Više od 35 godina glavni grad Srbije čeka završetak radova na Železničkoj stanici Beograd Centar, poznatijoj kao Prokop. Na poslednjem raspisanom tenderu, koji je bio otvoren 15. januara, a zaključen 28. februara, javilo se više od 30 domaćih i stranih firmi, od kojih su na kraju samo tri iznele najbolje ponude – „Energoprojekt“, „Sitimont“ iz Zemuna i „Bauwesen“ iz Lazarevca. Kako saznajemo, još nije izabran najpovoljniji ponuđač pa samim tim nije poznat ni datum početka izgradnje Prokopa.


Posle spekulisanja u medijima da su neke firme odustale od svojih ponuda zbog „novog nameštenog tendera“, iz Železnica Srbije kažu da je najbolju ponudu, u iznosu od 26 miliona evra, dala grupa firmi „Energoprojekt“, u kojoj se nalazila i češka kompanija „AŽD Praha“. Ova firma je u Srbiji prisutna devet godina i do sada su u našoj zemlji uradili više od 150 skretnica i 13 putničkih prelaza.

Sumnju u ispravnost javnog tendera izazvala je činjenica da se kao predstavnik češke firme „AŽD Praha“ pojavio Predrag Nešković, bivši direktor elektrotehničkih poslova u Direkciji za infrastrukturu Železnica Srbije, koji je radio i na reviziji projekta „Prokop“.

U češkoj kompaniji Nešković je zaposlen od 1. oktobra, 2013. godine, ali prema Zakonu o javnim nabavkama predstavnici naručioca ne mogu u roku od dve godine da se zaposle u kompanijama koje su učestvovale na javnom konkursu.

Odgovor na pitanje da li je Nešković zaista radio na reviziji projekta, a kasnije prešao u češku kompaniju i time direktno bio u sukobu interesa, nismo dobili iz Železnica Srbije. „Prokop“ se gradi još od Titovog vremena i odavno je trebalo da bude centralna putnička stanica koja bi parirala evropskim, sa dovoljnim brojem koloseka i perona.

– Da bi Prokop radio, morao bi da ima servisnu stanicu u Resniku ili Kijevu, gde bi se iz saobraćajnih i bezbedonosnih razloga voz pripremio, i tako sređen došao u Beograd Centar, uzeo putnike i nastavio dalje, ali to za sada ne postoji – kaže naš izvor iz Železnica Srbije.

Danas, „Beograd Centar“ opslužuje prigradsku železnicu Beovoz i gradsku železnicu BG:voz. Projektom „Metro“ predviđeno je i povezivanje stanice „Prokop“ u mrežu linija.

Svi projekti

Projekat na izgradnji stanice „Prokop“ završen je 1974. godine, a radovi su počeli 8. oktobra, 1977. godine, sa planiranim rokom izgradnje od 18 meseci. Projekat su finansirali SR Srbija, Beograd i Železnice. Zbog ekonomske krize u zemlji, radovi su obustavljeni 1980. Železnice Srbije su početkom 2005. raspisale međunarodni konkurs na kojem je pobedila mađarska firma „Trigranit“, koja je ubrzo odustala zbog neispunjavanja dodatnih uslova. Posle dužeg dogovora, 2008. godine, ugovor je potpisan sa firmom „Energoprojekt“. Vlada Srbije odlučila je šest meseci kasnije da ne da saglasnost na ugovor, jer nije postojao zakonski osnov da se investitor uknjiži kao vlasnik.

Ipak, u oktobru te godine, Vlada je parafirala Protokol o nastavku izgradnje i prema njemu gradnju će finansirati Republika Srbija, sa 50 miliona evra i Beograd sa 22 miliona. Završetak radova bio je najavljen za 1. april, 2010. godine.

Kuvajtski kredit

Finansiranje radova na izgradnji Prokopa obezbeđeno je iz kredita kuvajtskog fonda za arapski ekonomski razvoj, čija je vrednost oko 26 miliona evra. Ugovor o kuvajtskom kreditu je potpisan 10. decembra, 2012. godine.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari