Kada je Zakon o sportu, posle više neuspelih pokušaja, usvojen 2011. godine, javnost je očekivala da će proces privatizacije sportskih udruženja napokon otpočeti. To se nije dogodilo zbog mana meritornih odredaba tog zakona.

Prema članu 173 važećeg Zakona o sportu, pod privatizacijom se podrazumeva preobražaj vlasništva društvenog, odnosno državnog kapitala sportskih organizacija u privatno vlasništvo po opštim propisima o privatizaciji ako tim zakonom nije drukčije određeno, a ako jeste – posebni propisi Zakona o sportu imaju jaču pravnu snagu od opštih.

Sportske organizacije su, prema članu 18 stav 2 ranijeg zakona o sportu, osnivane kao udruženja građana ili kao preduzeća, odnosno ustanove. Osim retkih izuzetaka, te organizacije su sportska udruženja građana. Ona su, na osnovu člana 10 stav 2 i člana 53 Zakona o društvenim organizacijama i udruženjima građana iz 1982. godine, imala status građanskopravnih lica, koja su sredstva od članarine, poklona i drugih izvora sticala „u svojinu“. Sportska udruženja su i danas građanskopravna lica, a svojina na sredstvima kojima raspolažu nije ni društvena, ni državna, ni zadružna. Ona je privatna, jer Ustav, u članu 86, poznaje još samo taj oblik svojine. Kako se ono što je već u privatnoj svojini ne može još jednom privatizovati, Zakon o sportu je trebalo da precizno odredi predmet privatizacije u sportskim udruženjima. Pošto to nije učinio, nastala je konfuzija zbog koje je privatizacija u sportu još uvek „na dugom štapu“. Dva najtrofejnija fudbalska udruženja FK Crvena zvezda i SD Partizan već su zemljišnoknjižni vlasnici stadiona i drugih sportskih objekata, pa u njima predmet privatizacije može biti samo zemljište na kojem su ti objekti sagrađeni, pošto je ono još uvek u društvenoj, odnosno državnoj svojini, s pravom trajnog korišćenja u korist vlasnika objekta. PoštAo odredbe o privatizaciji u Zakonu o sportu ne prave razliku između sportskih objekata i sportskog zemljišta, njihova primena će dovesti do nerazrešivih zapleta, a taj rizik ne čini privatizaciju u sportu privlačnom.

Ozbiljan problem je i to što su sportske organizacije mahom – udruženja građana. Ustav, u članu 55 stav 1, jemči slobodu udruživanja, pa ako su građani, ostvarujući tu slobodu, osnovali sportsku organizaciju kao udruženje građana, imaju pravo da u njemu budu koliko žele. Pošto im to pravo ne može biti uskraćeno ni zakonom, nametanje drugačijeg statusa značilo bi kršenje ustavne slobode udruživanja. Zato do privatizacije u sportu može doći tek kad se sportsko udruženje transformiše u privredno društvo, ali ne aktom države nego slobodnom voljom njegovih članova. Ako te volje nema, sportsko udruženje ostaje u istom statusu. Nije dobro što Zakon o sportu, članom 178 stav 2, u toj transformaciji članovima sportskog udruženja uskraćuje izbor pravne forme privrednog društva, određujući kao jedinu mogućnost – otvoreno akcionarsko društvo. Time se njihova volja u tranziciji prema novoj pravnoj formi delovanja ukida, a to ugrožava interese onih koji su minulim radom u sportskom udruženju doprineli brendu subjekta privatizacije.

Autor je profesor Pravnog fakulteta Univerziteta Union

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari