Ćosić je bio svestan da Aleksandar Ranković „nije format“, da „nije čovek dostojan velikog gneva i uvređenosti naroda“.
Ali, on je nacionalni simbol: „afera (je) antisrpska po metodama, karakteru, posledicama“. Ipak, na plenumu CK SK Srbije, koji je održan posle IV plenuma CK SKJ na Brionima, Ćosić nije govorio. Za odušak imao je dnevničke zapise:
„Šiptarski komunisti su predvodili furiozni napad na Rankovića i srpski nacionalizam na Kosovu“…

PRE { text-indent: 2.5cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }PRE.western { }PRE.cjk { font-family: „Droid Sans Fallback“,monospace; }PRE.ctl { font-family: „FreeSerif“,monospace; }P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

„Juče (zapis 16. septembra 1966 – L.P.) je Srbija, njeno političko vođstvo, Kosovo i Metohiju predalo Albaniji“.

„A ja sam, posramljen, ćutao i dizao ruku za odluke Izvršnog komiteta SK Srbije… Izdao sam sebe“.

U Piščevim zapisima Dobrica Ćosić izvodi zaključke. Uklanjanjem Aleksandra Rankovića, koje je „Tito isplanirao i režirao“, Srbiji je zadat težak udarac, a srpskom narodu je naneta sramota. Ali:

„Teško vinovnicima! Osveta će doći i biće skuplja od ijedne političke pobede mojih političkih savremenika i protivnika. LJudi imaju pravo da čine sa sobom sve što zažele; ljudi nemaju pravo da pobede po cenu sramote svog naroda, što se upravo u ovim danima dogodilo.“

Dobrica Ćosić je osećao veliku ličnu odgovornost „pred ovim dobom i u ovo doba“. Ali je, kako kaže da mu je savetovano, ostao, formalno i javno, u „Titovoj mantiji“. Bile su mu potrebne dve i po godine velikog angažovanja, ličnog i u okviru vaninstitucionalne opozicije, čiji je epicentar on bio, da u Piščevim zapisima svede račune:

„Srećan sam što sam tako radikalno raskinuo s Titovim režimom, koji će sigurno upropastiti mogućnosti i smisao narodne revolucije. Pa to se već dogodilo!“

Oklevanje Dobrice Ćosića da zbaci „Titovu mantiju“ nije bilo samo taktika. Postojao je i rizik. Josip Broz Tito je simbolizovao i ideološke vrednosti i interese srpskog naroda. U vladajućoj ideologiji nije bilo ni kapitalizma, ni liberalizma, kao ni u dominantnim ideologijama u Srbiji XIX i XX veka. Ta ideologija je nastajala u osloncu na Rusiju. U obnovljenoj Jugoslaviji živeo je ceo srpski narod. NJome je upravljala partija nalik na partiju – hegemona, koja je držala vlast u najdužem razdoblju srpske države pre stvaranja Jugoslavije. Vojska, treća po snazi u Evropi, sa procentualno najviše Srba i u komandnom i u redovnom sastavu, u čijem su finansiranju republike učestvovale srazmerno svom nacionalnom dohotku, imala je zadatak ne samo da štiti spoljne granice, nego i da rešava unutrašnje sukobe. Uklanjanje Aleksandra Rankovića dovelo je u pitanje tu formulu: morao je biti doveden u pitanje – upozoravao ga je Dobrica Ćosić u svom pismu tim povodom – i sam Tito.

(3) Dve godine posle uklanjanja Aleksandra Rankovića, Dobrica Ćosić je na sednici Centralnog komiteta SK Srbije, 29. maja 1968. godine, u okviru redovne rasprave o nacionalnoj politici, predložio da se kritički razmotri „vladajuća koncepcija Saveza komunista Jugoslavije u nacionalnoj politici i praksi stvaranja društvenog samoupravljanja“. Taj govor, za koji je, kako kaže u Piščevim zapisima, dobio podršku i pripadnika intelektualne elite, predstavljao je osnovu sa koje je Dobrica Ćosić, ali i ne samo on, određivao odnos prema Jugoslaviji, odnosno prema Josipu Brozu Titu, u godinama njene ustavne transformacije u konfederalnu državu: ustavni amandmani 1968. i 1971. i Ustav od 1974. godine. Ključne tačke tog, u suštini programskog govora, su: jedinstvo srpskog naroda, nedovršenost balkanskog pitanja, srpske pretpostavke za opstanak Jugoslavije, albansko pitanje, to jest Kosovo kao pitanje svih pitanja.

Dobrica Ćosić je odbacio srbijanstvo kao „jedan, u suštini, primitivan i anahron politički mentalitet“, kao „viđenje Srbije od Užica do Zemuna“, i „odsustvo sluha“ za razlike u srpskom narodu, „koji je trajao i razvijao se pod različitim društvenim i kulturnim okolnostima“.

Nastavlja se

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari