Site name

Polovnjak

Testirali smo: FIAT Grande Punto 1.3 JTD

Kada nemate dovoljno novaca ne preostaje vam ništa drugo nego da se okrenete polovnim automobilima, u nadi da ćete odabrati onaj najbolji prema dubini vašeg džepa. Grande Punto možete kupiti i za manje od 3.500 evra.

7

Piše: Aleksandar Todorović

09. februar 2017. 15:00

Tekst i foto: Aleksandar Todorović, urednik Testoviautomobila.net i Testoviautomobila.rs

Veliki Punto je definitivno jedan pravi vozački auto. Izuzetno stabilan, upravljiv, zabavan za vožnju i dovoljno prostran. Kupce je začarao, pre svega odličnim dizajnom, a ljubitelje FIAT-ovih automobila praktično oduševio. Osetno drugačiji od svega onoga što nudi konkurencija, a košta u proseku manje od nemačkih automobila. Velika prednost ovog modela je štedljiv i pouzdan 1.3 Multijet motor.

FIAT je u svoj model B-segmenta uložio mnogo novca, znanja i nade. Postalo je pravilo da torinski proizvođač automobil svake decenije izbaci po jedan revolucinarni model. Davne 1983.godine to je bio Uno, auto godine, deset godina kasnije Punto (koji je takođe poneo laskavu titulu automobila godine), i na kraju, 2005.godine je predstavljen Grande Punto koji je dobrano pomerio merila u narasloj klasi gradskih automobila.

To što je ovaj FIAT duži od 4,0 metra i nije toliko važno, jer se odavno priličan broj modela u ovoj klasi vrti oko te cifre (Clio 3, Kia Rio, Skoda Fabia, Seat Ibiza) ali jeste bitno to što se Grande Punto izuzetno lepo i zabavno vozi. Provereni City mod na servo upravljaču je i u ovom Puntu jednako efikasan, ekstremno lagan i od velike koristi prilikom uparkiravanja.

Kada isključite pomenuti mod, dobijate izuzetno direktan i precizan upravljač koji vozaču u svakom trenutku šalje dovoljno informacija šta se dešava pod točkovima.

Ogibljenje je takođe za svaku pohvalu, doduše za naše puteve je isuviše tvrdo podešeno, ali zato ovaj FIAT u krivinama izuzetno kasno podupravlja, a na auto putu pri brzinama većim od 160 km/h leži kao "prikovan" za asfalt. Kada smo kod velikih brzina, greh bi bilo ne pomenuti ili priznati (kako više volite) da je zvučna izolacija u Grande Puntu odlična, odnosno jedna od boljih u klasi.

Pravi lepotan

Kombinacija "njuške" u retro stilu sa zaobljenim linijama koje kao da su "ukradene" od sestrinskog brenda iz Milana (Alfa Romea) su definitvno uspeli spoj nekih davnih vremena i modernih trendova u auto industriji (za to je zaslužan Gorgeto Giugiaro).

Zapravo, silueta Grande Punta sve ostavlja bez daha, i predstavlja dokaz da si italijanski dizajneri nekoliko svetlosnih godina ispred ostatka sveta, bar kada je u pitanju fluidnost linija i osećaj za lepo. Svakako o ukusima ne vredi raspravljati, ali je isto tako neuskusno ili da budem direktniji skoro bezobrazno ustvrditi kako Grande Punto nije trenutno najlepši automobil u B-segmentu.

Enterijer velikog Punta ne obara s nogu poput eksterijera, ali zaslužuje visoke ocene, bar za ergonomiju i kvalitet upotrebljenih materijala. Doduše finalna obrada je ostala ista, dakle – italijanska. Tapacirung nije svuda jednako opšiven i pričvršćen, tako da od vrhunskog kvaliteta nema ništa, ali zato su prednja sedišta odlično profilisana, a položaj za volanom je gotovo idealan. Gotovo idealan je i oblik upravljača sportski malog prečnika, koji odlično leži u ruci, a debljina obruča je zavidna i ergonomski projektovana tako da mirne savesti mogu tvrditi da je upravljač u Grande Puntu bolji nego u bilo kom modelu ove cenovne kategorije.

Automobil je definitivno namenjem mlađim kupcima, koji će biti zadovoljni sa preglednim instrumentima, kojima dominiraju veliki obrtomer i brzinomer, u klasičnom italijanskom stilu. Vozač ima odličan pregled onoga šta se dešava oko njega.

Na zadnjem sedištu ima dovoljno mesta i za one krupnije građe, kako za glave tako i za kolena, a prtljažnik je pristojne zapremine, od tačno 275 litara, što je u proseku klase.

Pomalo Alfa – pomalo FIAT

Grande Punto se u ekstremnim sitaucijama ponaša poput Alfe 147, odnosno na vreme nagoveštava vozaču blagim zanošenjem, šta će uslediti ukoliko ne smanji brzinu kretanja. Upravljivost ovog italijanskog automobila je prosto zadivljujuća, pa vas jednostavno mami da vozite na limitu, čak i kada je ispod haube spakovano "samo" 75 metalnih konja, i to dizelskih.

Menjač posebno treba pohvaliti, jer je izuzetno preciznih i kratkih hodova, a uz to je odlično usklađen sa mogućnostima common-rail agregata II generacije – 1.3 JTD. Papučica kvačila je dovoljno mekana, a kočenje je pravo zadovoljstvo, kako zbog kratkog zaustavnog puta a tako iz bog činjenice što je doziranje papučicom izuzetno precizno i predvidljivo. Alfini geni se mogu primetiti i kod diskova koji se veoma teško pregrevaju, što je za ovu klasu automobila više nego retkost.

Kvarovi nisu retkost

Nemačka statistika tvrdi da mu elektronika nije baš pouzdana, ali moje iskustvo mi govori da to baš i nije tako - jer je kod FIAT-a elektronika prilična pouzdana, posebno kdo Grande Punta. Kome verovati? Nemački ADAC i TUV jesu ozbiljne institucije, ali po mom skromnom mišljenju, i previše naklonjene domaćim proizvođačima. Grande Punto može da ima probleme sa elektronikom, ali ih imaju i nemački automobili.

Zaista se dešava da voda prodre u kutiju sa elektroinstalacijom (koja se nalazi u motorskom delu) i izazove kratak spoj pa nakon toga elektronika počne da pravi probleme, prijavljuje nepostojeće kvarove i slično, ali je to stvarno retko.

Problem može biti i instalacija senzora prednjih vazdušnih jastuka koja se nalazi u prednjem delu motornog prostora. Kontakti su kod nje nešto slabije izvedeni, pa ukoliko nastradaju sistem će prijavljivati grešku u vazdušnim jastucima. Ova problem se takođe u praksi jako retko viđa. Ja nisam video Grande Punto sa ovim problemom dve godine, a pregledam u proseku bar stotinak modela u servisu za moje čitaoce.

Iritirajući problem je i činjenica da ponekad ne radi instrument tabla pri startovanju motora, treba proverite mase na akumulatoru. Kvarovi senzora pojasa i unutrašnjeg osvetljenja nerviraju. Pored toga, tu su i kvarovi klima uređaja. Zapušen odvod vode iz kondenzatora klimatizacije se retko dešava – simptom je voda ispod tepih vozača. Nemci tvrde da se ovo često dešava.

Poznato je da Fiati često imaju previsok napon instalacije, zbog čega pregrevaju sijalice. Ovo je definitivno tačno. Problemi sa blatobranima prednjih točkova, uzrokujući ulazak peska i blata u motorni prostor.

Fiat Grande Puntoto ima neporavnata zadnja vrata i delove karoserije, neispravne zaptivke (naročito u zadnjem prozoru – u kolima ulazi voda), krčanje neporavnate plastike, prskalice prednjeg stakla slabo rade i lako oštećenje boje. Vlasnici automobila takođe žale na pogrešnog funkcionisanja podešavanja sistema sedišta.

Decembar 2007. Zvanični opoziv jer u neke Fiat Grande Punto su ugrađene pogrešne kočione cevi. Kod modela sa pet vrata, zadnja vrata se ponekad loše zatvaraju, ponekad i zveckaju.

Motor 1.4 (77 ks) kvar senzora pozicije remenice. Kod bezninskih motora čest (sa povećanjem starosti motora) dolazi do curenja ulja izazvana usled sve slabijeg stanja dihtunga.

Neki vozači se žale i na potrebu za čestim dolivanjem ulja. Ako potrošnja premašuje standard jedan litar na 1.000 km, potrebno je da proverite stanje dihtunga. Uzrok prevelike potrošnje ulja može biti pregrevanja motora.

Multijet dizel motori su idealno rešenje, dok Fiat Grande Punto ne premaši 250.000 km. Onda morate da se pripremite za troškove nastale usled otkazivanja turbo punjača i oštećenja plivajućeg zamajca i problema sa EGR ventilom ili protokomerom.

Kod 1.6 Multijet motora dolazi do začepljenja DPF filterom za čestice.

U Multijet motorima takođe treba da stalno proveravati nivo ulja (pogotovo verzija 1.3 ima veoma mali kapacitet ulja). Uprkos uobičajenim kvarovima, tipičnim za moderne dizel motore, bez obzira na proizvođača, Multijet dizelaši spadaju u najjeftinije dizel motore za održavanje.Problemi sa izborom brzina manuelnog menjača stepena prenosa, često tu pomogne podmazivanje mašću ili zamena poluga. Kao i motori čest imaju problem (sa godinama) sa curenjem ulja.

Problemi sa plivajućim zamajcem kod dizel motora nisu česti, ali se dešavaju na kilometraža preko 300.000 km što je znatno kasnije nego kod konkurencije.

Jedan od najvećih, ali i najskupljih problema koji su mučili Grande Punto bio je onaj sa letvom volana, tačnije njenim kardanom (zglobom). Pucanje kardana bila je gotovo masovna pa je Fijat reagovao opozivom ove serije „grande punta“. Vlasnici su pozvani da posete zvanični servis gde je ovaj problem rešen o trošku Fijata. Manifestovao se samo kod prvih serija „grande punta“.

Multi Jet agregat 1.3 JTD je za preporuku

Common-rail agregat izuzetno male zapremine od 1250 ccm (sa dva bregasta vratila i 16 ventila), ali i težine od samo 130 kg je dovoljno elastičan i tih. Glavna boljka dizelaša – nemiran rad motora, je kod ovog "minijaturnog" dizela ublažena novom elektronskom jedinicom za koju je razvijen poseban softver koji kontroliše rad brizgaljki. Ovo se postiže višefaznim ubrizgavanjem – sa dva predubrizgavanja, a zatim jednim glavnim ubrizgavanjem, čime se omogućava miran rad, čak i hladnog motora. Softver je podešen tako da, ako je vožnja umerena i broj obrtaja radilice konstantno nizak, brizgaljke ubacuju po tri puta gorivo u cilindre u toku jednog takta. Kada međutim, odlučno stisnete papučicu gasa, centralna elektronska jedinica prestaje sa predubrizgavanjima i svu količinu goriva potrebnu za jedan radni takt ubacuje odjednom.

Iako motor postiže tek skromnu maksimalnu snagu od 75 KS pri 4.000 o/min, zahvaljujući obrtnom momentu od 190 Nm koji je na raspolaganju još pri 1.750 o/min, međuubrzanja su sasvim zadovoljavajuća. Agregat snagu razvija ravnomerno, a takozvana "turbo-rupa" se gotovo i ne oseća, iako brojni nemački novinari tvrde sasvim suprotno, a vi pogađajte zašto. Uz to je i prilično štedljiv, na testu je prosečno trošio samo 5,8 litara evro dizela, iako sam Grande Punto 1.3 JTD vozio izuzetno brzo.

Maksimalnu brzinu od 165 km/h dohvati relativno brzo, i tek tada zbog odličnog FIAT-ovog oslanjanja poželite jači motor ispod haube. Zbog takvih vozača poput mene, torinski gigant u ponudi ima i snažnije agregate, 1.3 JTD sa 90 KS i varijabilnom turbinom, ali i onaj koji se ugrađuje i u Alfe – 1.9 JTD sa 130 KS, koji sa alu felnama od 17 coli i bogatom opremom košta "tričavih" 17.582 evra.

Za one koji godišnje prelaze male kilometraže, na raspolaganju su i dva osmoventilska benzinca od 1.2 (65 KS) i 1.4 (77 KS) litra.

Bezbedan i solidno opremljen

Na uglednom EuroNCAP kreš testu Grande Punto je osvojio 5 velikih zvezdica, a visoku ocenu je dobio i za zaštitu dece, kao i za povećanu bezbednost pešaka prilikom čeonog "susreta". Na testu sam imao verziju sa paketom opreme Active. Ona uključuje ABS, servo upravljač, centralnu bravu, vazdušne jastuke za vozača i suvozača i električno pokretana prednja stakla. Paket opreme Dinamic nudi više i on još obuhvata volan podesiv po visini, daljinsko otključavanje vrata, sedište vozača podesivo po visini i automatski klima uređaj. Možda ne možete za 3.500 € pronaći primerak u odličnom stanju, ali ionako je odličan auto samo nov automobil.

Tehnički podaci

DIMENZIJE I MASA

dužina 4.030 mm
širina 1.687 mm
visina 1.490 mm
zapremina prtljažnika 275/ 1020 litara
masa praznog vozila 1.105 kg

PNEUMATICI 175/65 R 15

MOTOR

redni četvorocilindrični
gorivo evro dizel
zapremina 1.248 ccm
maksimalna snaga 75 KS
pri 4.000 o/min
obrtni momenat 190 Nm
pri 1.750 o/min.

PERFORMANSE

ubrzanje 0-100 km/h za 13,6 sekundi
maksimalna brzina 165 km/h

POTROŠNJA

u gradu 5,9 l/100 km
na putu 4,0 l/100 km
prosečna 4,7 l/100 km

CENA od 3.500€

povezane vesti

Večiti rivali: VW Jetta Vs Toyota Corolla

5

Piše: Aleksandar Todorović

Aktuelno na Sajmu automobila

1

Piše: Aleksandar Todorović

komentari (7)

* Sva polja su obavezna

Potvrdite

Slanjem komentara slažete se sa Pravilima korišćenja ovog sajta.

Nemanja Drčelić

10. februar 2017.

JTD motori su neunistivi znam zbog mog Stila koji je presao 762.800 km.Ali kada sijalicu moram da promenim moram branik da skinem.I zna elektronika da poludi bez razloga.

Black Myst

10. februar 2017.

Posle 105.000 predjenih km, mogu reci da je sve gore tacno, nije ovo najsjaniji auto daleko od toga, ali za te pare tesko da moze bolji, napomenuo bih da verzija od 2011 u osvnoj varijanti ima volan podesiv po visini, kao i podesavanje po visini vozacevog sedista, ako uz to dodamo elektronsko pomeranje retrovizora, grejanje istih, kompletan audio sistem napred i pozadi, elektronsko podesavanje farova, EBS, 15", tonirana stakla.... u osnovnoj verziji kod drugih nece imati ni pola toga. Sve ovo ima i nekih mana: - Farba je toliko nepostojana da i najmanje ogrebonite ostavljaju danak - Zadnja vrata pri vecim minusima se tesko otvaraju/zatvaraju (to vazi za one koji peru svoj auto) - Radius okretanja nije najsjajniji - Engine check se malo malo pali, u servisu ce vam uvek reci da ne brinete nista i da je sve u savrsenom redu (misfire na pojedinom cilindru) i reci ce vam da sipate kvalitetnije gorivo!??? - Sijalice gore, sva sreca pa kostaju od 20 do 180 dinara - Plastika u unutrasnjem delu se odvaja (kod nogu....) - Motor je jedan od skromnijih - Los mrtvi ugao na zadnjem stubu Ali zato dobijate: - Auto koji vec godinama ima linije kojih se nece stideti ni kada stane rame uz rame sa novim modelima drugih proizvodjaca - Komfor koji necete videti kod drugih u B segmentu (Poprilicno sam visok, a ljudi iza mene se ne bune) - Izvanredna svetala, da li je mrkli mrak, da li je magla, dok drugi mile vi cete bez problema ici ko da nije smanjena vidljivost - Fantasticna upravljivost i solidne kocnice - Jeftin servis i odrzavanje - Potrosnja u koju niko ne veruje dok mu se ne pokaze putni racunar koji ne laze :) Mozda nekom i pomogne ovaj komentar ako se dvoumi izmedju automobila u istoj klasi PS: Hvala Aleksandru na jos jednom odlicnom tekstu, zbog njega i posecujemo ovaj web sajt

Tata prase

11. februar 2017.

Litar ulja na 1000 km?!!!?!!??!

srdjan

13. februar 2017.

Rado čitam vase tekstove ali počonje da biva dosadno spominjanje nemačkih automobila u nwgativnom smislu.O ukusima nema priče ali tvrdim da je 90% ljudi kupilo fiat zbog cene i većina bi uzela tzv nemce da ima para. Takodje tvrdnje da su francuzi uz fiat najbolji ne stoje. Lično volim citroen ali ne bih ga poredio sa nemcima. Postujem misljenje ali obratite pažnju zbog vas jer počinjete da ličite na plaćene promotere. Rezultati prodaje sve govore uprkos "neopravdano" visokim cenama nemačkih automobila.

vozz

13. februar 2017.

Imao i vozio ovaj model punih 10 godina. Kupljen nov, i od svih navedenih detalja tačan je samo onaj za letvu volana koju sam ispravnu zamenio(o trošku FIAT) jer sam čuo da je kvar posledica konstruktorske greške, i istina je da treba proveravati nivo ulja redovno na svakih npr 45 dana ili 1500km! Ali nije to zbog dihtunga, nego motor jednostavno troši oko 3dl ulja na 1000km od prvog dana! Nisu prihvatili to kao nedostatak pokazali mi dokument u kojem FIAT ne priznaje povećanu potrošnju ulja kao kvar - normalno im je do 4dl/1000km!? Elektronika, vešanje, upravljivost, stabilnost, kvalitet izrade, rečju SVE, je funkcionisalo savršeno besprekorno! Limarija je vrhunskog kvaliteta, pa te žalbe možete da uzmete kao realne samo za havarisane krševe koji sada masovno ulaze u Srbiju, ali nikako se ne radi o fabričkoj limariji niti boji! Impresivan auto, za koji održavanje košta kao da vozite skutera od 50ccm3, a ugođaj komfor i uživanje u autu kao u c segmentu! Vrhunsko ponašanje na autoputu! Od sijalica za 10 godina ukupno: 3 puta (1 desni 2x levi) far 1x žmigavac i 1zadnja pozicija, dakle veoma retko pogotovo s obzirom na obavezna svetla u dnevnoj vožnji. Ako nađete model odgovorno održavan, imaćete fenomenalan prevoz uz obilje užitka u vožnji! Klasa! Stil!

vozz

13. februar 2017.

U active modelu od početka prodaje, u standardnu opremu spadao je i volan podesiv po dubini i po visini, elektro podesivi retrovizori, priprema za radio uz odlično ozvučenje 6 blaupunkt zvučnika, abs, podizači.. fiat nudi izvrstan kvalitet po pristupačnoj ceni za nov automobil. Nažalost prilikom pokušaja kupovine novog modela 500l nisam taj kvalitet ponovo doživeo sve je nekako klimavo u kabini, diše, suština je siguran sam dobra, ali pre bi fiat tipo mogao da bude dostojan nastavak izvrsnog kvaliteta grande punto modela..po meni jedina ozbiljna zamerka je što sam morao da kontrolišem ulje u motoru i ponekad dolijem 1-2 dcl jer oprez u 1,2 motor stane oko 2,6lit ulja pa je svaki dl rekao bih važan, kao i kvalitet ulja koje koristite u autu. Do idućeg servisa, i zamene ulja, vam uz prosečnu km oko 12.000km/god treba manje od 1l ulja za dolivanje.

Sale

13. februar 2017.

Redovan kvar je i senzor ugaonog polozaja volana, popravka je 160-180 evra. Sijalice stvarno cesto crkavaju; imao sam Pezo 206 i za cetiri godine sam jednom menjao sijalicu, a na Grande Punto 1.9 za tri godine sam najmanje deset sijalica zamenio. Kvacilo je previsoko i trebalo mi je vremena da se naviknem (ako sam se uopste i navikao), pa sad imam problem sa automobilima sa normalnim kvacilom. Malko sam grupnije gradje, a ne volim da sedim daleko od volana, pa mi je problem sto mi desna noga udara u srednji stub. Vidljivost sa strane nije najbolja (ne znam kako se zovu ti stubovi oko soferke), ali je ipak medju boljima u klasi. Osecaj u voznji nije na nivou pomenutog Pezoa, ali je volan vrhunski. Doduse, za okret mu treba treba mesta kao limuzini. Podesavanje vozacevog sedista po visini ne drzi vodu, jer padne dole za par minuta. Pocinje da greje tek nakon 15 minuta, ali hladi... na 40 stepeni napolju u autu je hladno za 2, 3 minuta (auto klima). Nosaci motora hoce da stradaju, ali nisu skupi. Za auto te cene 2006. godista je pohvalno da rade svi elektropodesivi prozori, vrata... Sem sijalica, sa elektronikom ni jedan problem (2006. godiste). Stepovi me sjajno sluze. Servis nije cest, a jos je i jevtin, delova ima na svakom cosku.