Koliko je samo, pomislih malo potom, istorija moje dugovečne tetke stabilnija i konzistentnija od istorije Srbije? Tokom 98 godina svog života, od kojih je čitavih pedeset i osam godina provela u svojstvu moje tetke – što uopšte nije bilo lako – moja tetka je sve vreme bila ono što jeste, dok je Srbija – jedva duplo starija od moje tetke – tokom tog vremena bila sve i svašta – vazalna kneževina, suverena kneževina, kraljevina, potom socijalistička i na kraju demokratska republika – a tokom dvadeset i kusur godina, kako rekoh, uopšte nije ni postojala ili je postojala pod lažnim imenima.

 A opet je – kako takođe rekoh – sve vreme bila ista ova Srbija u kojoj se sve munjevito menja samo zato da se nikada ništa ne bi promenilo. Slično kao u filmu u kome se utisak ubrzanja akcije postiže usporavanjem protoka trake u projektoru i srpska istorija događaje povremeno ubrzava do pomahnitalosti, do tačke pucanja – pri čemu ulogu filmske trake igraju ljudi – samo da se u konačnici suštinski ništa ne bi pomerilo sa mesta. Setih se tu, u Marićevića Jaruzi, velikog, možda najvećeg srpskog pisca, Miloša Crnjanskog, koji bi – samo da je nešto kraće poživeo i potegao pa umro u izgnanstvu (što se lako moglo dogoditi), do sada sigurno bio sudski rehabilitovan, iskopan iz groba u Engleskoj i sahranjen u Aleji velikana, možda u istoj grobnici sa Apisom, čime bi, kako se to uobičajilo kazati, „još jedna istorijska nepravda“ bila ispravljenja – setih se njegovih Seoba, te epopeje o srpskim potucanjima, i setih se junaka tog romana, Pavla Isakoviča, koga je Crnjanski ovako opisao: „Isakovič je bio, očigledno, čovek koji ne živi u onom mestu, gde se nalazi, nego priželjkuje da u jedno drugo mesto ode. Čovek koji nikada nije bio zadovoljan u onoj koži u kojoj je, nego kože menja, kao zmije. Kao vuk dlake. A ostaje isti.“ Pomislih potom tu, u Marićevića Jaruzi, da je Crnjanski opisujući Isakoviča zapravo opisao sve Srbe i svekoliku srpsku istoriju, a da su se Srbi i srpska istorija u tom opisu prepoznali i da su zbog toga – zbog povređenih sujeta – Crnjanskog sistematski šikanirali i držali u progonstvu. Znao je Crnjanski da se u Srbiji književna slava ne stiče pisanjem umetničkih istina – ostavio je o tome nekoliko zapisa u Kod Hiperborejaca i u Embahadama – nego da se u Srbiji do slave (i ostalih potrepština) dolazi idenjem niz dlaku masovnih halucinacija i trogatelnim stihoklepačkim doskočicama tipa „Kosovo je najskuplja srpska reč“, ispod čije se nategnute uzvišenosti kezi jedva prikrivena „duhovnost“ cenovnika sa zida orijentalne bakalnice, zamrljanog umašćenim prstima.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari