U Narodnoj skupštini Srbije danas će biti održana po svoj prilici objedinjena rasprava o dva zakona: rebalansu rebalansa budžeta za 2014. godinu i budžetu za 2015. godinu. To će biti jedinstveni slučaj u našoj parlamentarnoj praksi, razlog kojem je očito želja da se stavljanjem oba akta u jedan koš, onemogući duža rasprava o ponovljenom rebalansiranju državne kase, što je samo po sebi retko viđen kuriozitet.

Vlada je, naime, krajem oktobra već napravila rebalans budžeta za ovu godinu, ali je sada, ni dva meseca kasnije shvatila da taj rebalans ipak ne valja i da joj treba novi, što će reći da ćemo ove godine imati tačno tri budžeta. Zašto je do toga došlo, zvanično se ne zna. Prvo je objavljeno kako se rebalansom rebalansa ništa neće promeniti, to jest kako će prihodi, rashodi i, shodno tome, deficit, ostati isti, a izmene se vrše kako bi se sredstva preraspodelila. Onda je druga verzija bila da je rebalans „broj dva“ potreban jer je Vlada od prvog rebalansa ostvarila 40 do 50 milijardi dinara ušteda, pa pošto sad ima više novca, želi da višak novca iskoristi za vraćanje dugova. Shodno tome, ministar privrede Željko Sertić je ustanovio da je najnoviji budžet za 2014. zapravo dobra stvar jer pokazuje da je država dobro radila i ostvarila veće prihode, odnosno uštede.

U međuvremenu je sa drugih strana stigla vest da se rebalans radi iz potpuno drugačijih razloga, odnosno da bi država mogla da otplati 160 miliona evra zaostalih dugova Er Srbije. Budući da je Vlada ponosna na činjenicu da će ova aviokompanija 2014. po prvi put posle jako dugo vremena završiti u plusu (stari Jat je stalno beležio gubitke), vest da će poreski obveznici taj „plus“ platiti sa 160 miliona evra nije dobro primljena u srpskoj javnosti. Ne treba posebno isticati da se opozicija brzo uhvatila za ovaj „detalj“, optuživši Vladu da namerno gura ovaj trošak u budžet za 2014. kako bi mogla da prikaže lepše brojke u budžetu za 2015. – koji mora da ispuni sve zahteve Međunarodnog monetarnog fonda po pitanju visine deficita i subvencija javnim i drugim državnim preduzećima.

Vlada, s druge strane, decidno odbija svaku pomisao da rebalans pravi zbog pomenutih 160 miliona evra (koje priznaje da će platiti), ali tvrdi da pomenuti dug nije napravila Er Srbija, već stari Jat ervejz, te da je država u obavezi da te troškove sada pokrije, a da sama Er Srbija danas stvarno posluje profitabilno.

Kako god gledali, tri budžeta u jednoj godini, previše je čak i za državu kao što je Srbija. Ako je Vlada krajem oktobra uspela da promaši rebalans za 40 do 50 milijardi dinara i da se tolika greška u prihodima pokaže za manje od dva meseca, onda se postavlja ozbiljno pitanje sposobnosti države vodi javne finansije, kada u tako kratkom roku pravi tako velike greške u proceni. Bivši ministar finansija Mlađan Dinkić ozbiljno je kritikovan kada je svojevremeno promašio budžet za milijardu evra, što je onda moralo da se „pegla“ rebalansom, ali ta greška je bila „raspoređena“ na celu godinu, a ova na samo dva meseca.

Paralelno sa drugom ispravkom državnog proračuna za ovu godinu, Skupština će danas raspravljati o budžetu za narednu, koji je takođe sastavljala ova Vlada. Po ocenama većine ekonomista, predlog budžeta za 2015. je urađen realno, odnosno sa neprecenjenim prihodima i nepotcenjenim rashodima. To su potvrdili čak i liberalni ekonomisti iz Libeka, doduše upozorivši na to da postoji opasnost da prihodi iz poslovanja javnih preduzeća i nekih drugih izvora ipak budu nešto manji od očekivanih, ali ne toliko da budžet učine nerealnim. Kada se uzme i da je Vlada državnu kasu postavila na osnovu pretpostavke da će naredne godine imati privredni pad od pola procenta, inflaciju od 2,5 do 5,5 odsto i nezaposlenost od 21,3 odsto, proizilazi da u narednoj godini ne bi trebalo da imamo rebalans. Ali, to je obećavano i svake od prethodnih godina.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari