Radovi koji su nastali u avgustu ove godine tokom 19. međunarodne umetničke kolonije „Zlakusa 2014“, u istoimenom selu kod Užica, izloženi su u Gradskoj galeriji i mogu se pogledati do polovine decembra.


Postavku čine dela 13 umetnika iz Meksika, Turske, Španije, Egipta, Rusije, Finske, Francuske, Azerbejdžana i Srbije koji su u domaćinstvu majstora-grnčara Milivoja Savića oblikovali savremene umetničke forme služeći se tradicionalnom tehnikom izrade grnčarskih predmeta, koju grnčari u Zlakusi neguju vekovima. Tako su umetnici, ali i maturanti Umetničke škole iz Užica, koristili drveni grnčarski točak, posebnu glinu, pomešanu sa mineralom kalcitom, a nastala dela su se prirodno sušila i nakon toga, umesto u keramičkim pećima, usledilo je njihovo pečenje na otvorenoj vatri.

Osim njenog umetničkog značaja, promocije Užica i Srbije u svetu, kolonija je važna i po tome što je oživela stari grnčarski zanat u Zlakusi, selu koje je poznato po vrsnim majstorima.

– Poslednjih godina se u selu Zlakusa, skoro svako domaćinstvo vratilo svojim korenima i umetničkom zanatu. Iz svakog doma se vije dim kao znak da se grnčarija, kao u prastara vremena, peče na otvorenoj vatri, na temperaturi između 650 i 700 stepeni i time daje čvrstinu i otpornost ovim sudovima u kojima se sprema savršeno ukusna hrana. Ovde se umetnost stvara od zemlje, vode, vatre i vazduha. Četiri osnovna elementa, koja su još grčki filozofi postavili, ukazuju na snagu ovih predmeta i njihovo dugo trajanje – napisala je o koloniji i izložbi mr Kristinka Selaković, istoričarka umetnosti iz Užica.

Istakavši da su sve faze rada u specijalnoj glini i tehnici važne, umetnica iz Novog Sada Jasmina Diklić, navela je da su je fascinirali efekti koje na keramiku ostavlja pečenje na otvorenoj vatri. – Kod kuće sam probala da pečem keramiku u električnoj peći na istoj temperaturi kao i ovde, ali izostao je taj efekat koji glina dobija pečenjem na otvorenoj vatri i koja svim radovima daje posebnu čar – svedočila je Jasmina Diklić.

Uz podsećanje da je kolonija postala poznata ne samo u evropskim, nego i u svetskim razmerama, autorka projekta i inicijatorka te manifestacije Sofija Bunardžić, akademska slikarka-keramičarka iz Užica, ističe da je do sada u koloniji učestvovalo oko 330 umetnika, likovnih kritičara i arheologa iz 28 zemalja.

– Izložba je izuzetno visokog kvaliteta, jer su mladi umetnici, oni srednjih godina i stariji učesnici ovogodišnjeg saziva veoma dobro savladali tehniku rada i iskazali različite poetike – rekla je Bunardžička, a potom podsetila na stari problem nepostojanja odgovarajućeg prostora za smeštaj umetničkih dela koja su nastala tokom prethodnih kolonija.

– U toku su pregovori sa predstavnicima gradske vlasti i u opciji je nekoliko prostora, ali svih ovih godina sve se svodilo na obećanja. Tokom 19 kolonija nastalo je više od hiljadu dela, koje bi trebalo da budu dostupni javnosti. Deo radova je smešten u obližnjoj Potpećkoj pećini, deo u mom ateljeu, a deo u neadekvatnim uslovima u prostoru bivše streljane u Gradskom kulturnom centru – dodala je Bunardžićka, nadajući se da će taj problem biti rešen, pošto će naredne godine kolonija, koju finansijski pomažu Grad Užice i Ministarstvo kulture, obeležiti dve decenije postojanja.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari