Posmatrajući automobile koji prolaze ulicama srpskih gradova, stiče se utisak da naši ljudi voze samo audije, mercedese i BMW-ove. Ali kada se pogledaju podaci o vozilima koja se stvarno i prodaju, ispada da baš ove četvorotočkaše skoro niko ne kupuje. Raskol između brojki i stvarnosti pomiruje se, ipak, vrlo lako, jer Srbi toliko vole audije, mercedese i BMW-ove da ih kupuju stare, izvozane po Nemačkoj i Italiji, i onda sa vraćenom kilometražom, oprane i uglancane pa dovezene da se kod nas pokazuju pred prepunim kafićima.

Za nove limuzine se nema para, ali dok je onih kojima je ispod časti da voze nove dačije, renoe i opele, dileri skupih polovnjaka nemaju za šta da brinu. Prošle godine u Srbiji je prodato 19.600 novih automobila, što je bio samo nastavak upornog trenda pada prodaje, koji nije prekinut od 2008. godine. Istovremeno, tokom 2014. je uvezeno oko 70.000 polovnih automobila, od čega je, prema procenama, prodato njih oko 50.000. Ove cifre nesumnjivo ukazuju na slab standard građana, ali i na čestu pojavu da se skupi, a stari automobili kupuju za onaj novac za koji bi se mogli kupiti jeftiniji, a novi.

Ove nedelje, međutim, ta sumorna svakodnevica će morati da se povuče pred sjajem najnovijih – i najskupljih – modela koji su izloženi na beogradskom Sajmu automobila. Mercedes majbah, jaguar f-tajp i alfa romeo 4C samo su neki od najbržih, najluksuznijih i „najpaprenijih“ četvorotočkaša, koji će, nema sumnje, svoje vlasnike pronaći odmah, možda čak i pre nego što ove novine izađu iz štamparije.

Na mestu na kom i muškarci plaču u narednim danima prodaće se i do 4.000 automobila, barem ako se ostvare priželjkivanja uvoznika. To će delimično pomoći da se preokrene statistika, prema kojoj je prošle godine pad prodaje bio čak 12,5 procenata.

Prema podacima Srpske asocijacije uvoznika vozila, među onima koji uspevaju da prodaju automobile u Srbiji, od početka ove godine prednjači Škoda sa 487 kola, zatim Fijat sa 352 i Reno sa 194. Luksuzni nemački proizvođači nisu ni u prvih 10, mada je Audi na pragu ulaska u tu grupu – na 11. mestu sa 81 prodatim autom. BMW je 12. sa 51 prodatim četovorotočkašem, dok je Mercedes na neverovatnom 32. mestu, sa nula prodatih automobila u prva dva meseca. Brend sa trokrakom zvezdom ipak nije usamljen, jer mu društvo prave Ševrolet, Lada, Seat, Lanča, Smart i ugašena Zastava, koji takođe i dalje čekaju da prodaju prvi auto ove godine.

Ukupno gledano, u januaru i februaru u Srbiji je prodato 2.356 putničkih automobila, što je za 6,21 odsto manje nego u istom periodu prošle godine, tako da je jasno kolike nade uvoznici polažu u ovogodišnji Sajam.

Za većinu trgovaca ova godina je počela još lošije od prošle, ali ima i izuzetaka. Tako osim Škode i Dačije, koje beleže vrlo skroman, ali stabilan rast prodaje (uz odlično tržišno učešće), skok od skoro 30 odsto ostvario je Opel, 42 odsto pomenuti Audi, 50 odsto Volvo, 57 Micubiši, dok je prodaja Džipa, odskora u vlasništvu Fijata skočila za 114 procenata.

Statistički rast od čak 3.000 procenata zabeležio je Citroen, koji se krajem prošle godine zvanično vratio na srpsko tržište, pa je umesto jednog auta početkom 2014. godine, sada prodao 31 auto i tako dospeo na 17. mesto po prodaji.



 

Kad nema ferarija, dobar je i porše



U Srbiji nema predstavništava superluksuznih robnih marki, poput lamborginija, ferarija ili bentlija, ali zato trunku dostupnijem poršeu ide sasvim solidno sa devet novih automobila prodatih u prva dva meseca.

Land rover je u istom periodu prodao sedam vozila, a alfa romeo samo dva, ali će se to verovatno promeniti nakon što posetioci sajma i uživo vide novi 4C.

 

Najviše kupujemo kola iz B segmenta



 

Srbi možda vole brze i velike automobile, ali pošto kupovinu diktira novčanik, takvi se daleko najmanje traže. Najpopularniji je ujedno i najpraktičniji B segment vozila, kojem pripadaju recimo škoda fabija, dačija sandero i logan, fijat punto i 500L, pežo 208 i folksvagen polo. Samo u januaru prodato je 322 ovih i njima sličnih kola. Na drugom mestu je C segment sa 274 automobila (oktavija, golf, tojota korola, mazda 3, honda sivik…), a na dalekom trećem mestu prva klasa – terenci, sa 131 prodatih četvorotočkaša. Najpopularniji među „džipovima“ su dačija duster, hjundai ix35 i ix55, nisan qashqai, kia sportage i škoda yeti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari