Učenici u Srbiji postigli su bolje rezultate na PISA testiranju u odnosu na prethodno istraživanje iz 2006. godine, ali su njihova postignuća u oblasti čitalačke, matematičke i naučne pismenosti za oko 60 poena niža u odnosu na prosek zemalja OECD-a. Ministar prosvete Žarko Obradović izjavio je na jučerašnjem predstavljanju rezultata PISA 2009. da je zadovoljan postignutim, ali da se mora još mnogo raditi kako bi kvalitet obrazovnog sistema u Srbiji bio bolji.


– U oblasti čitalačke pismenosti naši učenici su u odnosu na 2006. postigli značajno bolje rezultate – napredak iznosi oko 40 poena i spada među najveća poboljšanja koje je neka zemlja zabeležila između dva PISA testiranja do sada. Takođe je smanjen procenat đaka koji nisu dostigli nivo funkcionalne pismenosti, sa 52 odsto, koliko je iznosio 2006, na 33 odsto – rekla je Dragica Pavlović Babić, nacionalna koordinatorka PISA istraživanja.

Ona je navela da je i u oblasti matematičke i naučne pismenosti ostvaren napredak i to za po sedam poena. U PISA 2009. testiranju oko 40 odsto učenika iz Srbije nije dostiglo nivo funkcionalne pismenosti iz matematike, a oko 34 odsto učenika u oblasti prirodnih nauka.

U poređenju sa zemljama iz regiona, učenici iz Srbije su postigli bolje rezultate od učenika iz Bugarske, Rumunije, Crne Gore i Albanije, dok su njihova postignuća iz sve tri oblasti niža od postignuća učenika iz Slovenije i Hrvatske. Čitalačka pismenost je u najvećoj meri razvijena kod učenika iz Šangaja, Koreje, Finske i Hong Konga. Kada je reč o matematičkoj pismenosti, ubedljivo prvo mesto pripada Šangaju, a slede Singapur, Hong Kong i Koreja. I u naučnoj pismenosti učenici iz Šangaja su najuspešniji, a slede Finska, Hong Kong i Singapur.

Državna sekretarka u Ministarstvu prosvete Tinde Kovač-Cerović je rekla da bolji rezultati na poslednjem PISA istraživanju nisu posledica promene nastavnih programa već inovativnijeg i kreativnijeg rada nastavnika. Ona je podsetila da je Ministarstvo prosvete promovisalo ovo istraživanje među učenicima i nastavnicima i da su sve škole dobile primere zadataka sa prethodnih testiranja, kao i da je tokom 2008. i 2009. veliki broj prosvetnih radnika pohađao seminare stručnog usavršavanja.

– Učenici koji su rešavali testove su upisani u prvi razred osnovne škole 2000. godine i oni su „prva PISA generacija“ koja je učila u relativno stabilnim uslovima, bez bombardovanja, štrajkova i skraćenja časova. Nekoliko talasa reforme, promene zakona i reforma udžbenika, sve to se odrazilo i na obrazovanje – istakla je Dragica Pavlović Babić.

Uzorak

Međunarodni program procene učeničkih postignuća (PISA) utvrđuje u kojoj su meri učenici usvojili znanja i veštine neophodne za nastavak školovanja i profesionalni razvoj. Istraživanje se sprovodi na tri godine. U PISA istraživanju 2009. učestvovalo je 74 države sveta, a Srbija se nalazi na 43. mestu. U Srbiji je testove rešavalo oko 5.000 učenika, uzrasta 15 godina iz 178 srednjih škola.

Devojčice uspešnije u čitanju

U pogledu čitalačke pismenost devojčice u Srbiji su uspešnije od dečaka za 39 poena, što je u skladu sa opštim trendom da su devojčice uspešnije od dečaka u domenu čitanja. Kada je reč o matematičkoj pismenosti, dečaci su uspešniji od devojčica i to u proseku za 12 poena.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari