Narodni muzej u Beogradu pod pokroviteljstvom Ambasade Kraljevine Holandije i Ministarstva za kulturu i informisanje Republike Srbije otvoriće večeras u 18 sati izložbu „Pit Mondrijan. Slučaj Kompozicije II“ u Atrijumu muzeja.


Težište ove izložbe predstavlja biografija jedne slike, koja je usled svoje izuzetne slojevitosti učinila „Kompoziciju II“ bitnim akterom lokalne umetničke scene. Reč je o delu Pita Mondrijana, jednog od najznačajnijih umetnika apstraktnog slikarstva 20. veka. Nastala u Parizu 1929, Kompozicija II je dve godine kasnije stigla u naš muzej u sklopu poklona Odbora za širenje holandske umetnosti u Jugoslaviji. Ta donacija bila je deo šire ekonomske i kulturne saradnje, organizovane u cilju razvijanja bližih međudržavnih i diplomatskih odnosa. Ovim gestom, Narodni muzej postao je jedna od prvih institucija u svetu koja je u svoju kolekciju uvrstila rad Pita Mondrijana iz neoplasticističke faze.

Kroz Slučaj „Kompozicije II“ biće predstavljene odabrane umetničke i kustoske prakse, koje su počevši od ‘80-ih godina 20. veka nastajale u relaciji sa slikom Kompozicija II Pita Mondrijana iz kolekcije Narodnog muzeja u Beogradu.

– Slika je nastala u Parizu 1929. u takozvanoj klasičnoj fazi Mondrijanovog neoplasticizma, u kojem on stvara koristeći svedeni instrumentarijum – isključivo vertikale, horizontale i tri osnovne boje. Po tom izrazu, jednom od najosobenijih i najdoslednijih u istoriji umetnosti, danas je veoma prepoznatljiv. Ostalo je nezabeleženo da se neko na taj način, uporno, ali efektno, izražavao sa tako oskudnim sredstvima. Dve godine kasnije slika je stigla u naš muzej u sklopu poklona Odbora za širenje holandske umetnosti u Jugoslaviji kao jedina apstraktna slika među 41 delom savremenih holandskih umetnika. U toj grupi dobili smo i Van Goga. Osim toga, poklon je realizovan u vreme kada Mondrijan, iako jedan od najuticajnijih umetnika u avangardnim krugovima, još uvek nije doživeo svoje puno priznanje, pa je tako naš muzej bio jedan od prvih u svetu koji je u svoju kolekciju uvrstio neku od Mondrijanovih slika iz faze neoplasticizma – kaže Jelena Dergenc, kustoskinja Zbirke strane umetnosti Narodnog muzeja i jedna od dve autorke ove postavke.

Autorka izložbe i kustoskinja Narodnog muzeja Simona Ognjanović napominje da je ovo Mondrijanovo delo paradigma neoklasicizma i radikalne apstrakcije, ali da je njegova priroda i dokumentarna.

– Kompozicija II nije samo arhivski dokument lokalne društveno-političke stvarnosti okruženja i trenutka u kojem je nastalo, već je ona ključ i za razumevanje naše stvarnosti. Bavili smo se analizom ključeva recepcije na lokalnom nivou kroz dve prizme: kroz arhivsko-muzejski život ovog dela i kroz prezentacije umetnika i kustosa i njihove projekte. I značenje se nikada ne otkriva, već se uvek iznova stvara… Svi ti različiti konteksti se umrežavaju pa nam „Kompozicija II“ pripoveda i o našoj umetničkoj, političkoj i društvenoj stvarnosti i njenim promenama. Bitno je reći – ovo je delo bilo na neki od načina aktivirano u mnogim kriznim momentima domaće umetničke scene, kada su se prelamale pozicije i kada su se dešavala velika prestrojavanja – kazala je Ognjanović.

Pored Kompozicije II posetioci će na izložbi videti i dela devetoro domaćih umetnika: Gorana Đorđevića, Nikole Pilipovića, Aleksandra Dimitrijevića, Zorana Naskovskog, Jelice Radovanić, Dejana Anđelkovića, Dobrivoja Krgovića, Mrđana Bajića i Vesa Sovilja, kao i dva neautorizovana projekta. Radovi savremenih umetnika koji nisu sačuvani biće prezentovani fotografskim zapisima i drugim dokumentarnim materijalom. Zanimljivo je da jedna od umetničkih instalacija koja će biti prezentovana uključuje i nekoliko izuzetno značajnih dela iz Zbirke strane umetnosti.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari