„Ovo je pesma što se lako pamti, lepša od drugih, pesma je moja. Plati pošteno autorska prva i pesma biće tvoja“, glase stihovi refrena pesme iz 2006. godine, koju je osmislio „svetski mega car“ Rambo Amadeus. Pomoć da ideju o autorskim pravima i plaćanju za intelektualni sadržaj plasira do širokih narodnih masa Rambu su pružile kolege iz narodne muzike.

Iako je spot u kome se pojavljuju Marinko Rokvić, Jami, Gordana Lazarević i drugi „narodnjaci“ na kreativan način skrenuo pažnju na borbu za zaštitu autorskih prava, situacija se osam godina kasnije nije u mnogome promenila.

I dalje od naplate autorskih prava niko od muzičara ne može da živi, a Rambo često ističe da iako bi bilo normalno da može da svira samo kad poželi i da sve svoje vreme posveti kreiranju, to u ovom trenutku nije moguće, zbog situacije sa isplatom autorskih prava.

Nezadovoljan visinom honorara, Rambo je napustio Sokoj 2008. godine i svoja dela poverio društvu za zaštitu autorskih prava PAM iz Crne Gore. Kako je kasnije izjavljivao u medijima, do prelaska u PAM dobijao je prosečno od 200 do 500 evra godišnje za autorska prava, iako ima registrovano više od 150 pesama, plus muziku za pozorišne predstave, televizijske emisije i filmove. Ta cifra je u PAM-u bila znatno viša – godišnje je dobijao između 1.500 i 2000 evra, što je, kako je isticao, i dalje jako malo, ali ipak mnogostruko više nego novac koji je dobijao od Sokoja.

Kako kaže za Danas, trenutno je u fazi restruktuiranja zaštite svojih dela, tako da će za godinu dana moći da vidi da li se nešto promenilo.

– Istina je da autori sa mnogo manjim opusom od mog, na primer u Hrvatskoj, dobijaju višestruko veće honorare, a ja, umjesto da sjedim u studiju i stvaram, prinuđen sam da putujem i sviram mnogo više nego što mi se to radi, jer su isplate kod nas prilično mizerne, čak su na višestruko manjem tržištu Crne Gore one bolje nego ovđe, iako je i to bolje sasvim nedovoljno – objašnjava Rambo.

On napominje da je zbog mizarnih honorara autorski rad kod nas degradiran.

– Na taj način je autorski rad degradiran, i iz uloge autora sam ražalovan u izvođača, jer je to jedini način da poplaćam svoje račune. Nadam se da će se i ova oblast nekako urediti, naročito ako znamo da agencije za naplatu sakupe priličnu količinu sredstava, i pritom nikom ne polažu račune, jer su u stvari osnovani kao udruženja građana, pa nisu ni dužni bilo kom da se pravdaju – ističe Rambo Amadeus.

Iako većina autora, koji se žale na rad Sokoja, svoje nezadovoljstvo vide u „muzičkim košuljicama“, odnosno spisku pesama koje se emituju na radio i televizijskim stanicama, a po kome se dele sredstva, jer je, po njihovom mišljenju, ono podložno korekcijama i štelovanjima, Rambo svoje zamerke ima na sam pravilnik. On često ističe da se nedovoljno cene i boduju prava autorska dela – klasika, džez, rok, te da visina novca zavisi samo od što većeg pojavljivanja u medijima. Kako kaže, šund bi trebalo oporezivati, dok bi klasiku i džez trebalo paziti i čuvati.

NELOGIČNOSTI

– U ovoj oblasti postoji puno nelogičnosti i nepravilnosti, male su novine da bi moglo sve stati u njih. Ipak, kako se vremenom uređuje čitavo društvo, doći će valjda i ova oblast na red – zaključuje Rambo.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari