„Srbija ponovo ima puni suverenitet nad svojim nebom, zahvaljujući donaciji Rusije“, rekao je premijer Aleksandar Vučić. Prema njegovim rečima, akumulatori za borbene lovce „mig 29“ i „mig 21“ stigli su na insistiranje ruskog predsednika Vladimira Putina, iako je Srbija bila spremna da za njih raspiše tender. Na ovaj način je privremeno rešen problem obezbeđenja našeg neba, ali kako tvrde sagovornici Danas, neće proći mnogo vremena pre nego što ovo pitanje bude ponovo na dnevnom redu.

Prema pisanju medija, naše ratno vazduhoplovstvo je spalo na svega nekoliko letelica. Konkretno, naše nebo trenutno čuvaju tri „miga 29“ koji su kupljeni od Rusije 1987. godine i kojima 2018. ističe rok upotrebe. To znači da će se najkasnije za četiri godine pred našom državom ponovo naći pitanje zaštite suvereniteta neba.

Verovalo se da je rešenje u ruskom kreditu za obnovu vojne opreme, ali je ministar odbrane Bratislav Gašić u nedavnom razgovoru za Danas rekao da će taj kredit morati da sačeka srećnija vremena.

– Moramo da budemo odgovorni. Ne smemo da budemo sebični i razmišljamo samo o vojsci, van sistema države. Srbija je u proteklih dvanaest godina postala prezadužena. Imamo veliki spoljni dug . Mi ne odustajemo od realizacije tog kredita, ali ćemo sačekati da se situacija na ekonomskom planu stabilizuje i onda ćemo da nastavimo pregovore sa Rusijom, izjavio je Gašić tom prilikom.

To Srbiju stavlja u jako tešku poziciju. S jedne strane, novca za nove avione nema, a opet, do 2018. godine mora da pronađe način da obnovi borbene letelice. Ostavljanje neba bez zaštite moglo bi da ima i određene ekonomske posledice, jer bi avio-kompanije izbegavale da lete preko teritorije koja nije u potpunosti bezbedna. Sagovornici Danasa ističu da postoji i opcija po kojoj, za određenu svotu novca, možemo da ponudimo drugoj državi da se stara o sigurnosti našeg neba. Sličan aranžman imaju Slovenija i Albanija, čiju sigurnost neba štite Italijani. Pre nekoliko godina je postojala inicijativa da hrvatski borbeni avioni štite vazdušni prostor Makedonije, Bosne i Hercegovine i Crne Gore, ali su ti pregovori propali. Profesor fakulteta za bezbednost Zoran Dragišić ističe da je za zemlju srednje veličine kao što je Srbija sramota da nema borbenu avijaciju.

– Sve dok mi budemo insistirali na nekakvoj virtualnoj neutralnosti, mi nećemo imati borbenu avijaciju. Mi prosto bez članstva u NATO-u nećemo imati novca za avione – kaže Dragišić. On dodaje da je naša neutralnost, ionako samo na rečima, dok smo se mi suštinski već opredelili.

– Bojim se ja da će nas ovi akumulatori, i uopšte koketiranje sa Rusijom, skupo koštati – naveo je Dragišić.

Već duže vreme postoji svest o potrebi renoviranja naše vojne avijacije. To je za Danas potvrdio i Prvoslav Davinić, ministar odbrane u prvoj vladi Vojislava Koštunice.

– Još 2004. godine je postojala inicijativa za remont nekoliko naših aviona. Ja sam putovao u Moskvu i dogovorio posao obnove sa ruskom stranom. Ipak, na insistiranje tadašnjeg ministra finansija Mlađana Dinkića od tog posla se odustalo i novac je preusmeren u neke druge svrhe, kaže Davinić. Prema njegovim rečima, prepuštanje svog neba drugoj državi uvek postoji kao opcija, ali se mora razmotriti i pitanje časti.

Šta će biti sa pilotima?

– Mi imamo izvrsne pilote. Pitanje je šta bi se sa svima njima desilo ukoliko bismo posao osiguranja neba prepustili nekom drugom, navodi Davinić. On dodaje da se Srbija najpre mora svrstati, pre nego što odluči da nekome poveri tako odgovoran posao. „Dok se ne odlučimo da li ćemo u NATO, ili ne, mi ne možemo da poverimo drugoj državi da se stara o sigurnosti našeg neba. To je pre svega političko pitanje“, ističe Davinić.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari