Čuveni lingvista Noam Čomski, osnivač generativne gramatike, decenijama svakodnevno kritikuje kapitalizam, posebno SAD, kao najmoćniju državu zapadne alijanse u celini. U načelu nije sporno što su njegove kritike prevashodno motivisane politikom, ekonomijom, filozofijom, sociologijom i drugim oblastima humaniore iako nisu njegova uža struka – ima i uvek je bilo onih samouka koji su nadilazili tzv. specijaliste, bilo svojim većim intelektualnim kapacitetom, bilo većim darom opservacije. Najbitnije je držati se činjenica, što ovaj angažovani intelektualac dosledno čini. Ipak…


Za opis i vrednovanje društveno-političkih sistema i savremene politike nisu dovoljni široka znatiželja, moralni stav i nesumnjive činjenice koje taj stav podupiru. Mora postojati i nešto treće – osećaj za celinu, integralan pristup, (naj)širi kontekst u kome se neka društvena pojava događa. Šta to praktično znači?

Kritike Čomskog mahom se odnose na zapadni društveno-politički kontekst, a prevashodno su upućene ostatku sveta – čitaocima nerazvijenih zemalja Azije, Afrike, Latinske Amerike… On kao da im upućuje poruku: ne patite što niste kao Zapad, Zapad je gori od vas! Ne znamo da li je to gledište Čomskog ili metodološka greška. Po intonaciji i implikaciji mnogih njegovih tekstova reklo bi se da Zapad sagledava kao tvrđavu pakla, dok nerazvijeni svet vidi prilično pastoralnim očima, kao još neiskvarenu Arkadiju. Čomski ne situira internu kritiku u integralnu, ignoriše razlikovanje tih nivoa. Bilo da svesno ili podsvesno ignoriše integralnu kritiku, odnosno ocenu konkretnih društveno-političkih fenomena parametrima univerzalnih vrednosti, Čomski se ogrešuje o istinu. Ako represivnim društvima svakodnevno obilato podastire greške i manjkavosti građanskog demokratskog društva, a da njegovi zaključci ne sadrže poruku: „ne likujte što je na Zapadu loše, kod vas je mnogo gore“, šta je istina i koja je moralna i humanistička dobit od te kritike? Istina će se pojmiti: „građansko društvo je najgore od svih društava“, a podrazumevajuća poruka: „ne ugledajte se ni slučajno na njega, birajte bilo koji drugi put, a najbolje je da se vratite u primitivniji (prethodni) oblik društva, da se vratite u čistu prirodu, u šume, vrbake i pećine“. Često čujemo, doduše, i doslovno takve ekološke poruke, ali čini nam se realnijom Čerčilova ocena da demokratija ima sto mana a samo jednu vrlinu – da je najbolji od postojećih sistema, a u skladu sa tom izrekom i opaska istoričara Lorda Ektona: „Svaka vlast kvari, a apsolutna vlast kvari apsolutno.“ Drugim rečima, svaka konkretna kritika vredi onoliko koliko dotiče jezgro ili sistem temeljnih humanističkih vrednosti, onoliko koliko joj vrede kriterijumi i reperi.

Ako iz te vrednosne optike posmatramo fenomen sile, ne možemo reći da su borba za slobodu i borba protiv slobode iste, da su teror i obračun sa terorom jednaka zla. Ovu iznuđenu silu pogrešno nazivamo nužnim zlom, tačan naziv bi bio – nužna sila. U građanskom društvu kritika je modus vivendi, kritička (samo)refleksija je duh svakodnevice. Neprestano se greši, ali se i neprestano ispravljaju greške. U represivnom društvu je obrnuto: sistem je nepogrešiv, nema šta da se ispravlja pošto je sve savršeno. Ko ne misli tako, neprijatelj je i mora se osuditi. Ako angažovani intelektualci neprestano ne problematizuju tu naopaku vrednosnu dihotomiju, sudeluju u njoj!

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari