Serija promenadnih koncerata na Kolarcu počeće nedeljnim nastupom laureata organizacije Artlink, Une Stanić, violinistkinje, i mladog čeliste, Nemanje Stankovića. Sa umetničkom direktorkom udruženja Artlink, Jovankom Višekruna Janković, razgovarali smo o položaju mladih umetnika danas, o povezanosti biznisa i umetnosti i ne/odgovornosti medija u smeštanju kulture i obrazovanja u podvlašćen položaj.


Nepostojanje sistemske podrške umetnicima i projektima mladih umetnika već poslovično se objašnjava ekonomskom krizom. Koja je ideja vodilja Artlinka?

– Retki su ljudi koji su spremni da ulože ogromnu energiju, trud i upornost u umetničke projekte koji se tiču izgradnje umetnika i umetnosti kod nas. A nije veći ni broj onih koji to umeju da prepoznaju i cene. Kao mlada umetnica iskusila sam šta znači biti prepušten sebi, u uslovima nepostojanja organizovane podrške za organizaciju koncerata, daljeg usavršavanja, bez mogućnosti prijavljivanja za programe koji bi se ticali razvoja umetničke karijere. Iako internet danas otvara mnoga vrata, mlade ljude je potrebno uputiti i uvek su lični kontakt i preporuka mnogo vredniji. Inspiraciju za osnivanje Artlink-a dobila sam za vreme mog umetničkog staža u okviru Long Career development programa u Banff umetničkom centru u Kanadi. Poučena tim iskustvom, osnovala sam Artlink, koji je 2004. godine počeo sa prvim projektima i naravno sa nagradom „Najperspektivniji mladi umetnik“. Artlink uskoro slavi deseti rođendan.

Pratite li šta laureati od prethodnih godina danas rade?

– Pomno. Mi smo u neprestanom kontaktu, sarađujemo i osmišljavamo zajedničke programe… Naredne godine biće održana serija koncerata sa svim laureatima od pijanistkinje Mirjane Rajić do Une Stanić.

Artlink je nastao i iz potrebe da se ukaže da je umetnosti potrebna podrška biznisa. Kakav stav domaći poslovni svet ima o finansiranju projekata u kulturi?

– Prečesto se suočavam sa stavom uglednih i uspešnih poslovnih ljudi koji kulturu i obrazovanje smatraju sporednim delatnostima od kojih nema konkretne koristi. To je veoma razočaravajući stav, da ne kažem nedopustiv, pogotovo kada živimo u društvu kojem je potreban kompletan oporavak. Kultura i obrazovanje su dve izuzetno važne kategorije putem kojih neverovatno povoljno može da se utiče na ukupno oživljavanje društva. Ulaganjem u oba ova segmenta i u mlade ljude koji u njima rade u suštini predstavlja stvaranje mogućnosti da se menja svet. Uprkos ovakvom opštem stavu, postoje kompanije koje su svesne svoje uloge i odgovornosti. U svetu je to važno pitanje, i to ne samo pitanje prestiža pojavljivanja na važnim festivalima ili vezivanje imena kompanije uz imena poznatih umetnika. Više od prestiža je pitanje odgovornosti i svesti da usmeravanjem posedovanog kapitala treba i može da se pomogne razvoj oblasti koje ne donose profit direktno i brzo. Drago mi je što mogu da najavim novo partnerstvo sa mecenatom Societe Generale banke koji ima dugu tradiciju u pružanju podrške mladim i talentovanim muzičarima. Pred nama je novi program za najmlađe muzičke talente i naravno nagrada „Najperspektivniji mladi umetnik“.

Kolika je uloga medija u izbleđivanju svesti o vapajima kulture?

– Ozbiljan prilaz ozbiljnoj muzici potpuno je iščezao. Kvalitetnih emisija na radiju i televiziji sećaju se neke malo starije generacije i mogu samo da žale što takve više ne postoje. Mediji, sa ostatkom društva u krizi, jure za profitom, a ovakve emisije ne donose brzu popularnost i zaradu. To je dugoročno ulaganje čiji se rezultati vide mnogo kasnije, možda čak i u nekim narednim generacijama. Potrebna je istrajnost, trud da se ta publika koja više ne postoji ponovo okupi, naročito mlada. Na medijima je da naprave ozbiljnu reformu medijske kulture, ozbiljnu strategiju pravljenja obrazovnog i kulturnog programa na duže staze, kako bi se mladi ljudi vezali za prave vrednosti. Mada, u svetu je primetan trend komercijalizacije umetnosti i ne kažem da je, u onoj meri u kojoj dobro pakovanje prodaje dobar proizvod, to obavezno loše. Neophodno je da bi se moglo prodreti i opstati u toj dimenziji. Danas je mnogo toga na marketingu, na dobrom vizuelnom identitetu, na dobrom PR-u.

Prvi put na podijumu

Artlink organizovaće tokom 2014. seriju radionica za mlade talente koje će im omogućiti da prvi put stanu na koncertni podijum, ali i da dobiju prve snimke svojih nastupa, a možda i prve kritike.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari