Mnogo godina pre nego što su reperi zarađivali milione, živeli u skupim vilama, imali svoje rijaliti programe, glumili u holivudskim filmovima i diktirali modne trendove, hip hop muzika nalazila se na marginama muzičkih trendova, gotovo isključivo unutar crnačkih i meksičkih zajednica. Izvodili su je politički osvešćeni pojedinci, koji su govorila o društvenim problemima, a ne samo o lepim devojkama i ludim zabavama, što je gotovo prva asocijacija na ovaj muzički žanr danas.

P { text-indent: 2.5cm; margin-bottom: 0.21cm; direction: ltr; color: rgb(0, 0, 0); line-height: 150%; widows: 2; orphans: 2; }P.western { font-family: „YHelvetica“; font-size: 12pt; }P.cjk { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 12pt; }P.ctl { font-family: „Times New Roman“,serif; font-size: 10pt; }

Trenutak koji je pomerio gotovo granice rep muzike dogodio se kada je pet momaka „sa stavom“ iz Komptona (malog grada u američkoj državi Kaliforniji u blizini Los Anđelesa) objavili svoj prvi album.

Film „Pravo iz Komptona“ (Straight Outta Compton), koji već drugu nedelju zaredom drži prvo mesto na američkim bioskopskim blagajnama, govori upravo o njima – Ajs Kjubu, Dr Dreu, MC Renu, DJ Jeli i Izi Iju, i njihovom istoimenom prvencu, koji je u istoriji hip hopa zabeležen kao najuticajniji album svih vremena. Muzička biografija čuvenog hip hop benda NWA (Niggaz wit' Attitude) koji je postavio temelje gangsta repa i promenio tokove popularne muzike, neočekivano je privukla veliki broj gledalaca, iako nije reč o klasičnom blokbasteru. U filmu nema ni superheroja ni špijuna, nema ni plaštova ni tajnih moći, već samo realistične piče o odrastanju budućih hip hop zvezde. Ostvarenje u režiji F. Garija Greja („Petak“, „Posao u Italiji“, „Građanin opasnih namera“) dobilo je sjajne kritike i po svemu sudeći postaće jedan od najgledanijih filmova u avgustu (najvažnijem mesecu za holivudske studije) sa trenutnom zaradom većom od 150 miliona dolara (uz ulaganjem od samo 30 miliona).

Film o NWA petorci, koja je svojevremeno bila proglašena „najopasnijom grupom na svetu“, producirali su Ajs Kjub i Dr Dre, dok samog Ajsa igra njegov sin O'Šej DŽunior.

Formirani od ostataka drugih grupa iz Los Anđelesa i finansirani Izi Ijevim profitom od prodaje droge, već od starta NWA je pomerio granice prihvatljivog. Svojim imenom, bez obzira što je ostalo samo na inicijalima, njihova poruka je glasno i jasno stigla do publike. „Sada ćete iskusiti snagu uličnog znanja“ („You are now about to witness the strenght of street knowledge“) – rečenica je kojom počinje album „Straight Outta Compton“ objavljen 8. avgusta 1988, a koja vrlo precizno definiše šta sledi. Mladalački bes i urbani sleng, koji je u tom trenutku bio skriven za veći deo sveta, ispoljen je u svakoj od 13 pesama sa albuma. Bez obzira na to što su reperi sa istočne obale poput bendova Public Enemy, RUN DMC i drugih, postojali već godinama na sceni, NWA su bili prvi koji su počeli da pišu o svojim svakodnevnim problemima – nasilju na ulici, netrpeljivosti među bandama, odnosu policije prema Afroamerikancima… Čak i ako druge pesme možda nisu imale isti potencijal, „Fuck the Police“ („Young nigga got it bad 'cause I'm brown/And not the other color“) se pobrinula da postanu prstu u oku, pre svega bezbednosnim službama (otuda izjava da su u jednom trenutku bili „najopasnija grupa na svetu“).

Ali nije samo svakodnevica 20-godišnjih crnaca u Americi, koja se po svemu sudeći nije mnogo promenila ni četvrt veka kasnije, ono što čini ovaj film zanimljivim, i pre svega aktuelnim. Prikaz nereda 1992. u Los Anđelesu, kada je stradalo više od 50 ljudi, a tadašnji predsednik DŽordž Buš Stariji bio primoran da izvede vojsku na ulice grada, zbog protesta Afroameričke zajednice nakon ubistva Rodnija Kinga i oslobađajuće presude za počinioce (četvorica policajca zaustavila su 26-godišnjaka, i brutalno ga prebili, a sve je video kamerom snimio slučajni prolaznik), može delimično objasniti zašto je ovaj film privukao veliku broj gledalaca u bioskope, posebno u trenucima kada se u SAD sve više govori o odnosu policije prema mladim crncima.

Iz neke svetlije vizure, film donosi i priču o uticajima hip hopa na popularnu kulturu. Od činjenice da je Ajs Kjubu pošlo za rukom ono što danas većina repera još uvek samo sanja ili tek delimično ostvaruje – da uz muzičku gradi i glumačku karijeru (koliko uspešnu to je već drugo), do toga da je producentski rad Dr Drea ostavio neizbrisiv trag na sve današnje hip hop autore, hteli to oni da priznaju ili ne.

Činjenica da je hip hop dobio svoju prvu muzičku biografiju govori mnogo o današnjoj muzici. Problematični momci iz Komptona muzički su heroji novih generacija, pa je red bio da i oni, poput Reja Čarlsa ili DŽonija Keša (među poslednjima), dobiju svoj film. Da li će, kao i pomenuti „Rej“ i „Hod po ivici“, sličan prijem kao kod publike ostvariti i kod članova Američke Akademije – kako se šuška po američkim medijima, može se očekivati. Kako je pokazala istorija, Oskar voli autsajdere.

Koncert i Hol slavnih

Filmska premijera okupila je posle više od 20 godina na istom mestu ekipu NWA, a kako se spekuliše, svi preživeli članovi grupe, među kojima su Ajs Kjub, Dr. Dre, MC Ren i DJ Jela, popeće se ponovo na binu kako bi održali i prvi koncert od 1989. godine. Sledi im i ulazak u Rokenrol hol slavnih, koji će spraviti jednu od onih muzičkih nepravdi, i koji govori da su NWA prošli veliki put od kontroverzi do poštovanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari