Poslovno udruženje „Međunarodni transport“ uputilo je zahtev Vladi Srbije da odustane od izmena Uredbe o raspodeli dozvola za međunarodni prevoz domaćim prevoznicima i da zakaže sastanak nadležnih i prevoznika na tu temu do sutra.

Udruženje se protivi tome što država domaćim špediterima daje veoma mali broj takozvanih „razmenjenih stranih dozvola za prevoz“, čime ih onemogućava da robu prevoze na evropska tržišta, a domaće tržište prepušta stranim prevoznicima. Na taj način, kako dodaju, država direktno dovodi do gubitka radnih mesta i smanjuje sopstvene prihode od akcize na gorivo, od čega se inače svake godine u državni budžet slije čak 60 miliona evra.

U slučaju da Vlada ne odustane od uredbe, naredna sednica UO, na koju će biti pozvani svi prevoznici, mediji, stručna javnost, održaće se u sredu, 24. septembra. „Međunarodni transport“ navodi da način na koji je Ministarstvo saobraćaja izradilo uredbu, kao i sam sadržaj izmena, ozbiljno ugrožava privrednike koji se bave međunarodnim prevozom tereta, kao i lizing kompanije i predstavnike proizvođača vozila u Srbiji.

– Srpskim prevoznicima je, za razliku od drugih prevoznika, pristup transportnim tržištima evropskih zemalja izuzetno sužen, zbog ograničenog broja razmenjenih stranih dozvola za prevoz. Ta okolnost pred državu stavlja dva zadatka. Prvi je da stalno radi na povećanju broja razmenjenih kontingenata stranih dozvola ili ugovaranju liberalizacije prevoza tamo gde je to u srpskom interesu. Drugi zadatak države je da ograničen broj razmenjenih stranih dozvola pravedno raspodeli domaćim prevoznicima, tako da obezbedi njihovo održivo poslovanje. Svaki drugi način znači predaju nacionalnog transportnog tržišta stranim prevoznicima, gubitak radnih mesta, gubitak prihoda od akcize na gorivo, poreza i doprinosa, gubitak deviznog priliva i potpunu zavisnost izvozne privrede od stranih prevoznika. Propis kojim se rešava ovaj zadatak države je upravo Uredba o raspodeli stranih dozvola za međunarodni javni prevoz stvari domaćim prevoznicima. Neprihvatljivo je da u njegovu izradu ne budu uključeni prevoznici – kažu u „Međunarodnom transportu“.

U ovom udruženju objašnjavaju da je jedan od najvećih problema obaveza transportera da dobijene dozvole iskoriste u periodu od 60 do 90 dana.

– Negativna posledica uvođenja takvih rokova je onemogućavanje da prevoznici dozvole iz pojedinih kontingenata koriste više puta. Napominjemo da je ova praksa posledica nedovoljnog broja dozvola i da predstavlja rizik samih prevoznika, a ne i države. Uvođenje rokova za razduženje dozvola iz tih kontingenata dovešće do toga da kontingenti budu potrošeni u prvoj polovini godine čime će se ugroziti obavljanje prevoza, odnosno izvoz i uvoz u drugoj polovini godine. S druge strane, na osnovu ranijih iskustava, sigurni smo da će ova situacija povećati nezadovoljstvo prevoznika i pritisak na nadležno ministarstvo – kažu za Danas u „Međunarodnom transportu“.

Oni dodaju da u situaciji kada druge države stimulišu nabavku vozila najviše kategorije Srbija pak stimuliše kupovinu polovnih vozila iz kategorije „Evro V bezbedno“, a destimuliše kupovinu vozila najviše kategorije „Evro VI bezbedno“ koja je moguće nabaviti praktično samo putem finansijskog lizinga.

– Stimulacija za kupovinu vozila iz kategorije „Evro V bezbedno“ smanjiće nabavku vozila iz kategorije šest i time ugroziti pregovaračku poziciju Srbije u oblasti razmene stranih dozvola. Prevoznici koji su kupili ili planiraju kupovinu vozila iz kategorije „Evro VI“ stavljaju se u nepovoljniji položaj u odnosu na one prevoznike koji kupuju vozila iz kategorije pet. Ovo zbog toga što su kroz raspodelu CEMT dozvola vozila iz obe kategorije jednako tretirana, iako im ni cena, ni uslovi kupovine, pa ni uticaj na životnu sredinu nije isti. Vozila iz kategorije šest koštaju 80.000 evra, a iz kategorije pet 15.000 evra. Dakle, upravo prevoznici koji ulažu više kupujući vozila iz kategorije „Evro VI“ i tako stvaraju uslove da Srbija u 2016. godini ne ostane bez velikog broja CEMT dozvola, bivaju kažnjeni manjim brojem bodova za svoja vozila – kažu u Međunarodnom prevozu.

– Nažalost, ovakav pristup poslu i rešavanju brojnih problema delatnosti transporta tereta u međunarodnom saobraćaju, izvozno orijentisanoj delatnosti koja ostvaruje godišnji priliv od preko 600 miliona evra i od koje se na ime akcize za gorivo u državni budžet slije 60 miliona evra godišnje, kod aktuelne ministarke i njenih saradnika još nismo uočili. Osim što je saradnja nezadovoljavajuća, utisak je da nadležno ministarstvo teži minimizaciji saradnje sa prevoznicima i njihovim udruženjima – navode u „Međunarodnom transportu“.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari