Uoči sastanka sa rukovodstvom sindikata kompanije Fijat Krajsler automobili Srbija, zakazanog za prekosutra, mandatar Aleksandar Vučić poručio je da će država učiniti sve da pomogne ostanak i opstanak Fijata u Srbiji.

– Razgovaraćemo sa italijanskom vladom i predstavnicima Fijata i sa radnicima i daćemo sve od sebe da, koliko je moguće, s naše strane pomognemo – rekao je Vučić, napominjući da je do sada namerno ćutao o problemima Fijata i o najavljenom otpuštanju radnika, jer je predsednik vlade, a ne stranački lider, te da i dalje ne može nikome da govori ništa o ugovoru s Fijatom, i to krivicom onih koji su ga napravili. Naglasio je, međutim, da je Srbija dala za Fijat više novca nego za sve druge investicije zajedno.

Ove izjave zabrinule su upućenu javnost, jer ispada da je, osim razgovora sa Putinom o bescarinskom uvozu Fijatovih vozila, namerno ćutao i nekoliko godina unazad ništa nije preduzimao da, kao premijer države koja je suvlasnik FCA Srbija, ta kompanija ne dođe u situaciju da proizvodnju automobila i broj zaposlenih smanjuje za trećinu. Inače, šumadijski radnici i njihovi sindikalni predstavnici godinama unazad upozoravali su da takva mogućnost postoji, i pozivali ga da dođe u kragujevačku fabriku automobila i uključi se u rešavanje njenih problema.

Premijer, međutim, nije odgovarao na pozive da započne pregovore sa top menadžmentom Grupacije Fijat Krajsler o eventualnoj proizvodnji još jednog modela u Kragujevcu, čime bi Srbija ponovo, kao u vreme kada je Zastava bila na vrhuncu, postala respektabilan proizvođač i izvoznik automobila. Nije reagovao ni na pozive i apele da Vlada napokon odredi svog predstavnika za predsednika fabričkog Nadzornog odbora, pa FCA Srbija već gotovo godinu dana funkcioniše bez organa upravljanja, što, opet, svedoči o odnosu vrha države prema kompaniji čiji je suvlasnik.

Vučić je, bez obzira na to šta misli o ugovoru sa Fijatom i onima koji su ga potpisivali, jer je reč o dokumentu iza kojeg stoji država, morao da se odazove na poziv kragujevačkih radnika, tvrde u sindikatima. Naglašavaju da je indikativno to da je premijer prestao da ćuti tek kad je, nakon najavljenog otpuštanja, 5.000 radnika Fijat Krajsler automobili Srbija i njenih ovdašnjih kooperanata najavilo izlazak na kragujevačke ulice. Da li bi sadašnja nezavidna situacija u kragujevačkoj fabrici automobila bila izbegnuta da je Vlada blagovremeno reagovala i barem pokušala da „učini sve da Fijat ostane u Srbiji“, pitanje je na koje nema konkretnog odgovora. U svakom slučaju, ugovor sa Fijatom ističe u septembru 2018. i eto prilike da buduća vlada u novim pregovorima sa top menadžmentom Grupacije Fijat Krajsler ispregovara bolje uslove za državu Srbiju od onih važećih.

 

Isplativo ulaganje

Činjenica je da kragujevačka fabrika spada među najmodernije u svetu, što je industrijska dragocenost koju nema nijedna zemlja u bližem i širem okruženju. I što, naravno, košta. Američka administracija je u opstanak bankrotiranog DŽeneral motorsa pre koju godinu uložila više od stotinu milijardi dolara, i isplatilo se – DŽM je ponovo jedna od dve vodeće automobilske kompanije na svetu i jedan od generatora industrijskog razvoja vodeće svetske ekonomije.

 

 

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari