Jat, nacionalni avio-prevoznik Srbije i svih Jugoslavija počevši još od 1947. godine, juče je otišao u istoriju. Potpisima Aleksandra Vučića, prvog potpredsednika Vlade Srbije, i Džejmsa Hogana, direktora Etihad ervejza, na njegovo mesto stupila je Er Srbija (Air Serbia), mešovita kompanija u kojoj država zadržava većinskih 51 odsto akcija, ali u kojoj kompletno upravljanje prepušta svom bliskoistočnom partneru.


U znaku promena koje će odmah uslediti, Hogan je najavio nekoliko strateških odluka. Postavljen je novi direktor, Australijanac srpskog porekla, Dane Kondić. Er Srbija će biti svedena na „pravu veličinu i oblik“, što je formulacija koja u sebi sadrži otkaze za sve nepotrebne i zapošljavanje onih koji nedostaju. Do kraja godine će stići 10 novih aviona tipa „erbas A319“ na lizing. Uspostaviće se nov način upravljanja rizicima. Usluge će biti podignute na znatno viši nivo, tako da budu konkurentne sa ostalim avio-prevoznicima. Fokus je na smanjenju troškova i povećanju obima poslovanja. Uvodi se niz novih destinacija, a samo do Abu Dabija uskoro sledi 10 letova nedeljno. Profitabilnost je ključni cilj.

Novi je brend. Novi logo. Nove uniforme.

Sve novo.

– Ovo je prekid sa prošlošću, ali ne i sa nasleđem. Sa Er Srbija i novim izgledom krećemo na putovanje ka repozicioniranju brenda. Čekaju nas teške odluke i socijalno restrukturiranje. U narednim nedeljama ćemo razgovarati sa zaposlenima o tome. Ali ne bismo bili ovde da ne verujemo u to da će Beograd postati saobraćajno čvorište Balkana. Etihad jeste kompanija u državnom vlasništvu, ali mi imamo jasne ciljeve profitabilnosti koje smo i sada postavili – rekao je Hogan.

Kada će Er Srbija početi da proizvodi zaradu, prvi čovek Etihada nije rekao, ali Aleksandar Vučić jeste.

– Plan Etihada je da Er Srbija za dve godine postane profitabilna, ali ja sam video da je gospodin Hogan izdao naređenje menadžmentu da taj cilj ispune već za 12 meseci – otkrio je Vučić, sedeći pored Hogana, koji je na te reči reagovao osmehom.

Da bi se to ostvarilo, Etihad će u Er Srbiju direktno uložiti 40 miliona dolara, dok će dodatnih 60 miliona stići kao kredit našem nacionalnom avio-prevozniku. Avioni Erbasa koji će u narednim mesecima stići na beogradski aerodrom biće iznajmljeni – dva putem „wet lease“ aranžmana, kad se pored aviona preuzima i osoblje, a osam putem klasičnog lizinga. Od 2015. srpski prevoznik bi trebalo da prekine sa lizingom i avione kupi.

Potrebu da od bivšeg Jata napravi profitabilnog prevoznika apostrofirao je i novi direktor Dane Kondić, koji smatra da u tom cilju prvo treba „ponovo usaditi osećanje ponosa kod zaposlenih“.

– Glavni prioritet nam je stabilizacija sistema. U naredna 24 meseca cilj nam je da smanjimo dug i troškove, a da povećamo kvalitet usluga i volumen saobraćaja. Ime Jat jeste poznato u Srbiji, ali nije bilo prepoznatljivo van zemlje, dok će ime Er Srbija biti reklama za ovu zemlju na svakom aerodromu – ocenio je Kondić, koji je napomenuo i da će novi Erbasovi avioni proizvoditi manje buke i ugljen dioksida i trošiti manje goriva od starih, što će biti dobro i za životnu sredinu i za smanjenje rashoda firme. „Stari avioni nisu bili ekonomski isplativi“, dodao je Kondić.

Novi direktor je kritikovao i trenutnu ponudu Jata, ocenivši da su „sadašnji proizvodi u avionima stari i ne mogu se meriti sa drugima“.

Kondić nije želeo da se izjasni o tome da li će Etihad smanjivati cene karata u avionima Er Srbija, rekavši da još nije upoznat sa samim tržištem i cenama. Vicepremijer Aleksandar Vučić je u uvodnom govoru pre samog potpisivanja ugovora ocenio da se ulaskom Etihada u Jat otvara „regionalno tržište od 30 miliona potencijalnih putnika koji dobiju pouzdanog prevoznika“.

– Pravljenjem ovakve kompanije, koja će nesumnjivo biti najznačajnija u regionu, konačno možemo da kažemo da će Srbija biti lider u regionu, a da to ne zvuči patetično i da ne nailazi na podsmeh drugih. Želim da se zahvalim čoveku koji je naš, i ne zamerite, moj prijatelj, šeiku Muhamedu, čija je vizija jače Srbije dovela do toga da budemo ovde sada. Očekujemo ga uskoro ponovo u Srbiji – rekao je Vučić.

Vučić: Hvala Dinkiću

Potpisivanju ugovora sa Etihadom juče su, pored Vučića, prisustvovali i premijer Ivica Dačić i ministar privrede i finansija Mlađan Dinkić, kojem su ovo poslednji dani na toj funkciji. U prostoriju su prvo ušli Vučić i Dačić, a desetak metara iza njih i Dinkić, kojeg je Dačić izbacio iz Vlade pre dva dana. Premijer i ministar su tokom čitavog događaja izbegavali direktan kontakt, pa ih je čak i tokom zajedničkog fotografisanja „razdvajao“ Vučić. S druge strane, Vučić je ponovo pohvalio Dinkića, kojem se javno zahvalio na na energiji koju su on i drugi saradnici uložili u postizanje dogovora sa Etihadom.

Nova firma, novi logo

Uz novo ime, nacionalni avio-prevoznik dobio je i novi logo. Dvoglavog orla sa orijentalnom šarom dizajnirala je studentkinja Tamara Maksimović. Grafičko rešenje je odmah podelilo javnost budući da neki u njemu vide suviše izražen arapski motiv. S druge strane, Maksimovićeva kaže da je inspiraciju za logo pronašla u ornamentima iz Miroslavljevog jevanđelja i Dušanovog zakonika, nastalih u „najslavnijem periodu srpske istorije“.

Novi direktor Australijanac iz Srbije

Novi direktor Er Srbije Dane Kondić rođen je u Australiji, u koju su njegovi roditelji emigrirali iz Srbije. Tamo je studirao Ekonomski fakultet i kasnije dobio MBA diplomu. Poslednjih 20 godina proveo je u avio-industriji, radeći 15 godina na finansijskim i komercijalnim poslovima u Kvantasu, nacionalnom prevozniku Australije, da bi posle prešao u u Aziji u Malezija erlajns.

Jedna privatna večera kod Vučića

Ministar finansija Mlađan Dinkić, koji je jedan od najodgovornijih za sklapanje sporazuma sa Etihadom, juče je rekao da živi za takve trenutke. On je otkrio da je ideja za partnerstvo nastala na „jednoj privatnoj večeri kod Aleksandra Vučića“ 10. januara ove godine, kojoj je prisustvovao i šeik Muhamed bin Zajed. Tada je bio prisutan i njegov šef kabineta, „koji je ujedno i član Upravnog odbora Etihada“ i tokom razgovora je nastala ideja da oni dođu u Jat. „Već sutradan je Džejms Hogan zvao direktora Jata i tražio da mu pošalje sve podatke o poslovanju“, rekao je Dinkić, dodavši da je bilo potrebno još osam meseci posle toga da bi se stiglo do jučerašnjeg potpisivanja.

Er Srbija pretnja Kroacija erlajnsu

Zagreb – Ulazak Etihada u srpski Jat ozbiljno će uzdrmati poziciju hrvatskog nacionalnog avio-prevoznika Kroacija erlajnsa, ali i aerodroma Zagreb u regiji, piše Večernji list. Er Srbija će, kako navodi zagrebački list, uz pomoć arapskog kapitala povećavati svoju flotu i broj destinacija, dok će Kroacija erlajns zbog evropskih pravila o zaštiti tržišne konkurencije morati da smanji broj aviona i broj destinacija. Večernji list napominje kako će Er Srbija uvesti 14 novih destinacija, dok će Kroacija erlajns verovatno prestati da leti iz Dubrovnika u Frankfurt.

Odlazak Jata u istoriju

l Iako se počeci avio-saobraćaja vezuju za jun 1927, kada je osnovano Društvo za vazdušni saobraćaj Aeroput, prvi avioni koji su poleteli na posleratnim linijama 1. aprila 1947. izrodili su Jugoslovenski aerotransport (Jat) – nacionalnu avio-kompaniju bivše Jugoslavije. U početku Jat je imao četiri aviona, dva DC-3 i dva Junkersa, da bi do kraja te godine nabavili još šest aviona.

l Jat je najpre leteo na linijama Beograd-Zagreb-Ljubljana i Zagreb-Sarajevo, kao i na međunarodnoj liniji Beograd-Prag-Varšava. Šezdesetih godina prošlog veka, nacionalni avio-prevoznik ojačao je flotu „karavelama“, a 1970. i prvim „boingom 707“. Zlatno doba jugoslovenskog aerotransporta, ipak, su bile osamdesete. Jat je bio prva kompanija u Evropi koja je kupila u to vreme najmodernije avione „boing 737-700“. Kompanija je tih godina prevozila pet miliona putnika godišnje i letela na 80 destinacija na pet kontinenata, od toga 45 evropskih i čak 16 dugolinijskih. Uprkos brojnim pokušajima da posle rata i sankcija devedesetih obnovi flotu i stari ugled, Jat nikada nije uspeo da se vrati na stare staze uspeha. Povremeni, kratkotrajni pokušaji da se uspostave prekookeanski letovi nakon što su 1992. ukinuti svi međunarodni letovi bili su, uglavnom, neuspešni. Poslednjih nekoliko godina država je bezuspešno pokušavala da proda kompaniju.

l Uprkos sitnim aferama i nekim drugim zanimljivostima kroz istoriju Jata, najupečatljiviji momenat je bio onaj u kom je stjuardesa Vesna Vulović januara 1972. jedina preživela pad aviona koji je od Kopenhagena leteo ka Zagrebu. Uzrok nesreće koja je prepolovila Jatov avion i srušila ga u planine nedaleko od češkog mesta Srpske Kamenice – bila je postavljena bomba, a Vulovićeva je padom sa visine od 10.160 metara ušla i u Ginisovu knjigu rekorda kao jedina koja je preživela pad sa tolike visine bez padobrana.

l Jugoslovenski aerotransport promenio je ime u Jat airways 8. avgusta 2003. Jat će po dobijanju strateškog partnera u Etihadu iz imena izbaciti Jat i vrlo verovatno postati Air Serbia. Lj. Bukvić

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari