Protivpožarni avioni, popularni kanaderi „bombardier CL 215“ iz sastava protivpožarne eskadrile tadašnje Vojske Jugoslavije, njih četiri sa 13 rezervnih motora i kompletnom pratećom opremom sredinom 1995. godine poslednji put su poleteli sa aerodroma Golubovci u Crnoj Gori. Krajnje odredište bila im je Atina, gde su prodati jednom grčkom biznismenu po bagatelnoj ceni od 24,4 miliona dolara.


Tadašnje vlasti smatrale su da se sa šumskim požarima mogu obračunati vatrogasne jedinice, ali kao što obično i biva, život ih je u praksi demantovao. Poslednjih nekoliko letnjih sezona požari besne, a poljoprivredna avijacija i lokalni vatrogasci ne mogu da zaustave vatru, dok šume sistematski nestaju. Samo ove godine, pored Tare, požari su buktali i na Čigoti kod Zlatibora, a vatrogasci su se sa vatrenom stihijom borili i na više lokacija u Vranju, Čačku, kod Prokuplja, Zvornika i Ljubovije. Na pojedinim područjima požar je ugrozio i domaćinstva. Takođe, zbog požara su u šumama uništena staništa ne samo biljaka, već i mnogih životinja, što će uticati i na životnu sredinu.

Kako bi se požari stavili pod kontrolu, Srbija je i ove, kao i već nekoliko godina zaredom, bila prinuđena da zatraži pomoć od Ruske Federacije, pa se i ove sezone pored naših vatrogasaca sa vatrenom stihijom borio i „iljušin 76“, koji zovu „vodeni bombarder“, nosivosti 42 tone vode. Ovaj avion je prvi put bio u Srbiji u leto 2007. godine i stacioniran je takođe na niškom aerodromu „Konstantin Veliki“, odakle je veoma uspešno pomagao u gašenju požara u našoj zemlji. Predrag Marić, načelnik Sektora za vanredne situacije MUP-a Srbije, kaže za Danas da Srbija ne plaća troškove iznajmljivanja ruskih kanadera, jer oni u našu zemlju dolaze u okviru sporazuma o rusko-srpskom prijateljstvu. Kako ističe, naša zemlja snosi troškove goriva i ruskim pilotima obezbeđuje smeštaj i hranu.

Pukovnik Milan Matulović, penzionisani komandir eskadrile, koji je 1995. godine upravljao jednim od četiri vazduhoplova, koji su prodati grčkom biznismenu, kaže za Danas da je prodajom kanadera učinjena nepopravljiva šteta kako Srbiji, tako i Crnoj Gori. Prema njegovim rečima, on, kao i svi ostali članovi eskadrile, zalagali su se za to da avioni ostanu na području bivše SR Jugoslavije, ali je odluka bila doneta na višim instancama.

– Da je bilo drugačije, sada bi ti avioni verovatno bili podeljeni između Srbije i Crne Gore i problema sa kojima se sada suočavamo, kada je reč o gašenju požara, ne bi ni bilo. I Srbija i Crna Gora imaju velike vodene površine sa kojih se može uzimati voda, a o obučenosti pilota da i ne govorim. Obučavali smo pilote u inostranstvu, a veliki broj svetskih rekorda kada je reč o gašenju požara iz vazduha drže upravo nekadašnji jugoslovenski piloti, naglašava Matulović.

Ovaj pilot, koji ima više od 4.000 sati leta, što je dovoljno za nekoliko letačkih karijera ističe da se uvek najbolje osećao u vazduhu. Rekord, koji s ponosom ističe, jeste taj što je u jednom danu čak 11 sati i 55 minuta proveo u kanaderu gaseći požare.

– Koliko smo bili uspešni svedoči i podatak da jedan od nekadašnjih jugoslovenskih kanadera „CL-215“ i danas drži svetski rekord u broju bacanja vodenih bombi u jednom danu. Posada na čelu sa kolegom Radovanom Katanićem je gaseći požar na Hvaru izvela čak 225 bacanja vode za 24 sata, što je neprevaziđen rezultat u svetu. Ovaj podatak kao potvrdu kvaliteta svojih aviona fabrika „Bombardier aerosoace“ navodi i na svom zvaničnom internet sajtu. Sada nam to verovatno ne bi ni dozvolili, jer tada nije bilo normi i ograničenja, radili smo, jer smo želeli da pomognemo, a ne zato da bi stekli neke zasluge, napominje Matulović.

Cena novog kanadera „CL-415“ je oko 26 miliona dolara na šta treba dodati i cenu obuke letačkog i tehničkog osoblja. Ovaj avion traži iskusne pilote za glisiranje po moru pri brzini od 130 kilometara na sat i bacanje vodenih bombi sa samo par desetina metara visine. Da bi pilot počeo da leti na kanaderu, mora imati najmanje deset godina letačkog iskustva na drugim vazduhoplovima, a da bi od kopilota postao kapetan, pilot na kanaderu mora da sakupi najmanje 370 sati leta.

Petar Vojinović, vazduhoplovni novinar i autor internet portala Tango six blog, kaže za naš list da su kanaderi avioni koji su dizajnirani isključivo za jednu misiju, a to je borba protiv šumskih požara.

– Posao pilota koji se bavi gašenjem požara je specifičan i spada u jedan od najzahtevnijih letačkih poslova, kako za pilote, tako i za tehničare, koji rade na njihovom održavanju, jer se njihova upotreba razlikuje od drugih operacija ostalih vazduhoplova. Što se tiče pilotskog posla, letenje tom vrstom aviona je najzahtevnijih od ostalih poslova. Misije gašenja požara mogu da traju i više od deset sati tokom dana. Ovaj posao u sebi nosi neverovatne rizike, koji nisu uporedljivi sa uobičajenim vrstama letenja, što u civilnom, što u vojnom vazduhoplovstvu i piloti su po pravilu veoma iskusni. Iako to nije pravilo, piloti koji upravljaju na kanaderima, često dolaze iz vojnog vazduhoplovstva, objašnjava Vojinović.

Šteta veća od 26 miliona dinara

Šteta od šumskih požara, koji su od početka godine uništili 1.666 hektara državnih i privatnih šuma u centralnoj Srbiji, procenjena je na 26 miliona dinara, saopštilo je ranije JP „Srbijašume“. Troškovi gašenja požara u šumama u prvih sedam meseci 2012. bili su oko 13 miliona dinara, a isto toliko iznosi i prva procena štete.

Vlada pomaže ugroženim područjima

Komisija Vlade Srbije za elementarne nepogode donela je na jučerašnjoj sednici odluku da se gradu Čačku uputi novčana pomoć u iznosu od 5,5 miliona dinara za sanaciju štete nastale prilikom nedavnih požara. Takođe, pomoć u iznosu od 1,9 miliona dinara biće upućena i opštini Gornji Milanovac. Kako se ističe u saopštenju Vladine komisije za elementarne nepogode, ovo vladino telo je na jučerašnjoj sednici donelo zaključak da JP „Srbijašume“ u saradnji sa lokalnim samoupravama sačini analizu stanja šuma i predloži plan revitalizacije. U saopštenju se dodaje da će komisija narednih dana razmatrati izveštaje i ostalih opština pogođenih požarom.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari