Ministarstvo građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture reagovalo je zbog sve učestalijih pljački inostranih brodova u srpskim lukama, a neposredan povod bila je krađa sa ukrajinskog plovila „Mikail Popov“, koje je nekoliko dana, od 7. do 10. septembra, bilo na meti pirata, o čemu je Danas već pisao.

Za taj slučaj Ministarstvo, međutim, nije saznalo od policije, kojoj su incidenti prijavljeni, već iz protestnog pisma koje je 18. septembra uputila Agencija „Agent plus“, preko koje se odvijao transport iz Ukrajine.

– Krađu koja se dogodila na sidrištu luke Smederevo, kada su sa barži skinuti metalni poklopci sa balastnih otvora i drugi metalni delovi, zapovednik broda „Mihail Popov“ nije prijavio Lučkoj kapetaniji Smederevo, nego Agenciji „Agent plus“, koja je podnela prijavu Policijskoj upravi Smederevo. Kako Lučka kapetanija Smederevo nije ni od Policijske uprave Smederevo obaveštena o događaju, nije ni bila u mogućnosti da na vreme izvrši kontrolu, niti inspekcijski nadzor nad oštećenim plovilima – navodi se u odgovorima koje je Ministarstvo građevinarstva i saobraćaja prosledilo Danasu.

Dodaje se da je „inspektor bezbednosti plovidbe iz Lučke kapetanije Smederevo 21. septembra, po saznanju da je došlo do krađe, izvršio obilazak sidrišta“, ali da su oštećene barže u sastavu broda „Mihail Popov“ već isplovile iz akvatorije luke, tako da je on konstatovao „da je stanje na sidrištu redovno, ispravno i uobičajeno“. Takođe, po nalogu Sektora za vodni saobraćaj i bezbednost plovidbe u tom ministarstvu, inspektor iz Lučke kapetanije Smederevo prikupio je podatke o sledu događaja nastalih na ukrajinskim brodovima u proteklom periodu i napravio niz radnih konsultacija sa nadležnim organima MUP i tužilaštva, navodi se u odgovoru na pitanja iz Danasa.

U Ministarstvu kažu i da su na osnovu tih podataka utvrđene procedure čijom bi se primenom izbegli incidenti, a predviđeno je i da „Lučka kapetanija Smederevo izradi saopštenje brodarstvu u kojem će precizirati obavezne procedure dolaska brodova, javljanja u kapetaniju, plana ostavljanja plovila na sidrištu, kao i vrstu nadzora nad sopstvenim plovilima koje su ostavljene na sidrištu i preciziranje primopredaje plovila“. Takođe, kapetanije u Smederevu, Velikom Gradištu i Beogradu, koje poseduju inspekcijske čamce, vršiće vanredne inspekcijske kontrole stanja brodova na sidrištima u saradnji sa pripadnicima MUP-a i policijskim ispostavama za bezbednost na rekama, s obzirom da je policija neizlazak na uviđaj posle prijavljivanja krađa pravdala nedostatkom glisera kojima bi mogli da intervenišu.

Podsetimo, brodari tvrde da su već godinama na meti srpskih i rumunskih pirata, koji na baržama kradu sve, od žitarica, đubriva, nafte, pa do metalnih poklopaca i carinskih plombi sa samih barži. Šteta nije samo materijalna, već posle pljačke brodovi nisu tehnički ispravni, zbog čega nisu u mogućnosti da nastave put ka zemljama Evropske unije, niti da regularno prođu bilo koju granicu, jer se skidaju čak i carinske plombe sa tereta. Brodari se najteže bore sa piratima iz smederevske luke, gde tvrde da vlada pravi kriminal, ali ih ima i u novosadskoj i pančevačkoj, dok se incidenti retko dešavaju u Luci Beograd. U poslednje vreme napadi se ne odvijaju samo tokom noći, već sve češće usred dana, a pirati su organizovani u grupama koje su podeljene prema vrsti robe koju kradu, pa su tako neke zadužene za đubrivo, žitarice i naftu, dok drugi rade na uklanjanju metalnih delova sa brodova.

Dogovori

Ponekad postoje dogovori članova posade sa licima koja se bave nedozvoljenom trgovinom gorivom, metalima i drugim vrstama tereta, i u takvim slučajevima se izbegava prijavljivanje ovakvih radnji Lučkoj kapetaniji ili se prijavljuju samo policiji, da ne bi došlo do uviđaja.

Bezbedno

– Uvidom u dokumenta Dunavske komisije u periodu od jula 2007. do jula 2013. godine, kao i u periodu od 15. maja 2014. do danas, nije navedeno da je tok Dunava kroz Srbiju nebezbedan i rizičan za plovidbu – tvrde u Ministarstvu građevinarstva i saobraćaja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari