Jang je slikar kojeg podjednako zanima široka vizura i intimizam detalja. „Flux of the city“ (Strujanje grada) jedna je od panorama Bejruta, velikih dimenzija. Kao Kanaletove vedute Venecije, slika krupnog spektra obuhvata raznolikosti Bejruta, grada koji živi u brzom ritmu, gde saobraćaj, i život, nikada ne staju: brodovi i jahte u bejrutskoj luci, cesta sa gustim saobraćajem, zgrade i kranovi u blizini.

„Doba nevinosti“ i „Zlatno doba“, tako je Jang naslovio dve slike bejrutskih kupališta uz more. Siluete zgrada u daljini, ležaljke i suncobrani, muškarci, žene i deca. Na drugim slikama su stari fenjeri, bašta skrivena od pogleda sa ulice, fontana u koju padaju listovi sa drveća, prostor gde su nekada pravljene zabave i kokteli.

A između brda sa novim zgradama i obale mora stoji ružičasta kuća sa svojom tišinom i detaljima. Mala fontana, vrata tirkizne boje, vitraži kroz koje ulaze sunčevi zraci, sto sa ucrtanom šahovskom tablom. Sedamdesetih godina, u bejrutskom zlatnom dobu, kuća Kazenovih bila je mesto okupljanja bejrutskih umetnika. O tome svedoče fotografije, i ljudi koje za to doba vezuju neposredne uspomene koje polako nestaju, kao što se pred novim zdanjima povlače i građevine starog doba.

„Site specific art“. Umetnost nastala na određenoj lokaciji, slikarstvo ambijenta. Likovnost zasnovanu na obnavljanju tradicije pejzažnog slikarstva, Jang je uvio u ruho performansa sa snažnom porukom, prepoznavši, okom stranca otvorenog za poticaje nove sredine, svoj put, možda i bolje od lokalnih umetnika. U ružičastoj kući, koja je i sama eksponat, ready made, održana je ove sedmice pozorišna predstava. Dok u Bejrutu počinju prve kiše, ružičasta kuća nije prazna, čuje se žamor i zvon čaša, a miris parfema puni glavni salon. Ružičasta kraljica oživela je u svom sjaju, poput pariskog salona, ili medičejske vile u Toskani.

O budućnosti ružičaste kuće može se nagađati, možda će i ovde podići nebodere i promeniti geometriju pejzaža, senke i boje koje je slikao Jang. Sadašnji vlasnik kuće pokazao je blagonaklonost prema Jangovom projektu i dozvolio mu da tu provede leto. Neizvesno je, međutim, da li će se slikareva želja da kuća, kako je bilo i sa prethodnom gde je napravio izložbu, postane kulturni centar, ostvariti ili ostati samo utopija stranca koji je osetio nostalgiju starog Bejruta, preneo na platno zavodljivu čar ambijenta i zaustavio trošnost vremena i uspomena.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari