Nemački kopilot Andreas Lubic (28), koji se smatra odgovornim za pad aviona „erbas“ avio-kompanije Džerman vings u francuskim Alpima, kada je poginulo 150 ljudi, krio je od svojih poslodavaca detalje svoje bolesti, saopštili su nemački tužioci, preneo je Bi-Bi-Si. Kako su naglasili, nema dokaza da iza njegovog dela stoje religiozni ili politički motivi, a nakon pretrage njegove kuće nije pronađena nikakva oproštajna poruka koja bi ukazivala da planira samoubistvo. Tužioci iz Diseldorfa nisu rekli o kakvoj je bolesti reč. Nemački mediji su, međutim, objavili da su pronađeni Lubicovi dokumenti koji ukazuju da je on bolovao od depresije i da je bilo potrebno da se izvrše dodatne procene.

Na osnovu snimka s crne kutije je utvrđeno da je Lubic namerno smanjio visinu aviona i usmerio ga ka planinama u odsustvu pilota u kokpitu. Pilot je napustio kabinu najverovatnije da bi otišao u toalet, a kada se vratio, Lubic nije hteo da ga pusti da uđe. Policija je izvršila pretragu Lubicove kuće u Montabauru u Nemačkoj. Policijski pripadnici su zaplenili dve velike plave kese s dokazima i kompjuter. Iz kuće je izveden i jedan čovek čije je lice od kamera skriveno jaknom.

U saopštenju tužilaca se navodi da je nakon pretrage Lubicove kuće pronađen njegov medicinski karton koji ukazuje da mu je dijagnozirana bolest i prepisana odgovarajuća terapija. Međutim, „činjenica da su među dokumentima pronađene pocepane doznake za bolovanje za dan kada je srušen avion dovodi do privremene procene da je krio bolest od poslodavaca“, navodi se u saopštenju. Nemački Bild je juče izvestio da je Lubic i ranije bolovao od depresije, tačnije pre šest godina, kada je prekinuo pilotsku obuku. Kako se navodi, godinu dana je bio pod terapijom.

Nadležni u Lufthanzi su saopštili da im je poznato da je nemački kopilot prekinuo obuku 2009, ali su naglasili da ništa u njegovoj biografiji nije ukazivalo na opasnost. „Pošto se vratio na obuku, prošao je kroz sve testove i provere u vezi s letenjem. Njegove sposobnosti za letenje su bile odlične“, rekao je izvršni direktor Lufthanze Karsten Špor.

Nekoliko sati nakon saopštenja tužilaca, više avio-kompanija je odmah uvelo nova pravila prema kojima drugi član posade mora da bude sve vreme u kabini. To pravilo je već na snazi u SAD, ali ne i u Evropi. Kanada je saopštila da će to zahtevati od svih avio-kompanija. Među avio-kompanijama koje to do sada nisu učinile jeste Lufthanza, čija je Džerman vings lou-kost filijala, ali je Špor rekao da to nije bilo neophodno. Kompanija je, međutim, sada pod ogromnim pritiskom na društvenim mrežama da uvede nova pravila, te je ona kasnije saopštila da će razmotriti tu opciju.

Francuski i nemački zvaničnici su izjavili da nema naznaka da je Lubic bio terorista, ali nisu ponudili nikakve druge teorije o mogućim motivima za rušenje aviona. Kopilotovi poznanici su ga opisali kao prijateljski nastrojenog mladića, koji nije davao znake da ima bilo kakve zle namere. „Ostao sam bez teksta. Nemam nikakvo objašnjenje. Znajući Andreasa, ne mogu da poverujem u sve ovo. Bio je dosta veseo, mada je možda s vremena na vreme umeo da bude povučen. Bio je kao svaki drugi mladić“, rekao je Piter Reker, dugogodišnji član letačkog kluba u kojem je Lubic dobio dozvolu za letenje.

Lubic je delovao „iz razloga koji trenutno ne možemo da razumemo, ali sve liči na nameru da uništi letelicu“, izjavio je tužilac iz Marselja Bris Robin.

„Parametri u avionu, koji će dovesti do njegovog pada, mogu se postaviti samo dobrovoljno. On nije imao razlog da spreči pilota da se vrati u kabinu. Nije imao razlog da odbije da odgovori kontroli leta, koja ga je upozoravala da gubi visinu“, rekao je Robin. Na snimku s crne kutije se moglo čuti kako kapetan, koji je izašao iz kabine, verovatno da bi otišao u toalet, lupa na vrata, rekao je Robin. Putnici gotovo do samog udara nisu bili svesni šta se događa. „Krici su se čuli na samom kraju. Imajte na umu da je smrt bila trenutna, pošto se letelica bukvalno raspala na komade“, naglasio je tužilac iz Marselja.

Špor je izjavio da se posada aviona pažljivo bira i da se kandidati podvrgavaju psihološkim testovima. „Bez obzira na naša pravila o bezbednosti, bez obzira koliko visoko postavite kriterijume, a mi imamo neverovatno visoke standarde, nema načina da isključite mogućnost takvog događaja“, rekao je Špor.

Robin je takođe naglasio da je „samoubistvo“ pogrešna reč za delo zbog kojeg je život izgubilo još toliko ljudi. „Ne bih nazvao samoubistvom delo kada ste odgovorni za više od stotinu života.“ Porodica kopilota je doputovala u Francusku na komemoraciju s porodicama ostalih žrtava tragedije, ali kako je Robin rekao, oni su bili odvojeni od ostalih. Istražitelji su u četvrtak još uvek tragali za drugom crnom kutijom na mestu gde se srušio avion, na sto kilometara od Nice.

Prema nemačkom zakonu o vazduhoplovstvu, piloti mogu privremeno da napuste kokpit u određeno vreme i pod određenim okolnostima. Vrata pilotske kabine se mogu otključati od spolja pomoću šifre u skladu sa odredbama koje su donete nakon terorističkih napada 11. septembra 2001. na SAD, ali se šifra može promeniti iznutra.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari