Skoro dve godine Ministarstvo prosvete nije uspelo da uradi nov zakon o udžbenicima, a zbog velikog broja primedbi na neka od predloženih rešenja u nacrtu tog zakona, ministar prosvete Srđan Verbić odlučio je da posao vrati na početak. U Udruženju izdavača udžbenika očekuju da Ministarstvo formira radnu grupu u kojoj će biti predstavnici privatnih, državnog izdavača, Nacionalnog prosvetnog saveta i Zavoda za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja, jer se tokom izrade nacrta koji je pre nekoliko dana povučen „struka nije pitala“.

Jedna od ključnih primedbi na sporni nacrt je izostavljanje Nacionalnog prosvetnog saveta iz procedure odobravanja udžbenika (ta nadležnost NPS-u je najpre oduzeta izmenama Zakona o osnovama sistema obrazovanja i vaspitanja). Članovi NPS-a, ali i stručnjaci ukazivali su da je ovakav predlog paradoksalan, jer to telo donosi standarde kvaliteta udžbenika, plan udžbenika, kao i nastavne programe, pa bi shodno tome trebalo da prati njihovu primenu u praksi. Stručna javnost reagovala je i zbog toga što je u nacrtu novog zakona niz poslova prebačen na ministra prosvete, a Agencija za borbu protiv korupcije je ukazala da uvećana ovlašćenja ministra predstavljaju rizik za korupciju. Agencija je, inače, uputila niz preporuka koje bi trebalo da otklone koruptivne radnje u ovoj oblasti, od toga da se zabrani posredovanje škola u prodaji udžbenika, kao i davanje poklona školama i nastavnicima. Izdavači, međutim, smatraju da plaćanje seminara stručnog usavršavanja nastavnicima ili poklanjanje kompjutera, interaktivnih tabli i drugih nastavnih sredstava nije podmićivanje već ulaganje u poboljšanje kvaliteta obrazovanja.

Još od liberalizacije izdavačkog tržišta između državnog i privatnih izdavača se lome koplja ko je diskriminisan, a ko ima povlašćen položaj. Povod za to je izdavanje niskotiražnih udžbenika, koje bi po povučenom nacrtu zakona trebalo da bude obaveza javnog izdavača. Takvim rešenjem nijedna strana nije zadovoljna. Privatnici su negodovali i zbog predloga da se procenat izdvajanja za niskotiražne udžbenike, koje moraju da daju od godišnjeg prihoda, poveća sa jedan na četiri odsto.

Dok Ministarstvo prosvete ne odluči koje primedbe će prihvatiti i kako će regulisati oblast izdavanja udžbenika, primenjivaće se postojeći zakon.

Sporan i broj izdavača

U javnosti se godinama vode polemike oko broja licenciranih izdavača (trenutno ih je 76), zbog čega je bilo planirano pooštravanje uslova za dobijanje dozvole za rad. Privatnici su oštro reagovali na predlog da izdavač mora imati urednike u stalnom radnom odnosu, poslovni i skladišni prostor, tvrdeći da se time krši Ustavom zagarantovana sloboda preduzetništva. Na meti kritika se našao i predlog Nacionalnog prosvetnog saveta o uvođenju standarda u postupak licenciranja.

Proba male mature za osmake danas i sutra

Beograd – Učenici osmog razreda danas u podne će polagati probni kombinovani test, a sutra će u devet rešavati test iz srpskog, a u 11,30 zadatke iz matematike. Probni završni ispit biće održan u svim osnovnim školama u Srbiji, a rezultati koje osmaci pokažu neće biti ocenjivani.

Prema rečima Dragana Banićevića, direktora Zavoda za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja, probni završni ispit služi da se testiraju zadaci i proveri đačko znanje, kako bi nastavnici do održavanja „prave“ male mature provežbali ono što učenici nisu savladali. Banićević za Danas kaže da su kompakt diskovi sa testovima poslati načelnicima školskih uprava, koji će ih proslediti školama, zajedno sa uputstvom za obradu podataka. Zavod je pripremio i testove na jezicima nacionalnih manjina.