U amsterdamskom muzeju Stedelijk, koji je, nakon šest godina rekonstrukcije, od septembra 2012. godine ponovo otvoren za javnost, trenutno je aktuelna retrospektivna izložba Marlen Dima (1953), Južnoafrikanke rodom iz Kejptauna, koja od 1976. godine živi i stvara u Holandiji.

Retrospektiva pod nazivom Marlen Dima: Slika kao teret (Marlene Dumas: The Image as Burden), koja je otvorena 6. septembra 2014. godine i traje do 4. januara naredne godine, obuhvata nešto manje od 200 crteža i slika, uglavnom rađenih u tehnici ulje na platnu ili tuš na papiru. Marlen Dima, čija je slika Posetilac (The Visitor) – grupni portret striptizeta iz 1995. godine, prodata 2008. godine, na aukciji u Londonu za rekordnih 6.3 miliona dolara, prepoznatljiva je po provokativnom figurativnom slikarstvu: po portretima terorista, slavnih ličnosti, prostitutki, transvestita, homoseksualaca i leševa; crtežima ljudske figure u kojima dominiraju prizori erotike i smrti. Njene radove ne možemo opisati leksemama lepo ili dopadljivo, gotovo uvek su na njima prisutni elementi morbidnog i groteske, no očigledno je da njihova bolno uznemiravajuća sadržina nikoga ne ostavlja ravnodušnim. Dima zapravo koristi lice i telo kao metaforu, poruku – ironički i kritički diskurs u tumačenju problema u vezi sa seksualnošću, mas medijima, socijalnim identitetom, rasom, politikom. Kako amsterdamska izložba obuhvata njene radove s kraja 70-ih godina prošlog veka pa sve do danas, u postavci su se našla njena najznačajnija dela kao što su Slika kao teret (1993), Slikar (1994), Marta – Zigmundova žena (1984), Turske učenice (1987), Za kim zvona zvone (2008), Osnovna porodica (2013), kao i portreti Ejmi Vajnhaus (Plava Ejmi, 2011), Oskara Vajlda, Nurejeva, Pedra Almodovara i dr. Zanimljivo je da su 2004. godine posetioci Muzeja savremene umetnosti na Ušću imali priliku da se, zahvaljujući gostujućoj izložbi Muzeja Stedelijk, upoznaju sa izborom dela iz kolekcije MSA 1950-2000 (u selekciji B. Dimitrijevića), pa i sa delom Marlen Dima, koju, budući da je izlagala u njujorškoj MOMI, Boburu, Muzeju savremene umetnosti u Los Anđelesu, da je na 46. venecijanskom Bijenalu predstavljala Holandiju, te da su njeni radovi na aukcijama dostigli cenu od nekoliko miliona dolara, smatraju jednom od najznačajnijih umetnica na svetu.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari