„Svi živimo u vremenu bolesti, ne znam šta da vam kažem, ne postoji način da vam pomognem“, „Zar ne znate nikog od zaposlenih u domu zdravlja ili bolnici, pa da vam on to završi? Ja ne znam šta da vam radim“, „Zar savetnici nisu u Domu zdravlja? Ja sam ovde volonter“, neki su od odgovora koji su pacijentima dali savetnici za zaštitu prava pacijenata koji su, prema najnovijem zakonu, smešteni u opštinama a ne kao do sada pri zdravstvenim ustanovama.

 Očigledno da neki od njih i ne znaju šta im je posao, a lokalne samouprave su ih postavile samo da zadovolje formu.

Članovi Udruženja „Narodni parlament“ su tokom septembra sproveli istraživanje u kojem su se savetnicima za zaštitu prava pacijenata obraćali sa problemom, a ovo su samo neki od odgovora koje su dobili. Oni su se predstavili kao pacijenti kojima je specijalističko-konsultativni pregled u lokalnoj zdravstvenoj ustanovi zakazan tek za dva i po meseca od dana javljanja radi zakazivanja. Istraživači su pozvali savetnike, pitajući „šta da rade, pošto ne mogu toliko dugo da čekaju jer se brinu za svoje zdravstveno stanje?“

Propisi, inače, predviđaju dužnost zdravstvenih ustanova da zakažu specijalističko-konsultativni i dijagnostički pregled za koji ne postoji lista čekanja najkasnije u roku od 30 dana od dana javljanja pacijenta sa lekarskim uputom. Ako pregled u roku od 30 dana nije moguć, onda je zdravstvena ustanova dužna da izda potvrdu sa kojom pacijent može da refundira troškove privatno obavljenog pregleda od Republičkog fonda za zdravstveno osiguranje.

Dakle, očekivani odgovor savetnika za zaštitu prava pacijenata trebalo bi da informiše pacijenta o njegovom pravu da obavi pregled u roku od 30 dana, te pravu da dobije pomenutu potvrdu kako bi pregled mogao da obavi privatno, i kasnije refundira troškove. Savetnik bi takođe trebalo da preduzme korake ka zdravstvenoj ustanovi, kako se problem ne bi ponavljao ubuduće.

– Od 23 savetnika za prava pacijenata koje smo uspeli da kontaktiramo, samo dvoje, savetnici iz Bojnika i Zrenjanina, dali su očekivani odgovor, pravilno informišući istraživače o njihovim pravima – kaže za Danas Ana Bećarski iz Udruženja „Narodni parlament“.

Od ukupno 141 opštine koje su imenovale Savetnika za zaštitu prava pacijenata, istraživanjem je obuhvaćeno 54, što je 38 odsto od ukupnog broja.

– Samo njih osam smo uspeli da kontaktiramo telefonom posle prvog poziva. Njih 15 se javilo iz trećeg, četvrtog pokušaja, dok sa većinom, njih 31, nismo uspeli da ostvarimo kontakt ni posle pet poziva u različitim vremenskim intervalima – ističe Bećarski. Ona dodaje da nisu ni očekivali idealne rezultate istraživanja, ali da su bili iznenađeni koliko su oni loši.

– Opštine su za savetnike za zaštitu prava pacijenata odabrale pravnike koji su već radili kod njih. Koliko su oni obavešteni i kakvo im je iskustvo, to je posebno pitanje, na koje je naše istraživanje delimično odgovorilo – ukazuje Bećarski.

Istraživanje je pokazalo da institucija savetnika za prava pacijenata ne funkcioniše, jer su savetnici teško dostupni pacijentu i nedovoljno upoznati sa njegovim pravima. Udruženje „Narodni parlament“ je prošle sedmice uputilo rezultate istraživanja Ministarstvu zdravlja, Republičkom fondu za zdravstveno osiguranje i skupštinskom Odboru za zdravstvo, sa preporukama kako unaprediti rad savetnika za zaštitu prava pacijenata.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari