Srbija je prošle godine platila 6,8 miliona evra na ime provizije za nepovučena sredstva, odnosno za još uvek neiskorišćene milione evra kredita koje su nam strane banke i institucije odobrile. Od 26 ugovorenih kredita samo dva su iskorišćena maksimalno, odnosno povučena su sva namenjena sredstva, dok za dva, zaključno sa poslednjim danom 2014, nije povučen nijedan evro.

Jedan od najvećih kredita Srbiji je za izgradnju autoputa E763, odnosno dela od Obrenovca do Ljiga, odobrila kineska Exim banka. Kredit od 301 miliona dolara iskorišćen je tek delimično, jer je povučeno svega 50 miliona dolara, dok 250 miliona dolara tek čeka da bude upotrebljeno. Ovaj posao dogovorila je Vlada, baš kao i onaj za most Zemun-Borča koji je ista banka kreditirala sa 217,4 miliona dolara, od kojih nije povučeno 34,2 miliona. U Ministarstvu građevinarstva, infrastrukture i saobraćaja za Danas kažu da je za projekat mosta dosad povučeno 186 miliona dolara, odnosno oko 86 odsto, dok je preostalo za povlačenje 29,9 miliona dolara.

„Trenutno je u proceduri povlačenja sredstava iz EXIM banke ukupno 2,6 miliona dolara. Rok za završetak projekta je poslednji kvartal ove godine i preostali iznos će biti isplaćen ove godine“, kažu u Ministarstvu. Razlog zbog kog tako sporo ide povlačenje kredita za autoput E763 su, kako kažu u Ministarstvu, između ostalog i vremenski uslovi.

„S obzirom na to da radovi koji se izvode u ovoj fazi predstavljaju finansijski daleko manje iznose od radova koji će uslediti kasnije, a posebno imajući u vidu vremenske uslove koji su otežavali i još uvek otežavaju izvođenje većine planiranih radova, iznos povučenih sredstava predstavlja realno stanje na terenu“, napominju u Ministarstvu Zorane Mihajlović. Sredstva kredita će se, kako tvrde nadležni, povlačiti i u 2017. kada je planiran završetak ovog projekta.

Za izgradnju deonice Ljig-Boljkovci, Boljkovci-Takovo, Takovo-Preljina, Vlada Azerbejdžana je „dala“ 300 miliona evra, od toga je tek nešto više od pola povučeno, a ostalo je 146 miliona evra. Zbog toga je u 2014. plaćeno 921.206 evra za proviziju.

Država je dogovorila i kreditiranje Koridora 10 za koji je Evropska banka za obnovu i razvoj (EBRD) obezbedila 150 miliona evra, od kojih je iskorišćeno svega 43 miliona. Ista banka je kreditirala i projekat Puteva Srbije, obilaznicu oko Beograda i to u vrednosti od 80 miliona evra. Da se iskoristi ostalo je još 11 miliona, a za oba ova projekta u 2014. plaćeno je na ime provizije nešto više od 600.000 evra.

U slučaju Koridora 10, kako tvrde u Ministarstvu, sredstva kredita nisu mogla biti povučena zbog problema oko eksproprijacije usled čega je ugrožena dinamika radova, ali i zbog stečaja jednog od izvođača – Alpine i raskida ugovora sa njim. I u ovom slučaju za nepovlačenje cele sume odgovorni su – vremenski uslovi.

„Nepovlačenje cele sume posledica je i nepovoljnih vremenskih uslova, velikog broja odrona i klizišta na trasi koridora, velikih količina padavina prošle godine. Takođe, tokom izvođenja radova na izgradnji autoputa E-80 na sektoru 2 Bancarevo – Crvena Reka pronađeni su ostaci arheoloških građevina (temelji bazilike iz IV ili V veka), što je zaustavilo radove u ovoj zoni, jer se još uvek traži tehničko rešenje za nastavak radova“, napominju u nadležnom Ministarstvu.

EBRD je kreditirala i dva projekta Železnica Srbije. Za prvi, koji se tiče Koridora 10, ova banka je izdvojila 100 miliona evra, a ovo javno preduzeće još nije iskoristilo veći deo od 76,7 miliona evra. Plaćena provizija samo prošle godine je iznosila više od 418.000 evra. Za rehabilitaciju pruga Železnice Srbije su iskoristile tek nešto malo manje od jednog miliona, a neiskorišćeno je ukupno 94 miliona evra.

Jedina dva kredita koja je Srbija iskoristila su ona namenjena za rehabilitaciju sistema za navodnjavanje i odvodnjavanje i projekat reforme poljoprivrede u tranziciji, vredna nešto više od 40 miliona evra. Nijedan evro kredita za projekat energetske efikasnosti putem ekološkog upravljanja kvalitetom uglja u Kolubari i za program prečišćavanja otpadnih voda u opštinama srednje veličine nije iskorišćen. Ukupna vrednost oba ova projekta je 111 miliona evra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari