Ako je zakletva koju predsednik države polaže pri inauguraciji nakon izborne pobede (čl. 114 Ustava) sublimacija ustavnopravnog uređenja, onda je Ustav RS iz 2006. i po ovom pitanju retrogradan, uprkos tvrdnji njegovih tvoraca da je izraz savremene demokratičnosti.
Dok je prethodni ustav propisivao da se predsednik zalaže za „.

Ako je zakletva koju predsednik države polaže pri inauguraciji nakon izborne pobede (čl. 114 Ustava) sublimacija ustavnopravnog uređenja, onda je Ustav RS iz 2006. i po ovom pitanju retrogradan, uprkos tvrdnji njegovih tvoraca da je izraz savremene demokratičnosti.
Dok je prethodni ustav propisivao da se predsednik zalaže za „…ostvarenje ljudskih i građanskih sloboda i prava…“, sadašnji izbacuje esencijalni pojam i optimalizuje društveni pravac na „ostvarenje ljudskih i manjinskih prava i sloboda“. Dakle, u zakletvi izostaje izraz „građanski“ ili sintagma koja upućuje da je reč o „građanskoj državi“, čime ustavno usmerenje vraća u period predgrađanskih revolucija i potrebnog društveno-duhovnog miljea sa opšteprihvaćenim normama u definisanju novovekovnih društava i država. Postojeći pristup u kreiranju srpske države može se razumeti i tako da Ustav apostrofira samo opšta mesta ljudskih prava, gde se manjinska uvršćuju da zamagle nazadnu provenijentnost, a pojmom „građanskog“ dobijaju svoj vrednosni i praktičan okvir. Prosuđujući navedenu definisanost države, bez kvalifikativa da je reč o građanskoj, stvara se prostor (makar i u zakletvi predsednika) da se u njoj ostali prerogativi ne moraju prožimati standardima moderne države – podelom vlasti na zakonodavnu, izvršnu i sudsku. Izričita podela vlasti, poznato je, rastvara kompleksnije shvatanje pojmova prava i slobode, pošto se oni ne mogu zaokruživati ni implicite osnovnim pravima, tj. da nema implementacije prava i slobode bez izraza „građansko“ i, odatle, eksplicitnog sažimanja i subjektivnih prava koja su u domenu demokratskog državnog ustrojstva kao garanta njihovog obezbeđenja i ostvarenja. U suprotnom, kao što je slučaj sa tekstom zakletve, sve navodi da je država projektovana u smislu da osim opštih prava (na život, mir, zdravlje, razvoj, grupna prava i imovinu) ne uključi i slobodu prema novovekovnoj paradigmi, zbog čega se revalorizuje upravljanje državom kroz princip suverena. Svakako da to nije slučaj s postojećim ovlašćenjima predsednika RS, ali ne znači da ovakav predliberalni koncept ne stvara prostor da se neko iz korpusa državnih funkcija neće ponašati kao suveren u tako zamišljenom uređenju. U tom slučaju, pošto se predsednik zaklinje „…na očuvanje suverenosti i celine teritorije RS…“, kao i na „…poštovanje i odbranu Ustava i zakona…“, ljudska prava su izostavljanjem pojma „građansko“ u direktnoj vezi sa onim pravima i slobodama koja ne iskaču iz propisa volje oficijelne vlsti. Zbog toga su ona i dalje u direktnoj zavisnosti od države, što će reći da su svedena na prirodna (jer nema kategorije koja ih supstancijalnije definiše), ili na stanje da su građani Srbije poništeni (podanici) – pošto nedostaje vrednosna ravan kojom se određuje vreme življenja. S tim u vezi su prava i slobode formulisani na način da ne ograničavaju neprikosnovenost volje državnih aktera koji će – moguće je – subjektivna prava sagledati ne „po dobru većine“, već ih podvesti pod „opšti interes“ (preko sopstvene i sebične percepcije društvene prakse), čime se i više od simboličkog meša Hobs-Rusoovo shvatanje realizacije ljudskih prava i slobode. Da je i aktuelni Ustav generalno viđeni deo te koncepcije, sugeriše ne samo Preambula i nemoguća decentralizacija (jer je autonomne pokrajine i lokalna samouprava ne čine), već i članovi 102 (ograničenje poslaničkog mandata i dovođenje u pitanje volje građana putem autentičnih predstavnika) i 147 (sudstvo nije samostalno i bez direktnog uticaja izvršne vlasti).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari