Er Srbija je u prvih devet meseci prevezla više od dva miliona putnika, za 200.000 više nego prošle godine, dok su u isto vreme strani avio-prevoznici prevezli 1,69 miliona putnika, 100.000 manje nego u 2014, pokazuju podaci iz poslednjeg finansijskog izveštaja Aerodroma „Nikola Tesla“, objavljenog na sajtu Beogradske berze. I dok, prema podacima iz ovog izveštaja, Aerodrom u trećem kvartalu ima rashode veće i za 17 odsto nego prošle godine, a prihode manje za tri odsto, očigledno je da Er Srbija grabi krupnim koracima napred, jer više od 55 odsto ukupnog saobraćaja sa beogradskog aerodroma ka stranim destinacijama pokriva upravo nacionalni avio-prevoznik. S druge strane, i u ovom segmentu strani avio-prevoznici beleže pad u odnosu na raniji period.


Sve ovo i ne bi bilo čudno da gubicima Aerodroma, inače, jednog od boljih domaćih preduzeća poslednjih godina, ne kumuje upravo Er Srbija. U finansijskom izveštaju, između ostalog, jasno stoji da je Vlada odnosno Uprava za javni dug pokrila dugove Er Srbije prema Aerodromu i to u visini od 4,2 milijarde dinara.

Naime, među prihodima Aerodroma nalazi se i naplaćeno potraživanje duga Er Srbije koje je platila Uprava za javni dug. „Na osnovu Zakonao preuzimanju obaveza privrednog društva Er Srbija prema pravnim i fizičkim licima po osnovu izvršenih usluga i isporučenih roba i pretvaranju tih obaveza u javni dug izvršeno je preuzimanje duga od 4,2 milijarde dinara“, napominje se, između ostalog, u finansijskom izveštaju Aerodroma.

Aerodrom je deo duga naplatio do kraja prošle godine, tačnije 2,1 milijardu dinara, a do kraja marta ove i ostatak od 1,9 milijardi dinara i to novcem iz državnog budžeta.

Ovo međutim nije prvi put da država nauštrb drugih pomaže domaćem avio- prevozniku. Pre pet meseci Danas je pisao o tome kako je Aerodrom „Nikola Tesla“ izgubio gotovo pola miliona evra jer Direktorat za civilno vazduhoplovstvo nije izdao dozvole za 149 čarter letova.

Kompaniji Nesma iz Egipta nije odobren nijedan let iz Beograda od ukupno 75 koliko su tražili za ovu sezonu, dok je turski Korendon dobio dozvole za 23 od 97 letova. Planirano je bilo da oni prevezu ukupno 27.411 putnika, što preračunato u aerodromske takse iznosi 446.251 evro. Naš Direktorat naravno ima pravo da odluči kome će dati dozvole a kome ne, ali konkretno u ovim slučajevima bilo je nelogično to što su obe ove avio-kompanije „ispunjavale sve uslove“ maltene do poslednjeg trenutka, da bi Vlada preko noći usvojila novi zakon, a Direktorat nakon toga odbio da im izda dozvole.

Činjenica je da su obe kompanije sarađivale sa Argus tursom, pa ostaje da se nagađa da li je država baš iz tog razloga odbila da izda dozvole kompanijama koje su sarađivale sa ovom turističkom agencijom, jedinom koja nije potpisala ugovor o saradnji sa Er Srbijom. To je bio jedini logičan zaključak, s obzirom na to da su ostali strani prevoznici dobili dozvole iako su zahteve podnosili mnogo kasnije u odnosu na Nesmu i Korendon koji su odbijeni.


Rast u međunarodnom saobraćaju


Domaći avio-prevoznici su u prvih devet meseci ove godine zabeležili rast u međunarodnom saobraćaju sa 53,37 na 57,11 odsto, od čega 55,7 odsto Er Srbija, u isto vreme strani prevoznici su pali sa 46,46 odsto na 42,73 odsto učešća. Konkretno, Er Srbija je u istom periodu u međunarodnom saobraćaju napravila rast od 11 odsto, dok su strani avio-prevoznici ostvarili sedam odsto manje letova u odnosu na 2014. Prednjači Montenegro erlajns sa 12,9 odsto učešća, potom slede Luftanza i Viz er sa nešto više od 10 odsto učešća. Er Srbija u ukupnom saobraćaju sa aerodroma „Nikola Tesla“ učestvuju sa 55,70 odsto učešća.

Slična situacija i u trećem kvartalu, dok su domaći prevoznici prevezli 15 odsto putnika više u odnosu na isti period prošle godine, strani avio-prevoznici su imali pad od pet odsto. Er Srbija je prevezla za 90.000 putnika više od jula do oktobra u odnosu na te mesece prošle godine, dok su strani avio-prevoznici za ova tri meseca imali za 60.000 putnika manje u odnosu na leto 2014.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari