Prema najnovijim podacima Ministarstva finansija, Fijat automobili Srbija (FAS) iz Kragujevca za prvih sedam ovogodišnjih meseci izvezli su u zemlje Evropske unije, SAD i Kanadu vozila u vrednosti od 921,6 miliona evra i ubedljivo su na prvom mestu liste od 15 najvećih srpskih izvoznika.

 Sedmomesečni izvoz kragujevačke fabrike, koja je i lane bila vodeća na tom spisku, za 9,8 odsto veći je od ostvarenog u istom prošlogodišnjem periodu. Na drugom mestu najvećih izvoznika je Naftna industrija Srbija (NIS) sa sedmomesečnim deviznim prihodom od 214,5 miliona evra.

Iako postoji tek nekoliko godina, Fijatova fabrika u Kragujevcu je, zahvaljujući sve većem izvozu i drugim rezultatima poslovanja, kao i kvalitetu proizvoda, nedavno svrstana među 500 najuspešnijih kompanija u centralnoj i istočnoj Evropi. FAS je na 105. mestu, a od domaćih kompanija na njoj su još i NIS. Elektroprivreda Srbije, Telekom, Termoelektrana „Nikola Tesla“ i još neke.

Rekordan izvoz nove kragujevačke fabrike automobila i njeno svrstavanje među nekoliko stotina najuspešnijih kompanija u zemljama CIE, najkonkretnije demantuju sve one koji su koliko do juče, a ima ih koji to čine i danas, kritikovali dovođenje Fijata u Kragujevac i Srbiju. U dobrom delu šumadijske i domaće, posebno prestoničke javnosti, dolazak Fijata je, podsetimo, dočekan maltene „na nož“. Brojni „analitičari“, dežurni kritičari, Zastavini sindikalci i direktori, tzv. političari, ili(ti) politikanti – prosto su se utrkivali u osudi aranžmana države sa Fijatom, pritom, prognozirajući propast tog tog posla.

Bolji poznavaoci su, međutim, tvrdili da taj posao ima perspektivu a rekordan izvoz FAS-a, više od 3.000 zaposlenih u toj kompaniji, oko 1.000 radnika u kooperantskim formama samo u Kragujevcu, sve veći broj inostranih investitora iz automobilske industrije, koji su pošli tragom Fijata – svedoči da su bili u pravu. Rezultat FAS-a potvrđuje i da je automobilska industrija i dalje jedna od najprofitabilnijih privrednih grana, koja, uprkos vrtoglavom tehničko-tehnološkom razvoju, još uvek angažuje veliki broj radnika svih profila i stepena stručnosti, te da je motor privrednog napretka u svim razvijenim zemljama.

Čekaju se put i pruga

Država Srbija, koja je suvlasnik kragujevačke fabrike, morala bi napokon da kompaniji Fijat automobili Srbije obezbedi infrastrukturne uslove za normalno poslovanje (auto-put do koridora 10, obilaznicu oko Kragujevca i savremenu železničku prugu od Lapova do Kraljeva), a potom i da ohrabri i podstakne što veći broj srpskih preduzetnika i firmi da se aktivno uključe u proizvodnju delova za ugradnju u automobile.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari