Grupa stručnjaka kragujevačke Zastave putuje u sredu, 23. aprila, u Kinu, gde će do kraja meseca sa tamošnjim kolegama organizovati transport prvog kontingenta rasklopljenih kineskih terenskih vozila za Srbiju i pripremiti uslove za potpisivanje ugovora o poslovno-tehničkoj saradnji između Grupe Zastava vozila i kompanije JAK.

Nakon dugogodišnjeg merkanja Zastavinih fabrika automobila i kamiona, kineska kompanija JAK, sada je već gotovo izvesno, uskoro dolazi u Kragujevac i očekuje se da će sa Grupom Zastava vozila i njenom firmom Zastava kamioni već u prvoj polovini maja u Kini potpisati ugovor o saradnji. Postoji i namera da se formira zajedničko preduzeće za proizvodnju kamiona i drugih komercijalnih vozila. Prema preliminarnim najavama, nova fabrika trebalo bi da se izgradi na Korman polju, na ulazu u Kragujevac iz pravca Koridora 10.

Skorašnjem potpisivanju ugovora JAK-a i Zastave prethodili su nedavni pregovori dveju strana, u Beogradu i Kragujevcu, koji su uz podršku najviših domaćih državnih zvaničnika okončani potpisivanjem Memoranduma o saradnji dveju kompanija, što je u svetu velikog biznisa uobičajeno prvi korak na putu uspostavljanja ozbiljnog poslovnog partnerstva. Sledeći potez uoči potpisivanja ugovora između dve firme biće organizacija transporta jednog od JAK-ovih vozila u SKD seriji (najviši nivo rastavljenosti vozila) za Srbiju. Kako naš list saznaje, radi se o JAK-ovom kamionu N75, nosivosti do 4,5 tona i ukupne mase od 8,5 tona, čija će pilot serija u Zastavi biti montirana u junu, dok se očekuje da će masovna proizvodnja u Kamionima početi na Dan fabrike – 2. oktobra.

Ugovor o poslovno-tehničkoj saradnji JAK-a i Zastave, čijem će potpisivanju, kako se najavljuje, prisustvovati zvaničnici Ministarstva privrede, prema nedavnom okvirnom dogovoru kineske i srpske strane biće realizovan u tri faze. Prvom je predviđeno da u Zastavi kamionima od početka oktobra počne sklapanje jednog modela lakog JAK-ovog vozila (gotovo izvesno, modela N75). U Kragujevcu bi, poručeno je iz menadžmenta kineske fabrike, u toj prvoj fazi saradnje trebalo da bude sklopljeno 3.000 kamiona do 4,5 tona nosivosti namenjenih tržištima severne Afrike, Bliskog istoka, CEFTA sporazuma, ali i kupcima u zemljama zapadne Evrope, s obzirom na to da se u njih ugrađuju motori EURO 5, koji zadovoljavaju evropske ekološke standarde.

U drugoj fazi saradnje JAK-a i Zastave u kragujevačkoj fabrici bi se, pored kamiona nižeg nivoa rastavljenosti, sklapali kombiji i laka dostavna vozila do 2,5 tona nosivosti. U sva ta vozila tokom druge faze partnerstva dve fabrike počela bi ugradnja delova proizvedenih u Zastavi i drugim domaćim firmama. Treća faza predviđa transfer kineske tehnologije u Kragujevac i formiranje zajedničke kompanije.

Inače, Kinezi su se, više od dve decenije unazad, uporedo sa brojnim kompanijama iz drugih zemalja interesovali za Zastavine fabrike, ali su od njih odustajali zbog političko-ekonomske udaljenosti Srbije od Evropske unije. Kineske kompanije sa proizvodnim serijama od više stotina hiljada do nekoliko miliona vozila zainteresovane su pre svega za velika tržišta. Dolazak Fijata i nešto ubrzanije približavanje Srbije EU ponovo su privukli kineske firme u Kragujevac, s time što sada mogu da ostanu i odavde krenu u osvajanje evropskog i drugih tržišta.

Lokacija

Zajednička fabrika teretnih vozila verovatno će biti izgrađena na Korman polju, gde Grupa Zastava vozila poseduje nešto više od deset hektara zemljišta. Reč je, uzgred, o onom Korman polju na kojem je pre nekoliko godina trebalo da budu izgrađeni pogoni Fijatovih glavnih dobavljača. To su sprečili vlasnici parcela, žitelji naselja Korman i Maršić, koji su za ar nekvalitetne zemlje na komunalno i infrastrukturno nekultivisanoj ledini tražili po 4.000 evra.

JAK najveći proizvođač terenaca u Kini

Prema zvaničnim podacima, Kompanija JAK je državna fabrika i najveći proizvođač terenskih vozila u Kini. Njenih 35.000 radnika godišnje proizvodi više od pola miliona vozila, koja se prodaju u 52 zemlje širom sveta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari