Vlada Srbije i rukovodstvo Saveza samostalnih sindikata Srbije zajednički su ovih dana procenili da šansu za opstanak ima oko 40 od ukupno, prema najnovijim podacima, 156 domaćih preduzeća u restrukturiranju.

 Time je, indirektno, potvrđeno pisanje našeg lista, koji je u više navrata takođe procenjivao da bi od svih preduzeća u restrukturiranju moglo da preživi tek njih nekoliko desetina, i to onih najznačajnijih u svojim delatnostima.

Šansu da opstanu na tržištu, smatraju nadležni u Vladi, imaju nekadašnje lokomotive industrijskog razvoja, kakve su i pojedine Zastavine fabrike, te FAP iz Priboja, Ikarbus, „14. Oktobar“ iz Kruševca, kao i rudnici Resavica, RTB Bor, te Azotara, Petrohemija i druge. Od kragujevačkih preduzeća na ovoj listi pre svih su Zastava kamioni i „21. oktobar“.

Zastava kamioni, podsetimo, ima potpisani memorandum o saradnji sa kineskom državnom kompanijom JAK motors, koji predviđa i strateško partnerstvo dveju firmi, odnosno formiranje zajedničke fabrike za proizvodnju teretnih i terenskih vozila, sa sedištem u Kragujevcu. U Kamionima kažu da je sada, nakon usvajanja novog zakona o privatizaciji, na potezu država, koja treba da se izjasni o početku saradnje sa Kinezima, to jest da sačini plan kojim će biti finansirano postavljanje prve montažne linije za sklapanje kineskih vozila u centru Šumadije.

Nekadašnje Zastavino preduzeće „21. oktobar“, koje je proizvodilo delove od plastike, ali i elektriku za automobile i kamione, već godinama uspešno sarađuje sa fabrikom slovenačkog Gorenja u Valjevu, za koju izrađuje milionske serije pozicija za ugradnju u belu tehniku. U „21. Oktobru“ veruju da bi se otpisom dugova prema državi i rešavanjem tehnološkog viška od oko stotinak radnika, stvorili uslovi za početak pregovora sa aktuelnim poslovnim partnerom o privatizaciji fabrike.

Od kragujevačkih firmu, šansu za opstanak, prema zajedničkoj proceni Vlade i sindikata, čiji će zajednički timovi posetiti svih 156 preduzeća u restrukturiranju, imaju i Zastavina preduzeća Specijalni automobili u Somboru, Rezervni delovi, Medicina rada. Tu je i nekadašnja Zastavina Livnica u Topoli, koja je nekako uspela se oporavi nakon neuspešne privatizacije.

Na spisku za preživljavanje nema, međutim, firme Metal sistemi, u okviru koje posluju fabrika krupnih lanaca nekadašnje Industrije „Filip Kljajić“ i Zastava precizna oprema. Obe te fabrike imaju proizvodne programe za koje su, tvrde u Metal sistemima, zainteresovane ozbiljne inostrane kompanije, među kojima su nemačko-austrijski konzorcijum za proizvodnju građevinskih mašina Vaker Nojsen, koji je već prisutan u Kragujevcu, te belgijska firma Asema, koja bi mogla da preuzme Preciznu opremu. Koliko su Vaker Nojsen i Asema zaista zainteresovani za proizvodne celine Metal sistema, trebalo bi da se zna nakon sastanka poslovodno-sindikalne delegacije te firme sa nadležnima u Agenciji za privatizaciju, zakazanog za 3. septembar.

Preduzeće koje, uprkos svim prošlogodišnjim obećanjima sadašnjeg premijera Aleksandra Vučića, nema gotovo nikakve šanse da nastavi poslovanje, jeste ovdašnji Autosaobraćaj. Njegove gradske, prigradske i međugradske linije preuzeli su beogradska Lasta, Vulović transport i firma Autoprevoz Janjušević iz Priboja, dok Autosaobraćaj kao preduzeće, već gotovo godinu dana ne funkcioniše. Po svemu sudeći, nikada više i neće.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari