Umesto sadašnje autobuske i železničke stanice u Beogradu, koje zauzimaju ogroman prostor, moguće je napraviti manji namenski međugradski terminal u centru grada. U njemu bi se vozovi i autobusi zadržavali kratko, za razliku od nove autobuske i železničke stanice.

Pozitivna je praksa svetskih poslovnih i turističkih metropola neposredna povezanost daljinskog prevoza sa centrom grada. Primera radi glavna autobuska stanica u NJujorku, najveća na svetu, nalazi se u blizini Tajms Skvera, a u blizini su i dve najveće železničke stanice u tom gradu. Tako ni novi gradski centar, koji se planira uz desnu obalu Save, ukoliko nije neposredno opslužen daljinskim prevozom ne može imati regionalni značaj.

Već sada, u Beogradu imamo nekoliko železničkih stanica, i autobuskih stajališta gde staju prigradski i međugradski autobusi, što putnicima jako olakšava dolazak do različitih delova grada bez nepotrebnog preopterećivanja linija gradskog prevoza. Međutim, autobuska stajališta gde se sada zaustavljaju prigradski i međugradski autobusi često ometaju i gradski saobraćaj, i saobraćaj na drumu uopšte. Rešenja koja imamo na Autokomandi, Žarkovu, kod Sajma, Pančevačkog mosta, u centru Zemuna, nikako ne mogu biti trajna. Umesto dugačkih uličnih stajališta, potrebno je napraviti izdvojeno manje prolazne autobuske stanice, za zadržavanje autobusa do 5 minuta, sa 8-12 perona, čekaonicom, šalterima i ostalim minimalnim sadržajima neke autobuske stanice. Svrha glavne autobuske stanice bi bila presedanje sa autobusa na autobus i sa autobusa na voz, kao i upravljanje autobuskim saobraćajem. Kako takva stanica zahteva veći prostor, za to je Blok 42, kod Železničke stanice Novi Beograd više nego povoljna lokacija. Manje autobuske stanice bi trebale biti kod Ekonomskog fakulteta, kod Pančevačkog mosta, na Vidikovcu, kod Autokomande, kod Plavog mosta, i u Gornjem gradu u Zemunu kod Pupinovog mosta.

Za brz, ekonomičan i ekološki daljinski prevoz, moguće je napraviti plitko ukopan železnički tunel i podzemnu železničku stanicu sa 5-6 koloseka, u blizini sadašnje Glavne železničke stanice. Osim za daljinski putnički saobraćaj, ovakva infrastruktura bi bila jako pogodna i za gradski i prigradski saobraćaj.

Autor je diplomirani inženjer saobraćaja

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari