Uredba o podsticajima filmskoj industriji, koja predviđa povratak od 20 odsto sredstava producentima, uskoro će biti završena, a njen nacrt vrlo brzo će biti dostavljen ministarstvima kulture, privrede i finansija, najavio je savetnik potpredsednice vlade Zorane Mihajlović, Nikola Milivojević, na panel-diskusiji „Filmska industrija i poreska politika Srbije“ održanoj juče u Danas konferens centru.

On je istakao i da će izmene Zakona o kinematografiji bolje urediti ovu materiju, a da će do tada važiti vladina Uredba. Kako je najavio, Zakon neće praviti nikakvu diskriminaciju i važiće kako za strane tako i za domaće producente, a od 20 odsto uloženog novca, koje država vraća, četiri će ići Filmskom centru Srbije za podsticaj srpske kinematografije.

Filmski glumac i reditelj Dragan Bjelogrlić, koji je ovde bio u svojstvu predsednika Grupacije za kinematografiju pri Privrednoj komori, naglasio je da filmska industrija u Srbiji „ne pamti gore dane u svojoj istoriji“ i ocenio da je sada situacija lošija nego devedesetih godina prošlog veka.

– Sama činjenica da deset meseci nije ništa uloženo u kinematografiju govori da je situacija poprilično teška – rekao je on i dodao da je važno da se izmeni član 7 Zakona o kinematografiji kako bi se izjednačile strane i domaće produkcije zbog čega srpska kinematografija ne bi bila ugrožena dolaskom stranaca, kao što se dogodilo nekim zemljama Evrope. Država koja bi trebalo da nam bude primer kada je reč o Uredbi o povraćaju novca producentima, popularno nazvanog „insentivs“, jeste Hrvatska, smatra on, koja daje 20 odsto stranim producentima, ali i preko Hrvatskog audio-vizuelnog centra ulaže oko 13 miliona evra u hrvatsku kinematografiju, za razliku od Srbije, koja za film izdvaja nešto manje od dva miliona evra. 

O Hrvatskoj je govorio i filmski reditelj i član predsedništva Grupacije za kinematografiju Srđan Dragojević, ističući da su njihova filmska ostvarenja bila daleko iza srpskih i po gledanosti i po nastupima na festivalima, dok je danas situacija potpuno drugačija, i to najviše, zato što su našli i druge načine finansiranja kinematografije, prvenstveno naplaćivanjem novca od televizija sa nacionalnom frekvencijom, ali i od kablovskih operatera.

– Grupacija za kinematografiju zalaže se za uvođenje podsticaja, ali i za nalaženje novih načina finansiranja domaće kinematografije koji postoje u drugim državama – istakao je Dragojević.

Član Američke akademije filmskih nauka Dobrivoje Tanasijević istakao je da je Srbija jedina zemlja koja još uvek razmišlja o tome da li da uvede poreske olakšice za filmske producente. Kako je Dan Tana istakao, filmska industrija je do pre 20 godina donosila najviše novca SAD, dok se sada nalaze iza industrije oružja. Ipak, američka kinematografija zarađuje veliki novac, bez ikakve pomoći države.

Tačne cifre kada je reč o benefitima od donošenja ove uredbe iznela je Ana M. Bulos, ekonomska savetnica Ambasade SAD u Beogradu. Prema njenim rečima, na svaki uloženi evro u film društvo dobije 2,5, dok se državi vrati 1,4, budući da na snimanju filma nisu angažovani samo filmski radnici već i građani drugih zanimanja poput kuvara, računovođa, ali da sedma umetnost umnogome podstiče na turizam.

Anđelka Vlaisavljević, direktorka i vlasnica firme Work in Progress, koja dovodi strane produkcije u Srbiju, napomenula je da Srbija sa ovim iznosom ne može biti konkurentna Mađarskoj, koja je sada podigla povraćaj poreza na 30 odsto, i zaradila 85 miliona evra prošle godine od stranih produkcija, ali da može da stane ispred Bugarske i Rumunije, ali i blizu Hrvatske, budući da, iako Hrvati daju veći povraćaj poreza, imaju više cene nego u Srbiji, zbog čega možemo biti konkurentni stranim produkcijama.



 



 

Veliki profit od filmske industrije u Hrvatskoj

– Od 2012. godine, kada je uvela povraćaj poreza stranim producentima, Hrvatska je ostvarila veliki profit – samo te godine strane produkcije su potrošile 3,3 miliona evra, dok se sledeće godine taj iznos duplirao. Prošle godine ta cifra je iznosila 13,2 miliona, a za prva tri meseca 2015. godine 12 međunarodnih produkcija potrošilo je 27,6 miliona – objasnila je Bulos.



Povraćaj poreza, u stvari, 16 odsto?

Činjenica da je Uredbom predviđeno, kako je objasnio Milivojević, da producent pre potpisivanja ugovora o povraćaju poreza od 16 odsto četiri odsto sam uplati direktno Filmskom centru Srbije izazvala je negodovanje među prisutnima, budući da će takav model samo udaljiti producente, a ne i približiti ih. Milivojević je dodao da je to još uvek u razmatranju te da zbog takvih stvari nacrt ide prvo na mišljenje kod ministarstva, pa se tek onda usvaja.



Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari