Jedan grčki teretni brod je pozvan da proveri sumnjive predmete koji plutaju morem, a pretpostavlja se da bi mogli biti koferi putnika malezijskog aviona nestalog sa 239 ljudi pre desetak dana, javio je atinski radio „Skai“. Grčki brod „ELKA Atina“, koji je u tesnacu Malaka zapadno od glavnog malezijskog kopna, vlasti susedne Indonezije su pozvale da, zajedno s nekoliko drugih brodova, „požuri da bi proverio sumnjive plutajuće predmete koji liče na kofere, a mogu biti iz ‘boinga’ kompanije Malezija erlajns nestalog još 8. marta“.


Malezijska policija juče je počela da pretražuje stanove dva pilota nestalog aviona pošto su vlasti saopštile da je neko letelicu verovatno namerno skrenuo s putanje, javile su agencije, prenela je Beta. Policija ispituje i simulator letenja koji je pronađen u kući kapetana posade nestalog boinga 777. Istraga je proširena i na sve tehničare koji si bili u kontaktu sa avionom. Takođe se pojavila sumnja da je jedan od dva pilota izvršio samoubistvo tako što je srušio avion.

Stručnjaci za bezbednost aviona su uvereni da postoje tri traga koji ukazuju da je kontrolu nad nestalim avionom preuzeo neko ko je znao kako on funkcioniše, ocenjuje agencija AP, prenela je Beta. Jedan dokaz je da je transponder, signalni sistem uz pomoć koga se avion identifikuje na radaru isključen oko sat vremena pošto je avion koji je saobraćao na liniji Kuala Lumpur-Peking, poleteo.

Da bi to bilo učinjeno, neko u kokpitu morao je da okrene višenamensko dugme na „isključeno“ dok ga je istovremeno pritiskao, rekao je Džon Golja, bivši član Odbora za bezbednost nacionalnog saobraćaja, piše AP. Agencija dodaje da je to nešto što pilot zna da uradi, ali takođe bi mogao da bude neko ko je izučavao avione na internetu.

Drugi dokaz je da je deo avionskog sistema za komunikaciju – ACARS na „boingu 777“ bio isključen. To je sistem koji se sastoji iz dva dela i uz pomoć koga se šalju kratke poruke putem satelita ili VHF radija u kontrolu leta na zemlji. Informacioni deo sistema je bio isključen, ali ne i onaj za prenos podataka. U mnogim avionima, informacioni deo može da se isključi uzastopnim pritiskom na dugmiće u kokpitu kako bi se pristupilo kompjuterskom ekranu gde mora da se izabere ta opcija, rekao je Golja, stručnjak za održavanje letelica. Kako dodaje AP, to je takođe nešto što pilot zna, ali je dostupno i preko istraživanja na internetu. Ali, da bi se isključio drugi deo sistema ACARS, bilo bi neophodno da se ode u deo za elektroniku ispod kokpita.

To je nešto, kako ističe Golja, što pilot uglavnom ne zna da uradi, i nije i učinjeno u slučaju malezijskog aviona. Zbog toga je transmiter ACARS sistema nastavio da šalje signale koje je snimio satelit Inmarsat, četiri do pet sati pošto je transponder isključen. Treći trag nagoveštava da je kada je transponder isključen i civilni radar izgubio položaj letelice, malezijski vojni radar nastavio da prati avion koji je skrenuo s kursa na zapad. Vojni radar je pratio avion duž poznate letačke rute sve dok se nije udaljio od obale nekoliko stotina kilometara i tako izašao iz dosega radara.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari