Oko polovine građana Srbije ima zamerke na rad inspekcijskih službi, od čega je najveći broj pritužbi na račun neažurnosti, nezainteresovanosti i spore reakcije inspektora, kao i na njihovo neizlaženje na teren, pokazali su rezultati telefonskog istraživanja u kome je anonimne stavove dalo više od 5.000 građana.

Ispitivanje je sprovela Fondacija Centar za demokratiju, u okviru prve etape kampanje „Građani za reformu inspekcija – ka efikasnom inspekcijskom sistemu“.

– Samo na republičkom nivou postoji 37 inspekcija, a za njihov rad vezano je oko 1.000 različitih zakona i propisa, od kojih se mnogi prepliću. Dodatni problem predstavlja činjenica da neki od inspektora ni ne poznaju sve propise – rekao je Bogoljub Milosavljević, profesor na Pravnom fakultetu Univerziteta Union. On je dodao da je neophodno sprovesti sveobuhvatnu reformu inspekcijskih službi, koje, gde je to moguće, treba ujediniti, a u nekim slučajevima i decentralizovati. „Pored toga, kako bi se smanjila korupcija u ovoj oblasti, potrebno je obrazovati posebno telo koje će kontrolisati rad inspektora“, istakao je Milosavljević.

Nataša Vučković, generalna sekretarka Centra za demokratiju, navela je da je istraživanje pokazalo da građani inspekcijama zameraju nedostatak povratnih informacija u slučaju kada podnesu prijavu, kao i kontradiktornost propisa, a očekuju i veću savetodavnu ulogu, a ne samo sankcionisanje.

– U pripremi je novi Zakon o inspekcijskom nadzoru, i nastojimo da ukažemo na ono šta su prioriteti ovoj oblasti iz ugla građana, bilo da su oni pojedinci, članovi različitih udruženja ili preduzetnici. Za njih su najznačajnije one inspekcije sa kojima su najviše u kontaktu, kao što su sanitarna, tržišna ili građevinska. Ono što većina ispitanika želi je jednak tretman. Neki anketirani preduzetnici ukazali su da postoji nejednak tretman između malih i velikih preduzeće – kazala je za Danas Vučkovićeva. Ona je dodala da će, nakon što Vlada izađe sa predlogom zakona, Centar za demokratiju u fazi javne rasprave i razmatranja izneti svoje predloge, a nakon donošenja zakona, vršiće monitoring primene kroz mrežu nevladinih organizacija na lokalu.

Brojke

Zamerke na rad inspekcija ima čak 47,8 odsto građana, a više od petine zamera zbog neefikasnosti, neažurnosti i nezainteresovanosti. Na korupciju i nejednaku primenu zakona ukazuje 19,8 procenata, a 15 odsto građana tvrdi da inspektori ne odgovaraju na pozive i ne izlaze na teren. Oko 12,5 odsto anketiranih misli da inspekcije ne rade svoj posao kako treba, 8,9 odsto smatra da su drski, arogantni i neljubazni prema strankama, a 6,7 procenata se izjasnilo da te službe ne daju informacije koje su potrebne građanima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari