Broj šest 1

Veče ili dva uoči žreba koji određuje redosled kandidata na glasačkom listiću, jedan je zvaničnik vlasti na mitingu na jugu Srbije pozivao građane da glasaju za broj 1, za Vučića. Umesto prvo, Vučić je „izvukao“ šesto mesto.

Njemu naklonjeni portali objavili su da je Nikolić 2012. bio poslednji, pa je opet pobedio. Redosled na listiću je pokazuje kako političari doživljavaju narod, a i sebe, budući da im je uvek bitan. U parlamentarnim izborima donekle zavisi od njih – kojim redom predaju potpise za listu pod tim brojem se i smeste. Za predsednika je žreb pitanje pak sreće, odnosno verovatnoće. I zato se tumači kao predskazanje, dakle iracionalno. Tako Janković može da se raduje što je on ovaj put broj jedan – krenulo ga je. Veruje se da će ga neki mali procenat glasača zaokružiti samo zbog toga, kao i što jedan mali broj neće moći da se snađe i da nađe Vučića na broju šest, između petog Belog i sedmog dverjanina Obradovića.

Zvuči potcenjivački? Naravno i da jeste potcenjivački, ali tako se razmišlja u politici – s jedne strane moćne agencije sa terenskim sondažama, analize fokus grupa, rejtinzi, piplmetri i ostala oruđa propagande. A s druge, dobra stara magija i sujeverje.

Uostalom, nemoguće je da se niko ne seća kako je bio mesec pun, crven i nizak pred Đurđevdan 2012. kada je Tadić izgubio izbore. I stoga sem deficita, suficita, globalnih izazova, pruga, puteva i aerodroma, Vučićevi saradnici posežu za jednostavnim pitanjem – a kome biste od kandidata smeli da poverite svoje dete na čuvanje. Pitanje koga biste za bebisitera je varijacija pitanja koje je pokojni Tijanić smislio za Koštunicu i DOS – kome biste smeli da date svoj novčanik na čuvanje? To je svođenje na lični odnos i znak da smo duboko u novom feudalizmu – kao da se od nas traži, poput srednjovekovnih običaja, da damo taoca vladarskoj kući kao zalog, kako bi zauzvrat dobili slobodu, mir i da se prehranimo kad platimo porez… Da naš vladar ima ljudsko i milosrdno lice i da će se za nas pobrinuti, ako kleknemo, odnosno ako ga glasamo. Otud se spot Belog sa feudalnim motivom i starovremenskim Ave Beli toliko primio. Nije to skandiranje „av, av“ iz vremena demonstracija protiv Miloševića, to je mnogo dalje unazad u vreme i u podsvest birača.

Pratite nas na našoj Facebook i Instagram stranici, ali i na Twitter nalogu. Pretplatite se na PDF izdanje lista Danas.

Komentari