U Višem javnom tužilaštvu u Beogradu još uvek su u toku predistražne radnje u vezi sa padom vojnog helikoptera 13. marta. Mesec dana nakon pogibije sedmoro osoba u akciji spasavanja bebe, objavljivanja izveštaja koje su radile dve vojne komisije, Tužilaštvo nema dovoljno dokaza da pokrene postupak protiv odgovornih. Kada će predistražne radnje biti gotove, nisu mogli da nam preciziraju.

Kako saznaje Danas, više ljudi je u Tužilaštvu davalo iskaze povodom tragedije, ali oni u ovoj fazi istrage još ne mogu imati status svedoka. U više navrata u Tužilaštvu su govorili da će tražiti dodatne informacije i dokumentaciju od vojske, ukoliko za tim bude bilo potrebe, kao i da će javnost biti obaveštena o svim odlukama koje tužilac bude doneo.

Na osnovu istraga vojnih komisija, Tužilaštvo je za pad vojnog helikoptera kao primarno odgovorne označilo posadu. U prvom saopštenju navedeno je i da ima indicija za eventualnu odgovornost određenog broja civilnih lica, odnosno kontrolora leta na aerodromu „Nikola Tesla“. Tužilaštvo je ova saznanja nazvalo početnim, dobijenim u prvoj fazi utvrđivanja činjenica i okolnosti pod kojima se dogodila nesreća, na osnovu analiza i mišljenja Komisije za ispitivanje uzroka udesa vojnog vazduhoplova. Prema tim saznanjima, kao glavni krivac označen je pilot Omer Mehić. Obdukcioni nalazi poginulih u nesreći pokazali su da je u krvi pilota Mehića bilo 0,68 promila, a 1,30 promila u urinu. Međutim, porodica i prijatelji poginulog pilota su to oštro demantovali navodeći da on nikada nije pio.

Podsetimo, Komisija za osnovno ispitivanje udesa helikoptera Mi-17, 13. marta u rejonu beogradsakog aerodroma, zaključila je da je osnovni uzrok pada ljudski faktor, koji se ogleda u upravljanju letelicom u složenim meteorološkim uslovima, a drugostepeni je niz propusta u planiranju, organizaciji i rukovođenju letom.

Posada je, kako je navedeno, najverovatnije doživela prostornu dezorijentaciju kao posledicu zamora, emocionalne prenapregnutosti i kompromitovanom funkcijom pažnje, usled čega nije uspela da odredi položaj vazduhoplova u prostoru pomoću instrumenata. Prisustvo alkohola kod vođe posade i letača tehničara pojačalo je prethodne manifestacije, zaključila je komisija.

S obzirom da je Više javno tužilaštvu navelo da deo odgovornosti za tragediju snosi i jedan broj aktivnih pripadnika Vojske Srbije, kao i da ima indicija za eventualnu odgovornost određenog broja civilnih lica, javnost očekuje da istraga uđe u novu fazu i da se utvrdi konkretna odgovornost.



 

Diković: Pokrenut disciplinski izviđaj

Načelnik Generalštaba Vojske Srbije Ljubiša Diković rekao je da će VS ispitati postojanje disciplinske odgovornosti za tragediju. – Već je u vezi sa ovom tragedijom pokrenut disciplinski izviđaj protiv određenih lica. Vojska Srbije je organizovan sistem, uređen pravilima i propisima, sa jasno definisanim nadležnostima i procedurama. Iako je u konkretnom slučaju bilo propisano kako treba postupati, komisije su u izveštajima ukazale na to da je bilo kršenja procedura. Ljudski faktor je taj koji nikada ne možete do kraja predvideti, ali zato su i za kršenje propisa predviđene odgovarajuće kazne – rekao je Diković za Odbranu. On je dodao da Vojska nije skrivala informacije i istovremeno demantovao da je u sukobu sa ministrom odbrane Bratislavom Gašićem, rekavši da su „u korektnim odnosima“ i da „sarađuju po svim pitanjima“. D. D.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari