Iako zvuči pomalo nestvarno da će skroman bescarinski izvozni kontingent od obećanih 10.000 „fijata 500L“, rame uz rame sa energetikom, biti na dnevnom redu susreta domaćih vlasti sa predsednikom Rusije Vladimirom Putinom u Beogradu, gotovo je izvesno da će to pitanje biti otvoreno.

 Inače, srpski zvaničnici, na inicijativu kompanije Fijat automobili Srbija, od Putina to traže još od proleća prošle godine, u jednom trenutku je bilo reči da će izvoz krenuti od kraja 2013, ali se to nije obistinilo.

Podsetimo, doskorašnji predsednik srpske Vlade Ivica Dačić i bivši ministar ekonomije i finansija Mlađan Dinkić, u aprilu prošle godine u Moskvi, a nakon prethodnog razgovora sa čelnicima FAS-a u Kragujevcu, sa najvišim ruskim zvaničnicima, Putinom i Medvedevim, razgovarali su o mogućem izvozu Fijatovih automobila iz kragujevačke fabrike, nakon čega su obavestili domaću javnost da je Putin obećao našim izvoznicima povlastice do kraja te godine.

Godinu i po dana kasnije taj rok je već zaboravljen, a da u Rusiju nije izvezen nijedan automobil. Vučić je takođe prilikom posete Moskvi u julu ove godine pokušao da izdejstvuje realizaciju tog posla, ali rezultata još nema.

Šta bi dozvola za bescarinski izvoz kragujevačkih automobila na rusko tržište značila za domaću automobilsku industriju, prevashodno za kompaniju Fijat automobili Srbija, ali za državu Srbiju?

– Rusko tržište je slične veličine kao nemačko, i jedno je od rastućih u svetu. Sa sadašnjom cenom „fijata 500L“ (oko 15.000 evra) i carinom od 25 odsto, taj automobile bio bi skup za to tržište, ali bez carine mogli bismo tamo da prodamo 10.000 do 20.000 vozila godišnje. Međutim, na Vladi Srbije je da o tome pregovara – izjavljivao je, u više navrata, doskorašnji generalni menadžer FAS-a Antonio Čezare Ferara, govoreći o dugoročnijim planovima kragujevačke fabrike, ali i Fijata kad je rusko tržište u pitanju.

Nekadašnji dugogodišnji predstavnik Zastave u Londonu, pa potom kompanije Jugo Lada u Srbiji, Vlada Vučković kaže za naš list da bi, generalno posmatrano, bescarinski izvoz „fijata 500L“ u Rusiju značio mnogo za domaću automobilsku industriju. Radi se, pojašnjava on, o novom tržištu, sa oko 130 miliona stanovnika, na kojem bi kragujevačka fabrika automobila imala status povlašćenog izvoznika, što je želja svakog velikog i ozbiljnog proizvođača. Vučković, međutim, smatra da je jednokratni bescarinski plasman desetak hiljada vozila nedovoljan za ambicije kragujevačka fabrike, jer radi se tek o polumesečnoj proizvodnji u FAS-u.

No, ukoliko se 16. oktobra izdejstvuje bescarinski izvoz domaćih automobila u Rusiju, to će ipak biti dobra vest ne samo za FAS i njene komponentaše, već i za državu Srbiju, kojoj bi plasman 10. 000 automobila na ruskom tržištu doneo nekih 150 miliona evra, povrh onih 1,5 milijardi evra koliko FAS ostvaruje godišnje od izvoza u Evropu i SAD.

Sporazum

Sporazum o slobodnoj trgovini između Srbije i Rusije odnosi se na veliki broj proizvoda koji, ukoliko imaju najmanje 51 odsto domaćeg porekla, mogu da se izvoze bez carine. Fijatov model iz kragujevačke fabrike ispunjava taj uslov jer ima čak 67 odsto pozicija proizvedenih u Srbiji. Ali, sporazum ima i listu izuzetaka među kojima je, pored kamiona, autobusa, traktora, kompresora, pamučnih tkanina, penušavih vina, određenih vrsta sireva i još nekih proizvoda jesu i „putnički automobili i druga motorna vozila konstruisana prvenstveno za prevoz lica. Srpski zvaničnici najavljuju da će carinu pokušati da, osim sa automobila, skinu i sa sireva i cigareta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari