Uprkos katastrofalnim poplavama koje su zadesile Srbiju, odbrana i zaštita kao poseban predmet zasad neće biti vraćena u škole. Kako saznaje Danas, Zavod za unapređivanje obrazovanja i vaspitanja nije dobio zahtev Ministarstva prosvete da izradi nastavne programe za ovakav predmet, niti to očekuju do početka naredne školske godine. Nije se daleko odmaklo ni od inicijative koja je potekla iz Ministarstva odbrane da u škole treba uvesti obrazovanje đaka iz oblasti odbrane, zaštite i samozaštite, rečeno je Danasu u tom ministarstvu.

Ova tema pokrenuta je na nedavnoj raspravi o izmenama Zakona o vojsci, a kako navode u Ministarstvu odbrane, osnov za uvođenje sadržaja iz oblasti odbrane i zaštite nalazi se u Zakonu o vanrednim situacijama, u kome piše da se građani, radi sticanja potrebnih znanja iz oblasti lične i kolektivne zaštite, „obučavaju i osposobljavaju za preventivnu zaštitu i spasavanje“. U zakonu se navodi da se „obučavanje vrši u okviru osnovnog i srednjeg obrazovanja radi sticanja znanja o opasnostima od prirodnih i drugih nesreća i zaštite od njih“, te da način obuke utvrđuje ministar prosvete u saradnji sa ministrom policije i drugim nadležnima.

– Poslednje poplave su pokazale da su učenicima, ali i svim građanima, potrebna znanja iz pružanja prve pomoći, samozaštite i snalaženja u vanrednim situacijama – ocenjuju u Ministarstvu prosvete.

Sa ovim stavom saglasan je i nekadašnji dekan Fakulteta bezbednosti Univerziteta u Beogradu Vladimir Cvetković, koji podseća da je svojevremeno bezbednosna kultura bila uvedena kao izborni predmet u školama i da je projekat bio vrlo uspešan. To za Danas potvrđuje i autor tog programa profesor Ljubomir Stajić, napominjući da je izborni predmet tokom jedne školske godine bio uveden u 20 srednjih škola u Srbiji i da ga je pohađalo više od 1.400 učenika. Međutim, zbog nedostatka novca Ministarstvo prosvete je po završetku projekta od njega odustalo. U okviru ovog izbornog predmeta đaci su učili o različitim aspektima bezbednosti, od terorizma, kako prepoznati nasilje u porodici, kako se zaštititi, o nasilju u školi, narkomaniji…

– Bezbednosna kultura treba da bude uvedena u osnovne i srednje škole, a kakav će biti status tog predmeta zavisi od Ministarstva prosvete. Mi smo predlagali da to za početak bude izborni predmet i da u svakoj školi, kao što imate psihologa i pedagoga, postoji i menadžer bezbednosti. On bi se bavio različitim aspektima bezbednosti u školama, od požara i poplava do nasilja i narkomanije. Na fakultetu imamo razrađene planove i programske sadržaje koji bi mogli da se prilagode uzrastu učenika, ako Ministarstvo prosvete odluči da ovakav predmet uvede u škole – kaže profesor Vladimir Cvetković, napominjući da je „glavna asocijacija na odbranu i zaštitu rukovanje oružjem i pucanje na vežbama“, ali to se u školama ne bi sprovodilo.

Predmet odbrana i zaštita uveden je u obrazovni sistem šezdesetih godina prošlog veka, a izbačen tokom devedesetih.

Izmeštena sedišta škola iz Obrenovca

Zbog efikasnijeg nastavka rada i završetka nastavne godine Ministarstvo prosvete donelo je juče odluku da se sedišta pojedinih osnovnih škola sa teritorije Obrenovca izmeste u nekoliko beogradskih škola i to: OŠ „Jefimija“ iz Obrenovca u OŠ „Filip Kljajić Fića“, opština Čukarica; OŠ „Posavski partizani“ iz Obrenovca u OŠ „Radojka Lakić“ na Savskom vencu i OŠ „Jovan Jovanović Zmaj“ iz Obrenovca u OŠ „Isidora Sekulić“, takođe, na Savskom vencu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari