– Iako su zaštitnik građana Saša Janković, poverenica za zaštitu ravnopravnosti Nevena Petrušić i više od 35 nevladinih organizacija na čelu sa Inicijativom za inkluziju „VelikiMali“, apelovali kod Ministarstva prosvete, nauke i tehnološkog razvoja da ne uvodi posebne udžbenike za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, ministar Srđan Verbić i njegovi saradnici to nisu uvažili.

Naime, u Predlogu zakona o udžbenicima, koji je Vlada Srbije usvojila pre nekoliko dana, u članu 4 piše da učenici sa smetnjama u razvoju koriste udžbenik čiji je sadržaj i/ili format prilagođen njihovim sposobnostima, potrebama i mogućnostima. „Učenici sa invaliditetom koriste udžbenike čiji je format odnosno pismo prilagođeno njihovim potrebama. Način prilagođavanja sadržaja i formata udžbenika iz st. 1 i 2 ovog člana propisuje ministar nadležan za poslove obrazovanja“, navodi se u tom članu.

Janković, Petrušićeva i civilni sektor smatraju da se uvođenjem posebnih udžbenika za decu sa smetnjama u razvoju i sa invaliditetom onemogućuje njihova puna uključenost i ravnopravnost sa ostalom decom u sistemu obrazovanja. S druge strane, u potpunosti podržavaju postojanje udžbenika u drugim formatima – na Brajevom pismu, audio formatu – jer se njima obezbeđuje dostupnost nastavnih sadržaja.

– Da bismo odgovorili na obrazovne potrebe dece sa smetnjama u razvoju, nisu nam potrebni posebni udžbenici već izmene i prilagođavanja u skladu sa individualnim potrebama, između ostalog, i kroz individualne obrazovne planove, koji moraju da budu povezani sa sadržajem koji svi učenici i učenice obrađuju na času. Nastavno osoblje ima mogućnost da u skladu sa propisima pronalazi i koristi literaturu i nastavni materijal kojim podržava učestvovanje u nastavi i učenje konkretnog deteta, istakla je za Danas Valentina Zavišić, programska koordinatorka Inicijative za inkluziju „VelikiMali“.

Služba poverenice Petrušić navodi da neka od predloženih rešenja Ministarstva prosvete u tadašnjem Nacrtu zakona, a sada Predlogu zakona o udžbenicima, nisu usklađena sa važećim antidiskriminacionim propisima i propisima kojima je uspostavljen pravni okvir inkluzivnog obrazovanja u Srbiji. „Uvođenjem posebnih udžbenika za decu sa smetnjama u razvoju i sa invaliditetom, bila bi, u suštini, izdvojena grupa dece, i to na osnovu njihovih ličnih svojstava, čime bi se podstakla dalja segregacija ove dece i onemogućena njihova puna uključenost i ravnopravnost sa ostalom decom u sistemu obrazovanja“, navodi se u mišljenju poverenice Petrušić.

S obzirom da nije predviđeno generalno menjanje sadržaja i/ili prilagođavanje nastavnog plana i programa za decu sa smetnjama u razvoju i invaliditetom, dodaje se u mišljenju, nema osnova ni za postojanje posebnih udžbenika. „U prilog tome govori i činjenica da i među učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom postoje velike individualne razlike, kao što postoje i među decom koja nemaju ovu vrstu smetnji, odnosno invaliditeta“, smatra poverenica.

Ombudsman Saša Janković ističe u svom mišljenju da načelo inkluzivnog obrazovanja ide za tim da svako dete bude uključeno u redovan obrazovni sistem i vršnjačku grupu. „Ono što je učenicima sa smetnjama u razvoju i invaliditetom potrebno jeste podrška u obrazovanju kako bi, koristeći redovne udžbenike, a ne posebne, i pohađajući redovne, a ne posebne škole, razvili svoje sposobnosti do krajnjih granica, što je cilj kvalitetnog obrazovanja kako to propisuje i deci garantuje Konvencija o pravima deteta“, ističe se u mišljenju zaštitnika građana.

Inače, kako je saopšteno iz Vlade Srbije, novim zakonom o udžbenicima se očekuje da budu stvoreni uslovi za značajno poboljšanje kvaliteta udžbenika u školama.

„Primena ovog zakona otvoriće mogućnosti za brže usaglašavanje udžbenika sa naučnim, tehničko-tehnološkim i društvenim promenama i poboljšanje kvaliteta nastave, posebno u stručnim školama, koje pohađa 75 odsto učeničke populacije, a veliki broj udžbenika datira iz devedesetih godina i praktično su neupotrebljivi. Ovim predlogom zakona uvode se nove kategorije udžbenika, pojednostavljuju procedure u odobravanju udžbenika i uređuje proces finansiranja i sufinansiranja udžbenika“, kaže se u saopštenju Vlade Srbije.



 

Verbić: Jeftiniji udžbenici



inistar prosvete Srđan Verbić izjavio je juče da očekuje da novi zakon o udžbenicima bude usvojen u parlamentu „u narednim nedeljama“ i da će, nakon toga, udžbenici biti jeftiniji, prenosi FoNet. „Svesni smo koliko koštaju udžbenici i baš zbog toga smo počeli rad na novom zakonu, koji određuje maksimalnu cenu i bolje definiše šta je obavezno od udžbenika, a šta su dodatni priručnici“, rekao je Verbić. Odgovarajući na pitanje kako je moguće da cena udžbenika za neke razrede osnovne škole iznosi više od trećine prosečne plate u Srbiji, Verbić je posle potpisivanja Memoranduma o Fulbrajtovom programu sa ambasadorom SAD ocenio da će novi zakon biti direktan doprinos smanjenju cene.

 

Besplatne udžbenike želi 150.000 učenika

Ministarstvo prosvete, nauke i tehnološkog razvoja saopštilo je juče da se za besplatne udžbenike za narednu školsku godinu prijavilo 149.358 učenika. Udžbenike će dobiti učenici u osnovnim školama u 11 kategorija, na osnovu razreda i grupe, a čiji su se roditelji ili staratelji prijavljivali u školama, u periodu od 2. marta do 23. marta 2015. godine. Pravo na besplatne udžbenike imaju deca kojoj su zaposlena dva roditelja/staratelja sa niskim primanjima, porodice u kojoj je zaposlen jedan roditelj/staratelj sa niskim primanjem. D. D.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari