Predsednik Vlade Republike Srbije spasava dete zavejano u snegu, prenosi ga lično do helikoptera i predaje čoveku u uniformi. Ministar unutrašnjih poslova sopstvenim rukama odguruje deblo koje je blokiralo put, uz malu pomoć nekih ljudi u uniformama. Ministar unutrašnjih poslova, zanemarivši sopstvenu bezbednost, u pratnji nekoliko ljudi u uniformi, kreće i lično u poteru za opasnim otmičarima.

Samo dan kasnije sve je bilo spremno. Tokom dana javljeno je da se u Raškoj odvija drama sa životom pet dana stare bebe. Čovek u uniformi obavestio nas je da je po naredbi ministra Gašića vojska poslala spasilački helikopter u pomoć nesrećnom detetu. Državna RTV prva je prenela vest o srećnom završetku akcije. Vest se misteriozno pojavila na sajtu agencije Beta koja se pozvala na RTS. U večernjim časovima kada su skoro svi mediji javljali o srećnom kraju ove najnovije srpske bajke, a najmaštovitiji među njima preneli da su na aerodromu „Nikola Tesla“ bebu dočekali ministri, tragedija se već dogodila. Šest ljudi u uniformama i pet dana stara beba bili su već mrtvi.

Svaka akcija spasavanja je ozbiljna stvar. Kada su životi ugroženi, tada profesionalci u uniformama stavljaju sopstvene živote na kocku kako bi pomogli drugima. Zato je neophodno da se u takvim situacijama rizik svede na minimum tako što će se nestručni ljudi dobre volje skloniti sa puta profesionalcima i dozvoliti da znanje, trening i iskustvo rukovode situacijom. Ukoliko se odluke donose na bilo kakav drugi način, rizik se povećava i tragedija samo čeka da se dogodi. Iako deluje kao hrabar angažman u opasnoj situaciji – šta bi bilo da su se vremenski uslovi tokom spasavanja ugroženih pogoršali, pa da ljudi u uniformama pored unesrećnih ljudi trebaju odjednom da spasavaju i vodećeg čoveka države?

Iako deluje kao pregalaštvo – šta bi bilo da je krenuo neki dodatni odron, pa da su umesto odvaljenih stabala policajci kao prioritet odjednom imali spasavanje ugroženog zaštićenog lica? Iako deluje kao čin hrabrosti, upustiti se u poteru za otmičarima – šta bi bilo da se zapucalo, pa da obučena i za to stručna policija umesto borbe protiv otmičara i zaštite deteta, treba da brine o neobučenom ministru, koji bi tada odjednom postao smetnja?

Tako dolazimo i do brojnih bolnih pitanja koje građani danas postavljaju. Da li je ministar odbrane Gašić konsultovao ijedno jedino stručno lice? Da li je zaista bilo potrebe da helikopter pokuša da sleti na aerodrom „Nikola Tesla“ u Beogradu? U Srbiji postoje i drugi gradovi sa aerodromima i sposobnim lekarima, ali nažalost izgleda da tamo nije bilo ministra u blizini. Da li je bilo pritisaka da piloti polete uprkos lošem vremenu i da umesto u Kragujevac lete za Beograd?

Ministar Gašić ne može unapred da bude optužen, ali istovremeno, ne može ni odlukom premijera da bude izuzet od odgovornosti za ovu tragediju. Insistiranje na utvrđivanju odgovornosti nije mržnja, već poverenje u institucije. Insistiranje premijera na neodgovornosti ministara je uticaj na komisije, institucije, medije. Preuzimanje odgovornosti, sa druge strane, podrazumeva konkretne poteze, a ne samo izgovaranje reči „preuzimam odgovornost“. Sasvim smo sigurni da ministar Gašić nije bio svestan da sedam života može biti tragično ugašeno. Nažalost, tu i jeste problem. Živimo u Srbiji gde je život postao marketing. U Srbiji u kojoj su naši profesionalci, istinski junaci, vojnici, policajci, lekari, pod stalnim pritiskom kreatora medijskih slika.

Ne želimo da kažemo da je taj užasni trend prepakivanja života u medijske slike, trend davanja prednosti marketingu nad suštinom, počeo juče. No, SNS je tokom tri godine na vlasti stvari doveo na neki novi i zloćudniji nivo. Vreme je da prihvate odgovornost za stvarnost oko nas. Stvarnost u kojoj se važne odluke donose ne od strane profesionalaca u uniformama prema stvarnim potrebama, već od strane marketinških stručnjaka prema rezultatima fokus grupa. U ovakvim situacijama, marketing počinje da ubija i neko mora da preuzme odgovornost.

*Autor je koordinator Centra za edukaciju DS

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari