„Materijalne teškoće, koje nisu samo lokalne ili regionalne, već svetske, naterale su nas na nekonvencionalniji izbor predstava, na tragalački pristup“, izjavio je Jovan Ćirilov, umetnički direktor Bitefa, na jučerašnjoj najavnoj konferenciji za novinare u Skupštini Beograda.

Kako su selektorka Anja Suša i on istakli, iako je izbor donekle bio sužen, iz finansijskih razloga, obezbeđeno je 13 kvalitetnih i raznovrsnih projekata.

– Za razliku od prošle godine, kada nas je vest o smanjenju budžeta iznenadila, ovoga puta smo u startu krenuli od te činjenice i u skladu s njom pravili selekciju. Dakle, ova selekcija nije kompromisna već stvar izbora. To je bilo zanimljivo iskustvo, taj način razmišljanja povezao nas je sa počecima Bitefa – rekla je Suša.

Kako je dodala, biće manje glamura, ali dolaze značajne predstave, a celina izdanja posvećena evropskom teatru, bliska je duhu prvih Bitefa i nadovezuje se na tradiciju „novog teatra“ 60-ih i 70-ih godina 20. veka.

Predstojeći 48. Bitef biće održan od 20. do 30. septembra u Beogradu i Novom Sadu, pod sloganom „Prošlost je sada“. Ćirilov je istakao da ovogodišnji sloga nije smislio on, već njegova mlađa koleginica, rediteljka Suša, ali da su u selekciji prisutne gotovo sve bitne stavke koje su karakterisale Bitef kroz njegovu istoriju, tako da je prošlost ovog festivala zaista prisutna.

– I ovoga puta imamo neke najvažnije evropske predstave. Dolaze nam velika svetska imena, koja su u istoriji Bitefa možda nepravedno zapostavljena. Pored toga imamo i odlične predstave iz regiona, čiji su autori trenutno najbolji reditelji u Hrvatskoj – Oliver Frljić („Aleksandra Zec“), Borut Šeparović (A gde je revolucija stoko?) i Ivica Buljan („Grobnica za Borisa Davidoviča) – istakla je Suša.

Među zvezdama koje će doći na Bitef su veliki poljski reditelj Kšištof Varlikovski, sa predstavom „Apolonija“ Novog teatra iz Varšave, i Luk Perseval iz Nemačke sa gigantskom koprodukcijom „Front“ Talia teatra iz Hamburga.

Prema rečima selektorke, u selekciji je bilo neizbežno doći i do stogodišnjice Prvog svetskog rata, jer je to tema kojom su se bavila mnoga evropska pozorišta, sa vrlo različitim pristupima.

– Ova tema za nas nije bila muzejski eksponat. Imali smo ideju da polemišemo i da „dokažemo“ tezu da Prvi svetski rat nije ograničen na period 1914-1918. nego je proces dugog trajanja, pa tako imamo i predstave koje se bave Drugim svetskim ratom ili ratovima 90-ih na eks-ju prostoru – objasnila je Suša.

U tom kontekstu, na programu su predstave „Bojno polje sećanja“ 1914/2014“ reditelja Hansa Vernera Krezingera iz Berlina, „Mali mi je ovaj grob“ u režiji Dina Mustafića i „Zmajeubice“ rediteljke Ive Milošević, ali i „A gde je revolucija stoko?“ trupe Montažstroj iz Zagreba koja se bavi pozicijom umetnika i intelektualnog vlasništva u doba liberalnog kapitalizma.

Autor Šeparović napravio je specijalno izdanje te predstave upravo za otvaranje 48. Bitefa, 20. septembra u velikoj sali Doma omladine.

Konferenciji za novinare prisustvovao je i ministar kulture Srbije Ivan Tasovac, koji je istakao da je „Bitef simbol istorije pozorišta, mesto susreta umetnika iz celog sveta i mesto na kojem stasavaju generacije naših reditelja, na koje kultura ove zemlje može da bude ponosna“.

– Ako je slogan ovogodišnjeg festivala „Prošlost je sada“, možemo reći da je budućnost počela sa prvim Bitefom 1967. i da ta budućnost traje i danas – istakao je Tasovac.

Konferenciji za novinare prisustvovali su i zamenica gradskog sekretara za kulturu Gordana Predić, v.d. direktora Bitef teatra Miloš Latinović, direktor Gete instituta Matijas Miler Viferig i ataše za kulturu iz Francuskog instituta u Srbiji Filip Le Muan.

Ulaznice su već u prodaji, a cene su, kao i prošle godine, od 800 do 2.000 dinara.

Nove pozorišne tendencije

Poznati podnaslov Bitefa – Nove pozorišne tendencije od ove godine odnose se samo na jedan deo selekcije festivala, koje se na direktan način mogu povezati sa njim. Prema rečima selektorke Anje Suše, i ostali predstave mogu da budu u vezi sa motom Bitefa, ali ove godine uz dodatak „Predavanje-performans“, zvanično su to samo tri produkcije: „Communitas na ispitu“ (Per.Art i Teorija koja hoda, Srbija), „Past is Present“ (Korina Majer i Kazerne Bazel, Švajcarska) i „Bojno polje sećanja 1914/2014“ (Krezinger i Dura, Nemačka).

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari