Koji je SUV bolji – RAV4 ili Patriot? 1

Da li je uvek onaj bolji automobil racionalnija kupovina? Da li sam vas bar malo zbunio? Jeep ili Toyota?Jako je teško uporediti Toyotu sa 300.000 km sa Jeep-om koji ima manje od 200.000 km.

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Najboljiauto.com i Testoviautomobila.rs

Pitanje:  Poštovani Gospodine Todoroviću, nameravam da kupim polovan džip. Iako sam sa mojom Toyotom RAV4 iz 2003. veoma zadovoljan, planiram da je prepustim ženi koja je obožava, i razmišljam da li da sebi kupim neki mlađi terenac sa dizel motorom, jer godišnje prelazim više od 15.000 km. Pored modela RAV4 2.2 D-4D, koji sam imao prilike da vozim, dopao mi se i Jeep Patriot 2.0 CRD, ima ih dosta po Novom Sadu. Sada ne znam koji automobil da odaberem Toyotu ili Jeep? Sa Toyotinim ovlašćenim servisima nisam bio zadovoljan, ovaj u Novom Sadu ne bi preporučio ni najgorem neprijatelju, nestručni su i deru preko svake mere. Sreća pa sam sa Toyotom imau u proseku jedan kvar u tri godine. Idem često na Frušku Goru, imam i vinograd, a znate kakvi su seoski putevi. Ne znam kako stoje stvari da održavanjem Jeep-a.  Da li da kupim RAV4, ili Jeep tri godine mlađi? Ivan Ilić.

Odgovara Aleksandar Todorović: Uvaženi g.Iliću hvala vam na poverenju. Toyota RAV4 i Jeep Patriot nisu terenci, ali mogu reći da imaju sasvim pristojan i upotrebljiv 4 x 4 pogon, uspevao sam sa ovim SUV-ovima da se iskobeljam iz prilično teških situacija u šumi.

Na tržištu SUV vozila danas vlada veoma oštra konkurencija. Osim navedenih modela, bilo bi dobro da razmotrite još neke SUV-ove. Nissan X-Trail na primer.

Kupci polako napuštaju „dosadne“ limuzine i sve se češće okreću nekoj drugoj klasi, bilo da se radi o monovolumenima ili SUV-ovima sa skromnijim off-road mogućnostima. Toyotin oprobani i uspeli recept sa modelom RAV4 teško da se može ostvariti ili ponoviti.

Međutim, kako su novčanici naših vozača više prazni nego puni, niža cena Patriota od oko 20% u odnosu na „japansko čudo“ deluje primamljivo (ako uporedimo modele istog godišta, i slične kilometraže). Jeep je dobro naučio lekciju iz prošlosti i zato je evropskom kupcu odmah ponudio i dizel verziju – upravo onu koju on najviše voli, sa TDI motorom, iz marketinških razloga preimenovanim u CRD.

Koji je SUV bolji – RAV4 ili Patriot? 2

Enterijer Patriota pruža poznati osećaj robusnosti: finalna obrada je zadovoljavajuća, plastika je tvrda, ali je ergonomija odlična, što će naši, tradicionalno krupniji vozači posebno ceniti. Sedišta su dovoljno udobna i široka za one više od 180 cm i sa nešto više kilograma, a volan je uvek dovoljno daleko od kolena zahvaljujući činjenici da je veoma lako pronaći idealnu poziciju za upravljačem.

Zahvaljujući relativno velikom međuosovinskom razmaku od 263 cm, na zadnjoj klupi – čiji se naslon može podešavati po nagibu – ima dovoljno mesta i za krupnije putnike, zbog čega duža putovanja lako proteknu bez umora. Prtljažnik od oko 330 litara ne bi se mogao nazvati prednošću ovog terenca, ali ni konačnim faktorom koji bi vas mogao odvratiti od kupovine.

Posebno bi trebalo istaći da je ogibljenje Patriota izvanredno udobno, zbog čega su duža putovanja sa ovim automobilom krajnje ugodna. Ono što je važnije od dobrih performansi i ponašanja na autoputu jeste način na koji se ovaj terenac nosi sa teškim, blatnjavim terenima: Patriot je daleko najrobustniji SUV u svojoj cenovnoj kategoriji.

Za razliku od ostalih sistema za pogon preko svih točkova, Jeepov Freedom I-Drive reaguje mnogo brže na proklizavanje prednjih točkova i automatski prebacuje potrebnu silu na zadnje točkove. Ukoliko je teren veoma težak, vozač može „zaključati“ Freedom Drive I, čime se šalje maksimalni obrtni moment na zadnju osovinu do 50%.

Nema puno mana, međutim – kočnice se brže pregrevaju od onih na Toyoti RAV4, a servo upravljač nije dovoljno direktan na brzinama većim od 160 km/h, kada Patriot počinje da „poskakuje“ i otkriva svoje američko poreklo. Tu je Toyota RAV4 znatno bolja.

Fabričko obećanje o maksimalnoj brzini od 189 km/h svakako je nerealno, jer i u idealnim uslovima ovaj SUV ne može brže od 180 km/h. Ipak, imajući u vidu namenu ovog automobila i stanje naših autoputeva, kao i činjenicu da skuplja Toyota RAV4 2.2 D-4 (136 KS) nije mnogo brža, ovu „malu laž“ lako ćete progutati.

Koji je SUV bolji – RAV4 ili Patriot? 3

Prosečno troši oko 9,0 litara evro dizela. Patriot 2.0 CRD u šestom stepenu prenosa od 80 do 120 km/h stiže za samo 9,8 sekundi, dok Toyoti RAV4 2.2 D-4D treba oko 15,0 sekundi. Zbog toga se u ovom Jeepu putuje veoma tečno, brzo i udobno, bez potrebe za čestim „poigravanjem“ veoma preciznom ručicom menjača.

Zvučna izolacija je bolja nego u Golfu V ili Jetti sa identičnim agregatom, što nemački novinari kao po pravilu propuštaju da pomenu (naravno na brzinama preko 160 km/h je tiše u Golfu, jer je Jeep osetno viši – na brzinama manjim od 140 km/h je tiše u američkom SUV-u). U putničkom prostoru do brzine od oko 160 km/h ostaje ugodno tiho, uprkos neslavnoj aerodinamici od Cw – 0,40, što je svakako posledica izraženih „kubističkih“ formi karoserije.

Noćna vožnja nije tako ugodna, jer je dubina i širina svetlosnog snopa farova tek prosečna, ali je ipak osetno bolja nego kod, na primer, stare Honde CR-V. Zbog svega navedenog, ovaj „mešanac“ prilično dobro igra trostruku ulogu i može „zameniti“ barem tri automobila različite namene.

Alternativu nemačkom 2.0 TDI agregatu predstavlja solidni benzinac od 2,4 litra sa dualnim razvodom ventila, 16 ventila i dve bregaste osovine, maksimalne snage od 170 KS koju postiže pri 6.000 o./min. Uparen sa manuelnim petostepenim ili CVT2 automatskim menjačem, ne pruža baš dobra međuubrzanja jer je obrtni moment od 170 Nm pri 4.500 o./min relativno mali. Prosečno troši 11 litara sa manuelnim, odnosno 12 litara sa automatskim prenosom snage.

RAV4 nije samo rodonačelnik klase, već i bestseler u svojoj kategoriji. Ponekad je teško razjasniti zašto neki model ima tako veliki uspeh na tržištu. Kod Toyote je, doduše, mnogo toga jasno – svi znaju da je ovaj japanski proizvođač odgovoran za najpouzdanije, najkvalitetnije i najrobustnije automobile, ali i SUV vozila.

Istina, RAV4 i uopšte, sama Toyota izgubili su poslednjih godina pozicije koje su imali u ovoj kategoriji. Njih je preuzeo Nissan!

Gotovo svi brendovi ponudili su svoje SUV modele ili „očerupane“ krosovere sa samo prednjim pogonom. Ipak, najverniji kupci Toyote ostali su verni i modelu RAV4. Danas mu se vraćaju i oni koji su proteklih par godina vozili SUV-ove drugih proizvođača, jer je  RAV4 veoma tražena roba. Naravno, biće i onih kojima će njegov dizajn biti „previše japanski“, uglast, jednostavno – nedovoljno atraktivan.

Koji je SUV bolji – RAV4 ili Patriot? 4

RAV4 je godinama izgleda slično, „mlako“ i čak nedovoljno inventivno. Ne dozvolite da vas to odvrati od ovog automobila, jer ćete propustiti mnogo toga: visoki kvalitet, vrlo dobar pogon 4 x 4, ali i neočekivano mnogo prostora, dobru opremu i opuštenu vožnju.. Enterijer je kvalitetno izrađen, volan je gotovo vertikalno postavljen, instrumenti su prosečno pregledni, a meni je lično zasmetalo što je obrtomer mali. Kombinacija okruglih i pravougaonih otvora za vazduh razbija monotoniju, ali i „stilski zbunjuje“. Položaj za upravljačem je dobar, a hodovi volana napred-nazad i gore-dole su konačno dovoljno veliki, tako će idealnu poziciju moći da pronađu i oni visoki 150 cm, ali i oni mnogo viši.

RAV4 je uvek dobro držao cenu i nema razloga da tako ne bude i u budućnosti. I dalje se proizvodi u Japanu, što mnogo znači – ne samo onima koji vole japanske automobile, već i onima koji se ne zadovoljavaju samo dobrim kvalitetom, već traže i vrhunsku finalnu obradu. U ovom SUV-u neće škripati plastika, niti ćete moći da čujete druge neprijatne zvuke. Konkurencija je danas žestoka u SUV klasi – svi veliki proizvođači automobila imaju bar jedan SUV u ponudi, ali je Toyota i dalje u velikoj prednosti, jer oni već gotovo dve decenije proizvode najpouzdaniji SUV u svojoj kategoriji. Izgleda da je kupcima u svetu to ipak najvažnije, jer je Toyota opet broj jedan po broju prodatih automobila.

Nekoliko SUV modela su primetno zabavniji za vožnju od RAV4, ali verne Toyotine kupce to ne dotiče previše – ovi vozači samo žele da uvek stignu do odredišta i nikako ne vole da neplanirano posećuju servis. Sve su Toyote pouzdane, ali model RAV4 je daleko najpouzdanija Toyota. Beograd vam je blizu, a kad je već tako, zašto ne idete u servis koji je u vlasništvu Toyote? To je Toyota Centar, tamo je sve besprekorno, a kada nije žalite se direktno evropskoj centrali, i problem će jako brzo biti rešen. Lager delova za Toyotu je daleko bolji nego za Jeep. Razlika u kvalitetu je velika, pa je čak bolje kupiti stariju Toyotu, sa znatno većom kilometražom. Osim toga, RAV4 je lako prodati. Jeep Patriot i ne baš, iako je to jedan sasvim dobar SUV, ali je po kvalitetu ipak neka druga liga u odnosu na japansku Toyotu. Detaljniji opis sam vam poslao u drugom mejlu.

Ovo je samo ono najvažnije. Na sajtu Danas.rs je objavljena skraćena verzija odgovora. Kompletan odgovor je poslat g.Boškoviću na mejl. Ukoliko želite i da vama razrešim neodumice pošaljite pitanje na www.najboljiauto.com/pitajte.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari