Mlada srpska kompozitorka Matea Prljević samo godinu dana po završetku studija na Berkli koledžu (Berklee college of music) našla se u timu kompozitora Džefa Rusoa, nominovanog za najprestižniju nagradu u svetu TV filmova i serija – Emi. TV serija „Fargo“, za kuju je Džef komponovao muziku, veliki hit i van granica SAD, druga je po broju nominacija za Emi u ovoj godini (18) – odmah iza serije „Igra prestola“, koja ima samo jednu nominaciju više (19).


Priču o Matei Prljević donosi nam Multikultivator, servis za razvoj kulture i umetnosti u okviru projekta Multiverzitet – platforme za permanentno muzičko obrazovanje, pokrenute uz podršku vodeće svetske institucije za studije savremene muzike Berklee College of Music i članica Berklee International Network (BIN).

Matea Prljević govori za Danas o svom iskustvu sa Berklija i angažmanu u filmskoj i TV industriji u Holivudu.

  • Studirala si na Berkliju – koledžu koji se u našoj sredini još uvek pretežno doživljava kao „performance school“ naročito posvećen džezu. Tvoj izbor bio je komponovanje za film i TV i dirigovanje. Kakvo je tvoje iskustvo sa studija?

– Berkli je svetski čuven po svom prestižnom džez programu, ali poslednjih godina Berkli je preplavljen različitim muzičkim stilovima kao sto su rok, pop, R’n’B, metal, elektronska muzika… a broj muzičkih žanrova se stalno uvećava. I to je nešto što, po mom mišljenju, čini Berkli veoma privlačnom i popularnom školom. Međutim, pored programa za muzičare, Berkli ima još mnogo toga kvalitetnog da ponudi. Film Scoring – komponovanje za film i TV, jedan je od najboljih smerova u Americi i svetu. Iz Berklija je izašao jedan od danas najuspešnijih filmskih kompozitora Havard Šor, koji je dobitnik Oskara za muziku u filmu „Gospodar Prstenova“. Za mene, pored izuzetnog programa koji uključuje snimanje studentskih projekata sa malim orkestrima, jedna od važnijih svari koju film scoring odsek nudi je veliki broj profesora koji su ostvarili izuzetno uspešne karijere u filmskoj industriji i koji, samim tim, mogu da nam prenesu i svoje iskustvo i znanje stečeno u praksi.

  • Berkli koledž ima oko 30 odsto internacionalnih studenata. Tokom četiri godine studiranja verovatno si ostvarila kontakte sa studentima iz raznih zemalja. Koliko je to za tebe bilo značajno i od pomoći tokom studija?

– Da, Berkli je zaista pravi melting pot – tačka u kojoj se spajaju kulture iz gotovo svih krajeva sveta. Imala sam prilike da kroz muziku upoznam kulture sa kojima ranije nisam bila u kontaktu, i samim tim naučim puno toga novog o njima. S druge strane, veliki broj studenata iz različitih krajeva sveta nam pomaže da zaboravimo da smo stranci i da se opustimo i uživamo u našim različitostima i učimo jedni od drugih. Danas je veliki broj mojih prijatelja sa studija ovde u Los Anđelesu i nastavili smo da sarađujemo i zajedno gradimo put ka uspehu.

  • Studiranje na Berkliju je velika investicija. Verujem da su očekivanja po završetku studija velika. U kojoj meri je Berkli zaista ulaznica u industriju i kako sve to funkcioniše?

– Berkli je poznat po svojim jakim programima i ljudi u industriji, definitivno, znaju šta mogu da očekuju od ljudi sa Berkli diplomom. Pored sjajnog obrazovanja Berkli nam daje i smernice i pomoć na početku karijere. Do sada sam na svakom radnom mestu sarađivala sa jednim ili više bivših studenata sa Berklija. Većinu poslova do sada dobila sam kroz poznanstava sa tim ljudima i uz podršku Berklijeve zajednice u LA-u.

  • Po završetku studija hrabro si odlučila da nađeš načina da uđeš u filmsku i TV industriju i radiš ono za šta si se školovala. Koliko je bilo teško otvoriti prva vrata i koja su to vrata bila?

– Traženje posla asistenta za već afirmisane kompozitore je verovatno bilo najteže. Najteža je ta neizvesnost, zbog velike želje, a ponekad prisutnog crvića nesigurnosti i nestrpljenja. Trebalo mi je samo malo strpljenja i upornosti da se pojavim u pravo vreme na pravom mestu, a to je bio studio Džefa Rusoa.

  • Radila si i kao kompozitor i muzički editor za brojne filmove, serije i video-igrice. Verujem da autori prave izbor kompozitora/editora prema ličnim i profesionalnim senzibilitetima. Koliko kreativne slobode imaš u ovakvim angažmanima?

– Kao kompozitor moram uvek da budem kreativna, iako komponujem za klijenta. Klijent uvek očekuje moje originalne ideje za svoj film, seriju ili video-igricu. A moja uloga kao muzičkog editora je već malo drugačija. Kao editor mogu da koristim i zadovoljim svoje organizacione i menadžerske sposobnosti. A u zavisnosti od tima nekada imam više ili manje kreativnog uticaja.

  • Koji posao ti je do sada bio najveći izazov?

– Do sada mi je skoro svaki posao bio izazov iz različitih razloga. Rad za Džefa je svakodnevni izazov. Svakog dana dešava se nešto novo, a pored uspešnog kompozitora i muzičara kakav je Džef moram svakodnevno da se dokazujem.

Najinteresantniji izazov bio je rad na filmu „Ears of Cherry“ odmah po završetka studija. Imala sam samo sedam dana da iskomponujem i snimim muziku sa muzičarima. Olakšavajuća stvar je bila to što je rediteljka Helen bila zadovoljna mojim stilom i odobrila je sve prve verzije kompozicija. To je bio jedan sprint kojeg ću se setiti svaki put kad pomislim da nemam dovoljno vremena da završim posao na kojem radim.

  • Da li i u kojoj meri gradiš/održavaš profesionalne kontakte u Srbiji?

– Uvek pokušavam da upoznam i povežem se sa ljudima iz filmske industrije u Srbiji i okolnim zemljama. Trenutno radim sa timom iz Crne Gore na dokumentarnom filmu. Nadam se da će biti više takvih angažmana. Na moju veliku radost, danas je zahvaljujući internetu moguće sarađivati sa ljudima iz svih delova sveta.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari