Šta Facebook da, a šta ne da? 1

Ko bi advertajzerima mogao da udovolji? Hm, recimo neka platforma kod koje se neće odstupati od pravila toliko?

U ponedeljak ujutru će vas iznervirati „Facebook pravila“ zbog kojih će vaša reklama sa vizualom na kome se nalaze usne biti odbijena. A onda će, potpuno neočekivano, u vašem feedu pod „sponsored stories“ iskočiti fotografija na kojoj se dve devojke ljube. ŠTA?! Moje usne su porno, a ove dve nisu?!

Ne nervirajte se. Verovatno će i ta reklama vrlo uskoro biti ugašena. Facebook voli da se „omrsi“ od skoro svake reklame, pa nekada slučajno ili namerno pusti reklame (koje inače nikada ne bi prošle) da se zavrte za evro-dva. Pa nije lud ni on! Na Facebooku ima preko 2 miliona oglašivača, da od svakog drugog uzme po 1 evro – eto Zakerbergu za novu vilu na Floridi i jahtu za kusur.

Možda bi svaki advertajzer, pre prve napravljene reklame, mogao prvo da pročita pravila oglašavanja na Facebook-u. Čisto da bi izbegao nerviranje. Ali realno, to je smaranje! A i volim da učimo na svojim (i tuđim) greškama.

Prvo i osnovno, ako reklamirate uz pomoć neke fotografije, proverite da li na njoj ima više od 20% teksta, jer ukoliko ima, možete se slikati, jer vam Facebook neće pustiti fotografiju kroz Ads sistem. To nećete znati da ocenite odokativno, već neka vam u tome pomogne GridTool.

Često se zapitam da li čovek odobrava ili ne te reklame, ili neki bot, jer mi se nekoliko puta dogodilo da na slici nema ni 10% teksta ali ima nekih kockica i nekih ukrasa, pa fotka kao takva ne prođe. 

Evo šta nije dozvoljeno u Facebook oglašavanju u onim sferama koje su „najpipavije“. Ova pravila važe i za sve postove, ali content na stranicama se ne kontroliše toliko, već samo kada neko reportuje isti. Tako da često može proći raznorazni sadržaj na feedu. 

– Glava? Glava ne otpada! – Zaboravite na fotke na kojima se vide tela bez odela, ma koliko to vama „umetnički“ izgledalo. Facebook jednostavno ne dozvoljava da kroz advertising prođu fotografije na kojima je eksplicitno prikazan neki deo tela. Čak ni muški trbušnjaci ne dolaze u obzir. Ni usne. Facebook to podvodi pod „sexual content“.  Ako prodajete neke nutricionističke stvari, biće vam pravi izazov da proizvod reklamirate na Facebooku bez prikaza nekog mišićavog tela. 

Cigare, duvanski proizvodi & alkohol – Ovo pravilo na muke baca vlasnike klubova jer pažljivo moraju da biraju vizuale na kojima se ne vide cigarete ili čaše u ruci. Fotka može biti sasvim „normalna“, bez golotinje, ali ako vam čika Fejs spazi cigaretu na slici – ende. Znači, na reklamama se ne sme videti konzumiranje alkohola niti duvanskih proizvoda, jer prema Facebook-u, to bi značilo „ohrabrivanje“ ljudi da to i sami urade. 

Reklamiranje duvanskih proizvoda moguće je ali kroz insistiranje na zajednici i druženju. Na primer, ne možete u reklami reći „imamo preko 500 brendova cigareta“, ali možete reći: „Pridružite se najvećoj zajednici hedonista u zemlji“ ili nešto na taj fazon. Probala, i radi. 🙂 

Facebook cenzuru očigledno ne rade Srbi (ili makar mi se tako čini) jer sam u reklamama za duvanske proizvode za jednog klijenta bez problema provukla reč „pljuge“. Reklama je šljakala, a pitanje je da li bi i koliko radila da se u copy-u našla reč „cigarete“ ili „tobacco“. 

Međutim, proizvođači pića su nekako uspeli da se izvuku i da im se reklame ipak prikazuju na Facebook-u, ali pod određenim pravilima:

U reklamama se ne sme isticati da je konzumacija alkohola nešto moderno i ne smeju se sadržajem reklame ljudi ohrabrivati na istu.
Reklame sa alkoholnim pićima ne smeju se „obraćati“ trudnicama ili medicinskim sestrama (ne znam na koji način je FB ovo mislio kada često ne možeš u reklamama precizno odrediti ni pol, ukoliko ga korisnik nije odredio)
Nije dozvoljeno tekstom i sadržajem ohrabrivati ljude da brzo i neodgovorno konzumiraju alkohol. 
Nije dozvoljeno negativno prikazivati uzdržavanje od alkohola ili umereno konzumiranje alkohola.
Nije dozvoljeno promovisati mamurluk niti negativne posledice alkohola, a ne smete ni pozitivno predstavljati jačinu alkoholnog pića
Nije dozvoljeno predstavljati alkohol kao „začin“ koji je pomogao nekome da uspe na bilo kom polju (ne znam ni kako su mislili ovo da se postigne), a nije dovoljeno ni predstavljati alkohol kao rešenje za životne probleme.
Nikako se ne sme povezivati alkohol i sport, a ne sme se ni povezivati sa nasilnim, opasnim i asocijalnim ponašanjem pri konzumaciji.
Sad vam ništa nije jasno? Ne znate na koji način da ispromovišete alkoholno piće na Facebook-u? Evo ovako. Možete ga promovisati kroz druge aktivnosti koje sprovodite pod brendom. Na primer, „Pridružite se najvećoj muškoj zajednici blejača na kauču tokom Lige Šampiona. Biće i nagrada!“. A ne smete da u reklami kažete: „Pridružite se najvećoj muškoj zajednici pivopija. Naše pivo ima 5,5 % alkohola!“. 

Ali, čak i ako vam je reklama za alkoholno piće savršeno „nevina“ prema FB standardima, treba znati da je u nekim zemljama promocija alkohola generalno zabranjena, a u nekima postoje starosne granice. 

25+ – Indija i Švedska
21+ – Šri Lanka, Kamerun i SAD
20+ – Japan, Island, Tajland i Paragvaj
19+ – Koreja, Nikaragva i Kanada
18+ – uglavnom u svim ostalim državama
POTPUNO ZABRANJENO promovisati alkoholna pića u: Avganistanu, Bangladešu, Egiptu, Gambiji, Kuvajtu, Libiji, Norveškoj, Pakistanu, Sadijskoj Arabiji, UAE, Jemenu, Rusiji, Turskoj…
Dejting sajtovi su takođe na mukama jer i ovde Facebook ima 1001 pravilo. Dejting sajtovi za odrasle sa seksualnim sadržajima nisu dobrodošli na Facebook-u. Svi ostali dejting servisi dozvoljeni su tek uz „blagoslov“ od Facebook-a. Reklame za ovakve sajtove ne smeju sadržati golotinju ili druge provokativne fotografije. Nije čak dozvoljeno ni ubaciti selfie neke osobe u reklamu, a fotografije ne smeju biti mutne niti u pikselima. 

Za dejting sajtove važi i poseban target, ako želite da vam reklama bude odobrena. „Relationship“ parametar mora biti postavljen na „single“ ili „unspecified“. Kombinacija ova dva statusa se prihvata. Pol mora biti podešen ili na muško ili na žensko. Target mora biti za ljude od 18 godina pa naviše. Parametar „Interesed In“ mora biti postavljen na „men“ ili „women“ ili „unspecified“. Kombinacija je takođe dozvoljena. 

Znam da vam je ovo od izuzetne važnosti – na Facebooku nije dozvoljeno reklamirati „servis na kome se nude snaše“. 😀 Ali stvarno! Znate ono, imate neudatu tetku pa biste da je preko Facebook Ads sistema nekako udate. Neće moći. 😛

Kockanje, zarađivanje love putem online igrica itd. je u Facebook advertising sistemu dozvoljeno, ali uz prethodnu pisanu dozvolu od strane Facebooka. Znajući ažurnost njihovog odeljenja za korisnike, načekaćete se. Dozvoljeno je i reklamiranje državne lutrije. 

Pre i posle fotografije nisu dozvoljene! Ovo je veliki smor za fitness instruktore koji bi da prikažu svoje projekte. 

Šta Facebook da, a šta ne da? 2

Jednostavno, nije dozvoljeno kroz fotografiju prikazivati savršene mere (recimo kada je na slici struk i oko njega metar) ili savršene trbušnjake (kapiram da je ovo osmislio neki bucko iz Facebook-a, u inat njemu je naslovna fotografija ovog teksta takva). 

ALI upravo mi je na feedu iskočila ova reklama: 

Neko je iskoristio carousel reklamu za pre i posle efekat. Doduše, ne baš najsrećnije sa ovakvim fotkama i copy-em (jer fakat upućuju da je osoba sa leve strane lični trener), ali eto fore. 😉

Naravno da ne možete promovisati nelegalne stvari kao što su droga, prostitucija (mada se pitam da li je ovo zabranjeno raditi na Facebook-u u Holandiji), trgovina organima, oružjem, zabranjen je govor mržnje, nasilje…

Facebook zadržava pravo da odobri ili ne odobri ili obriše bilo kakvu reklamu iz samo njima znanog razloga. Ako želite uspešno da se oglašavate, pridržavajte se pravila ili makar pokušajte. Možda su ta pravila i osmišljena da bi se pokrenula naša kreativnost. Mislite o tome…

Autorka teksta je vlasnica agencije za digitalni marketing Snajka de Madre

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari