Koliko puta je oštra kritika sasekla karijeru mladog umetnika u korenu i ostavila ga bez mogućnosti i volje da još jednom pokuša? Verovatno se broju ne može ući u trag. S druge strane, dugogodišnja baletska kritičarka i sama baletska umetnica Milica Zajcev posvetila je šest decenija profesionalnog pregnuća da od kritike ove umetnosti učini nadahnuće i podstrek stvaraocima i izvođačima uz tanane i promišljene savete koje su čitaoci, kako su istakli dugogodišnji saradnici Milice Zajcev, mogli da pronađu „između redova“.

Juče je u Narodnom pozorištu odata počast i obeleženo 60 godina profesionalnog rada kritičarke, istoričarke i publiciste umetničke igre Milice Zajcev.

– Čuvajući čast mladih stvaralaca i izvođača, ali i onih koji su u jeku svoje umetničke karijere, ja sam zapravo čuvala i sopstvenu čast – kazala je Milica Zajcev i objasnila da njena kritika, za koju su mnogi govorili da je preblaga i prečesto pohvalna i kad nije trebalo, nije imala za cilj da uništi umetnika već da stvori poverenje i podstakne na rad na sebi, da obrati pažnju na određene delove svojih nastupa u određenim predstavama, kako bi iskazao svoj pravi talenat jer, kako naglašava Milica Zajcev, svako od nas nosi neki poseban dar.

Milica Zajcev je bila učenica Nine Kirsanove i Mileta Jovanovića, balerina Makedonskog narodnog teatra i baletska pedagoškinja. Završila je Filozofski fakultet i od 1955. posvetila se pisanoj reči o baletskoj umetnosti. Čuvene su i njene televizijski eseji posvećeni umetnosti plesa. Bila je stalna kritičarka listova „Borba“, „Naša borba“ i „Danas“, kao i saradnica gotovo svih listova periodike s temom pozorišta u zemlji i regionu. Sarađuje i sa internacionalnim baletskim časopisima.

Festival koreografskih minijatura

Beograd – Festival koreografskih minijatura 19. put biće održan od 5. do 13. juna u organizaciji Udruženja baletskih umetnika Srbije u cilju promovisanja koreografskog stvaralaštva u oblasti savremene umetničke igre. Publici će ponuditi takmičarski i revijalni program na scenama Narodnog pozorišta, Jugoslovenskog dramskog pozorišta, Doma omladine Beograda i UK Vuk Karadžić. Stručni žiri izabraće finaliste koji će se takmičiti za tri glavne nagrade kao i za plaketu „Aleksandar Izrailovski“ za najupečatljiviji segment koreografske minijature. Tu su i nagrada kritike i publike. Prvi put u okviru festivala biće prikazano pet plesnih premijera.