Bravo za Avinjon i za Slovačku 1

Dve vesti su ovih dana prošle dosta nezapaženo u našoj javnosti, ali su na mene ostavile snažan i izuzetno pozitivan i ohrabrujući utisak.

Vesti dolaze sa dva kraja Evrope, jedna iz Avinjona, odnosno čuvenog pozorišnog festivala (130.000 posetilaca) u Francuskoj, a druga iz Slovačke. Dakle, radi se o direktno, ili indirektno, izraženim stavovima zapada i istoka našeg kontinenta, suprotstavljanja svemoćnim multinacionalnim korporacijama, sada već skoro realnim gospodarima naše civilizacije.

Festival u Avinjonu, kako reče njegov umetnički direktor, „pozorište kao pokretni praznik“, finansira se uglavnom od prodatih ulaznica, kao i od mecena partnera (malih i srednjih preduzeća), ali tu nema mesta za multinacionalne korporacije (nisu dobrodošle). Da li je ovo najava male kulturne revolucije ili bar početka odbrane kulture od svemoćnih korporacija?

Druga je vest iz Slovačke. Svima nam je dobro poznato da se roba široke potrošnje, koja se proizvodi u zemljama Zapadne Evrope, deli na dve vrste, pre svega kvaliteta. Jedna se plasira na na sopstveno, zapadno tržište u okviru EU, a druga u njen istočni deo i naravno u balkanske zemlje. Slovačka vlada sada se odlučno usprotivila toj očiglednoj diskriminaciji potrošača i upornom odbijanju multinacionalnih korporacija da prestanu da dele evropske potrošače na zapadne i istočne. Na listi proizvoda lošijeg kvaliteta, a iste cene, nalaze se kozmetički proizvodi, deterdženti za pranje veša, zubne paste, ali i neki prehrambeni proizvodi (voćni jogurti, kafa, margarin, kinder jaja i dr.). Mislim da je i našim potrošačima to jasno, jer su sa istim problemom suočeni i u Srbiji. Zato treba pozdraviti ovu nameru slovačke vlade, kao i njenu pretnju da će čak takve proizvode proterati iz svojih restorana i zameniti ih domaćim, što bi svakako značilo i doprinos razvoju domaće proizvodnje u domenu poljoprivrede i prehrambene industrije. Iskreno bih pozdravio i neku, bar sličnu, nameru i aktivnost naše, vlade Srbije.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari