Sukob Srbije sa Turskom i Egiptom oko toga koje će avio-kompanije moći da lete iz koje zemlje preti da ostavi stotine srpskih putnika bez godišnjeg odmora i kupanja u moru ove sezone

Nakon što je turoperater Argus turs bio primoran da otkaže dva leta, 28. aprila i 8. maja za Egipat, sada je na pragu da otkaže još dva putovanja za Egipat i Tursku 19. i 26. maja. Naime, Ministarstvo saobraćaja i dalje odbija da izda dozvolu za čarter letove avio-prevoznicima Fribird (Freebird) i Nesma iz Egipta i Korendon iz Turske, sa kojima Argus ima ugovoren prevoz putnika do popularnih letovališta.

Sva tri prevoznika su ranije već leteli iz Srbije, a čak su i sada ispunili sve tehničke i bezbednosne uslove Direktorata civilnog vazduhoplovstva Srbije, ali Ministarstvo saobraćaja odbija da im odobri letove.

– Iako su oni ispunili tehničke uslove, mi ne možemo da im izdamo dozvolu bez pozitivnog mišljenja Ministarstva saobraćaja, a ono je dalo negativno mišljenje. Sve tri kompanije su ponovile svoje zahteve za dobijanje dozvola i ti zahtevi su trenutno na novom razmatranju u Ministarstvu saobraćaja – kažu za Danas u Direktoratu civilnog vazduhoplovstva. Kako naglašavaju, odluku Ministarstva očekuju „svakog trenutka“, jer iako ne postoji zakonski rok za dostavu mišljenja, potrebno je što pre znati konačnu odluku da bi putnici imali vremena da eventualno naprave nove planove. Ako bi mišljenje bilo pozitivno, Direktorat bi mogao da dozvole izda „za sat ili dva“.

Situacija slična ovoj dešava se gotovo svake godine, jer države nastoje da ograniče stranim kompanijama letove iz svoje zemlje, kako bi zaštitile domaći avio-sektor, ali rešenje uglavnom nađe na vreme uspostavljanjem barem približnog reciprociteta. Ovog puta, kompromis nije napravljen, a čini se da se situacija čak i zaoštrava.

– Situacija je složena, ali i zbunjujuća. Recimo, Turkiš erlajnsu je Srbija dala dozvolu za letove, a Korendonu nije. U međuvremenu su tamošnje vlasti stopirale dozvole za Er Srbiju. Na drugoj strani, egipatski Nesma erlajns nije dobio dozvolu, ali zato Er Kairo jeste. To je zbunjujuće jer je upravo Er Kairo avio-kompanija zbog koje je država Srbija o sopstvenom trošku već dva puta iz Egipta morala da vraća srpske putnike kući – kažu u Argusu, dodajući da bi ovo bila peta godina da ta turistička agencija leti Nesmom i da nikada nije bilo nikakvih problema.

Naglašavajući da se nadaju da će „prevladati razum“ u Argusu napominju da su pokušali da sa Er Srbijom postignu dogovor o čarter letovima, ali da u tome nisu uspeli, jer domaći prevoznik nije mogao da ponudi dovoljno konkurentne uslove. Naime, Er Srbija raspolaže letelicama sa 144 sedišta, a Argusu je potrebno 188 mesta u avionu da bi cena po karti bila niža.

– Naša delatnost je masovni turizam, što znači da moramo da obezbedimo najnižu cenu – kažu u ovoj agenciji.

Dodajući da su do sada otkazali dva polaska za Hurgadu, u Argusu kažu da putnicima koji su odustali od aranžmana odmah vratili novac, ali da je većina pristala da pomeri termin putovanja i da su imali razumevanja za nastalu situaciju.

         Razlog izdavanja negativnog mišljenja kompanijama Nesma Airlines, Freebird, kao i dodatnim zahtevima Air Cairo iz Egipta i Corendon Airlines iz Turske je ozbiljan poremećaj na tržištu čarter letova, konstatovan na osnovu izveštavanja Direktorata civilnog vazduhoplovstva, potvrđenih od strane domaćeg prevozioca – kažu za Danas u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

        U tom ministarstvu ističu da su domaći prevoznici ranije učestvovali u prevozu naših turista ka odredištima u Turskoj, Egiptu i dr. sa 80 odsto i više, u skladu sa nepisanim pravilom da svaka država vozi svoje turiste. Međutim, prema podacima za sezonu leto 2015. godine odnos je postao obrnut. Za sada su Er Srbiji došla odobrenja samo za tri od zahtevana četiri leta nedeljno ka Egiptu. – Sa druge strane, samo u odnosu na prošlu godinu njihovi zahtevi su uvećani za oko 50 odsto, što je za nas neprihvatljivo i kosi se sa principima koji se ugovaraju u sporazumima o vazdušnom saobraćaju. Postupanja stranih prevozioca nisu bila u skladu sa dobrom praksom, pa i principima koji se načelno ugovaraju za redovni avio-prevoz, tj. oni nisu u koordinaciji sa svojim vazduhoplovnim vlastima pokušali da se dogovore sa našim prevoznicima i našim vazduhoplovnim vlastima, prema navodima DCV i Er Srbija, oko kapaciteta koji će se nuditi sa svake strane. Naprotiv, pokušavali su raznim vrstama pritisaka da iznude dobijanje dozvola u skladu sa svojim zahtevima. Dok se konsultacije ne obave i dogovori spreme za realizaciju, izdavanja pozitivnih mišljenja neće biti – ističu u Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture.

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari