Razumeo sam – pre izbora za potpredsednike Demokratske stranke, nije bilo umesno da se pismo o mostu na Adi Ciganliji objavi…


Izbori su prošli… Nadam se da ćete ga sada objaviti…

Beograd će se zadužiti za još 90 miliona evra (Danas 12.11.2010). Kredit je za izgradnju drumsko-tramvajskog mosta na Adi Ciganliji sa pristupnim saobraćajnicama – deo Unutrašnjeg magistralnog poluprstena (UMP). Sa prethodnim zaduženjima dug će biti 290 miliona evra. Konsultant za strana ulaganja Mahmud Busatlija kaže da se na ovih 290 mora dodati još 120 miliona evra za kamate i troškove finansiranja kredita. Kada se tome doda nadoknada za građevinsko zemljište, koštaće to Beograđane čak – pola milijarde evra! – toliko koštaju građevinski radovi 16,4 km prve etape metro-sistema, uključujući i drumski metro-most na poziciji Nemanjine ulice.

Da li je ova kolosalna investicija – opravdana? Da li je milionskom Beogradu potrebniji UMP ili metro-sistem, tramvajski ili metro most? Šta će Beograđani, osim dve stotine metara visokog stub-simbola, dobiti za pola milijarde evra? Da li će se izgradnjom UMP-a skratiti „srednje vremena putovanja“? – danas je 58 minuta – zbog toga Beograđani „gube“ milion sati dnevno u saobraćajnim kolapsima!

Odgovor na ova pitanja moguće je dati jedino – vrednovanjem troškova i dobiti. A za vrednovanje – potrebno je prethodno znati za urbanističke konstante definisane u Evropi pre pedeset godina: – da se prevoz ljudi u milionskom gradu trajno rešava – isključivo izgradnjom nezavisnih šinskih sistema koji će obezbediti srednje vreme putovanja do 30 minuta za 80 odsto stanovnika; – da se nijedan dolar ne sme potrošiti u izgradnju novih gradskih magistrala, dok se ne izgradi 15 do 25 km metro-sistema – jer će se umesto uskih zagušenih ulica dobiti široke zagušene ulice.

Potrebno je znati – da je Skupština grada 16 godina (1967-1982) finansirala izradu planske i projektne dokumentacije evropskog Beograda sa metro-sistemom; – da su projekti prve etape (16,4 km metro linija; 18 metro stanica; 1,2 milijarde evra; osam godina izgradnje) po nalogu gradonačelnika Zorana Đinđića – ažurirani (1997-2000); – da je projekat drumskog metro-mosta na poziciji Nemanjine ulice revidiran, obalni stubovi mosta obeleženi na terenu; – da je bombardovanje 1999. sprečilo izgradnju mosta.

Potrebno je znati – da se predsednik IO grada (2000-2004), umesto evropskog Beograda sa metro-sistemom odlučio – za palanački automobilsko-tramvajski Beograd iz vremena samoupravljanja (!?); – za ulični tramvaj: Ustanička – Tvornička. Akademija arhitekture je upozorila gradske čelnike (osam pisama 2004-2008) – da se izgradnjom mosta „srednje vreme putovanja“ u gradu ni za sekund neće smanjiti (nastaviće i dalje da raste), da će Beograđani, pored dva zagušena mosta dobiti i treći zagušeni most na Savi – da je drumski metro-most – apsolutni prioritet Beograda – jer znači i početak izgradnje metro-linije Gardoš – Vukov spomenik. Nažalost, gradski čelnici su ignorisali ova upozorenja!?

Arhitekta Branislav Jovin, član Akademije arhitekture Srbije

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari