Lepe uspomene po kojima đaci pamte osnovnu školu nemaju veze sa nastavom i učenjem, ali su im zato ružna sećanja vezana upravo za časove, nastavnike i ocenjivanje, pokazuje istraživanje Slobodana Malušića, specijaliste pedagogije, u kojem je učestvovalo 800 učenika osmih razreda iz beogradskih škola.

                       P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

Za trećinu đaka najlepša uspomena na školske dane je druženje, na drugom mestu je matursko veče (28,3 odsto), a na trećem ekskurzija (13,4 odsto učenika). Skoro 13 odsto učenika školske dane pamti po dobrim ocenama, a devet odsto po velikom odmoru. Za dva odsto đaka Vukova diploma je najlepša uspomena na osnovnu školu, koliko ih pamti i rad u sekcijama. Dobijene diplome i nagrade sa takmičenja i školske priredbe, kao i zanimljive časove navodi svega 1,5 odsto đaka. Nijedan anketirani učenik na prvo mesto po lepim uspomenama nije stavio pohvalnice za odličan uspeh i primerno vladanje, što, prema mišljenju Slobodana Malušića, dovodi u pitanje njihovu svrhu i opravdanost.

– Kada se saberu ovi rezultati, ispada da samo 16 odsto učenika ima lepe uspomene za nastavu, učenje, ocene i nastavnike, ali se upravo toga nerado seća 85 odsto svršenih osnovaca. To mnogo govori o našoj skoli, školskom sistemu, organizaciji i načinu rada, ocenjivanju i odnosu nastavnika prema učenicima – ukazuje Malušić.

Istraživanje je pokazalo da najružnije uspomene učenici iz osnovne škole nose zbog slabih ocena (25,4 odsto). Na drugom mestu je nepravda u ocenjivanju, koja je mučila svakog petog đaka, dok će 13 odsto po lošem pamtiti to što nisu išli na matursko veče ili ekskurziju. Svaki deseti anketirani učenik nerado se seća osnovne škole jer nije imao podršku nastavnika, ili zbog ponavljanja razreda. Negativne emocije đaci imaju i zbog lošeg odnosa nastavnika, tuča i međusobnih sukoba, nenaučenih lekcija, svađa sa drugovima i drugaricama… Za dva odsto u lošem sećanju ostali su popravni i razredni ispiti, a najmanje loša uspomena je izrečena vaspitno-disciplinska mera, u koje spadaju ukor i smanjenje ocene iz vladanja.

– U školi će se uvek više pamtiti druženja od nastave i to nije iznenađenje, ali nastava je dobila mnogo negativnih poena. Zato treba učiniti sve da đacima škola postane zanimljiva i privlačna, a da to i bila, mora da bude modernizovana i drugačije organizovana, da postane mesto gde će učenici ispoljavati svoju kreativnost i interesovanja, razmenjivati ideje, eksperimentisati, istraživati, usvajati logička i funkcionalna znanja. Škola treba da bude mesto gde će se učenici rado okupljati, družiti i sa sobom nositi lepa sećanja, jer se ružne uspomene teško zaboravljaju, a ponekad ostave i dubok trag na samu ličnost i predstavljaju prepreku za dalje učenje i napredovanje u životu – navodi Malušić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari